News Flash:

3.000 de lei - un pret prea mic pentru o regie saraca

2 Februarie 2001
900 Vizualizari | 0 Comentarii
•Regia se confrunta cu dificultati financiare •Cele mai mari cheltuieli se fac pentru salarii, energie electrica si combustibili

Regia Autonoma de Transport in Comun (RATC) Iasi mentine un pret oarecum ridicat al biletului de calatorie din motive ce tin mai mult de dificultatile financiare cu care se confrunta. Nivelul scazut al subventiilor de care beneficiaza din partea municipalitatii, precum si numarul crescut de calatori fraudulosi, ar fi doar doua din motivele pentru care ne costa destul de scump o calatorie cu tramvaiul, autobuzul sau troleibuzul.

•30% din costul biletului o reprezinta salariile

Ponderea unui bilet de calatorie este data de salariile angajatilor regiei de transport local. La o prima acceptie am fi tentati sa credem ca salariile acestora sunt mari. Cheltuielile salariale, intr-un cuantum de 29,8%, reflecta insa un fapt care a fost neglijat multa vreme de catre municipalitate. Parcul invechit al regiei si infrastructura uzata sunt mari consumatoare de fonduri. Intretinerea parcului si a traseelor necesita zilnic eforturi materiale care nu sunt de conceput atunci cand se ridica problema asigurarii continuitatii activitatii de transport. "Nu ne putem permite sa cumparam autobuze si tramvaie noi. La preturile existente pe piata am da faliment. Preferam sa cumparam mijloace de transport second-hand pe care apoi sa le intretinem in limita banilor pe care-i avem. Nici infrastructura nu este prea stralucita. Mai mult de 60% din calea de rularea la tramvaie este depasita. Datorita uzurii, calea de rulare se rupe de cinci-sase ori pe zi. De aici rezulta alte cheltuieli", a declarat Neculai Abalasei, inginerul-sef al RATC.
Cheltuielile salariale mai sunt crescute si din alt motiv: lipsa pieselor de schimb a condus la construirea acestora in atelierele regiei. Ca urmare a cresterii volumului de munca, in pontajele efectuate se gaseste si numarul de ore suplimentare. Consumul crescut de piese de schimb si materiale se reflecta intr-un cuantum de 17% din pretul biletului de calatorie. Energia electrica are o pondere de 14%, carburantii de 12%, iar anvelopele de 3%. Amortizarile de 4% din valoarea biletului de calatorie subliniaza o data in plus faptul ca RATC are prea putine contracte cu furnizorii de piese de schimb.

•Pretul real al biletului este mult mai mare

"Costul real al unui bilet este mult mai mare decat cel practicat. Nu am tinut pasul cu cresterile de tarife la materiale, combustibili, energie electrica si la alte servicii. Cu parcul pe care-l avem si la lipsa de piese de schimb ar trebui sa majoram substantial pretul biletului de calatorie", a mentionat inginerul-sef Neculai Abalasei.
O problema aparte pe care conducerea RATC trebuie sa o rezolve este cea a gratuitatilor pentru transport si a calatorilor fraudulosi. Anual, RATC transporta aproximativ 100 de milioane de calatori. Din observatiile facute de angajatii RATC, doar 75% cumpara bilete sau uzeaza de abonamente de calatorie. 15% dintre calatori sunt reprezentati de cei care beneficiaza de gratuitati pentru transport. Astfel, aproximativ 60% din calatorii care circula cu mijloacele RATC asigura incasarile regiei. Cu un "surplus" de 40% calatori nu este de mirare ca RATC se confrunta cu dificultati financiare. Raportat la anii trecuti, compartimentul de control duce lipsa de personal operativ. In anii '97 si '98 isi desfasurau activitatea in cadrul respectivului compartiment intre 250-300 de angajati. Ponderea calatorilor fraudulosi reprezenta cel mult 55 din numarul total al persoanelor transportate cu mijloacele RATC. Ca intr-un cerc vicios, absenta controlorilor pe traseele exterioare a determinat desfiintarea acestora. In prezent, la nivelul conducerii RATC se pune problema revitalizarii activitatii compartimentului de control, precum si reinfiintarea acelor trasee care vor fi solicitate de navetisti.
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1654 (s) | 22 queries | Mysql time :0.013066 (s)

loading...