News Flash:

Abandonul, absenteismul si somajul sint problemele invatamintului iesean

16 Martie 1999
1090 Vizualizari | 0 Comentarii
•Invatamintul iesean este inscris pe coordonatele reformei invatamintului romanesc si constituie, prin potentialul uman de care dispune, un factor important al progresului societatii in ansamblul ei, dar si al cautarilor creatoare in domeniul teoriei si practicii educationala.

Cu toate eforturile depuse de redresare a sistemului educativ, dupa opt ani de reforma exista in continuare "maladii incurabile" cum ar fi absenteismul, abandonul scolar. La acestea se adauga aparitia in premiera pentru scolile iesene fenomenul de somaj in invatamint, fenomen care va incepe sa se contureze incepind cu 1999. Din cauza bugetelor de austeritate care s-au repetat de la an la an, universitatile sint obligate sa functioneze cu un numar de cadre didactice sub necesar desi numarul studentilor a crescut.

Populatia scolara este in continua scadere

Analizind evolutia anumitor indicatori specifici, se constata ca procesul de scolarizare a crescut in perioara 1993 -1996. Conform statisticilor existente se remarca o scadere a numarului de elevi inscrisi in invatamintul gimnazial de la 51.661 in 1994, la 47.491 in 1995 si 46.330 in 1996. De asemenea, privita in ansamblu, populatia scolara inregistreaza in 1998, o scadere numerica fata de anul anterior (cu 1.056 de elevi).

Diferentele se regasesc in invatamintul prescolar si primar, determinate atit de reducerea sporului natural in 1990-1996, cit si de situatia materiala precara a familiilor cu multi copii. Precizam ca ponderea populatiei scolare este de 19,69% din totalul populatiei judetului. Conform statisticilor intre 1994-1996 s-a inregistrat in o crestere usoara a numarului de elevi in invatamintul primar si liceal (79.550 in 1996, fata de 77.287 in 1995 si 1.586 in 1994), atit in mediul urban cit si in mediul rural, ca urmare a sistemului de acordare a alocatiilor de stat pentru copii prin scoli. In schimb, perioada 1997-1998-1999 este caracterizata printr-o scadere brusca a populatiei scolare, care, dupa cum sustine conducerea ISJ Iasi se va mentine inca trei-patru ani.

Absolventii Scolii Normale vor intra direct in somaj


Consecintele scaderii populatiei scolare si nu in ultimul rind a aplicarii noilor planuri de invatamint vor determina un val masiv de restringeri de activitate, care va fi insa partial solutionat de ISJ Iasi. O situatie inedita si dramatica este intrarea in restringere de activitate a 42 de invatatori din municipiul Iasi. "Restringerea de activitate care va afecta 42 de posturi de invatatori din oras se va face in aprilie-mai. Din acestea, vor fi rezolvate doar 10-15 cazuri, invatatori care vor primi catedra tot in Iasi. Restul vor primi posturi care nu sint viabile si vor avea statut de titulari cu restringere nerezolvata", a declarat Camelia Gavrila, inspector general al ISJ Iasi.

Aceasta a tinut sa precizeze ca la concursul de titularizare din iulie nu va fi scos nici un post de invatator. In aceste conditii, 75 de absolventi ai Scolii Normale "Vasile Lupu" Iasi vor intra de pe bancile scolii direct in somaj. De asemenea, dupa cum sustine Camelia Gavrila, nu va fi scos la concurs nici un post de profesor la disciplinele tehnice. Ca efect negativ al aplicarii noului plan de invatamint este intrarea in restringere de activitate a 36 de norme didactice la profesorii titulari, in special la disciplinele Fizica, Chimie, Educatiei Tehnologica si a 186 de catedre la cadrele didactice suplinitoare.

21% din absolventii de gimnaziu de la tara renunta la scoala dupa clasa a VIII-a


O situatie alarmanta este interesul pentru continuarea studiilor dupa absolvirea gimnaziului. In special in mediul rural, acesta este destul de scazut, 21% din absolventii scolii gimnaziale din mediul rural ramin in familie si se angajeaza in activitati specifice statului. In invatamintul general obligatoriu s-au inregistrat in anul scolar 1993/1994, 1.251 de elevi nescolarizati, din care 1.026 in mediul rural. Comparativ cu anul scolar 1994/1995, in 1996/1997 numarul nescolarizatilor a scazut.

Acelasi fenomen de descrestere a numarului de nescolarizati s-a inregistrat si in anul scolar 1997-1998 fata de anul precedent, indicatorul avind in continuare o valoare mare, respectiv 0,85% din totalul populatiei scolare. Cauzele care explica existenta acestui fenomen, identificate de profesori si psihologi sint: abandonul scolar, conditii materiale si financiare precare ale familiilor, dezinteres fata de scoala, familii dezorganizate, migratia familiilor, prezenta diferitelor tipuri de handicap la copii necurpinsi in scoli speciale, folosirea elevilor la muncile agricole, comportament deviant.

"S-au luat masuri pentru atenuarea acestui fenomen prin atribuirea de burse de ajutor social nelimitat in mediul rural, sanctiuni contraventionale parintilor care retin elevii de la scoala sau care manifesta dezinteres fata de frecventa acestora, cresterea cuantumului alocatiei de stat pentru copii, constituirea unor clase speciale de tip integrativ pentru elevii cu deficienta la invatare", a declarat Camelia Gavrila, inspector general al ISJ Iasi.

Peste 25% din cadrele didactice din mediul rural sint necalificate

Invatamintul iesean dispune de un corp de cadre didactice valoros numarind 11.124 cadre, din care 6.567 in mediul urban si 4.557 in mediul rural. Se observa o crestere a numarului personalului didactic, fata de anii trecuti, din invatamintul primar si gimnazial, datorita anumitor factori cum ar fi:
•micsorarea numarului de elevi dintr-o clasa, conform prevederilor legale (Legea 84/1995 art. 158);
•infiintarea cu data de 1 septembrie 1995 a 3 noi unitati scolare in judetul Iasi (Casa de copii Copou - Iasi, Scoala profesionala industriala Tirgu Frumos, Scoala profesionala Hirlau);
•reinfiintarea unui numar de 7 unitati scolare cu clasele I-IV, invatamint simultan cu un singur post in localitati izolate.
Numarul de cadre necalificate din judet a scazut (27,56% in 1995, fata de 35% in 1994), dar continua sa aiba cote ridicate (50-60%) in unele localitati.

In opt ani s-a dublat numarul studentilor, dar a scazut concurenta la facultatile tehnice

In anul universitar 1997-1998 se mentine tendinta de scadere a gradului de atractivitate pentru facultatile cu profil tehnic si cresterea cererii pentru cele cu profil economic, juridic, medico-farmaceutic, pedagogic. Ca raspuns la aceste fenomene s-au reorietat si infiintat sectii noi: inginerie biochimica, inginerie civila in limbile engleza si franceza, ingineria mediului.

Anul universitar 1998-1999 cuprinde un numar mai mare de studenti mai mare atit in invatamintul de stat (34.747 fata de 29.374 in anul precedent) cit si in cel particular (7801 fata de 7.552 in anul precedent. Acest lucru a determinat si cresterea numarului de cadre didactice, in perioada de referinta in universitatile de la stat 3.969 la 4.356, iar in universitatile particulare de la 400 la 423). O parte din universitatile particulare acorda burse studentilor meritosi, dar cele mai multe nu au aceasta posibilitate, motiv pentru care utilizeaza ca stimulent scutirea partiala sau totala de la plata taxelor scolare, premii in carti sau bani. In 1997/1998 in invatamintul universitar se constata in continuare o scadere a gradului de atractivitate pentru unitatile de invatamint cu profil tehnic.

In acelasi timp se remarca o crestere a cererii pentru cele cu profil economic, pedagogic, medico-farmaceutic, juridic. Pentru a raspunde acestui fenomen s-au reorientat si infiintat noi sectii de specializare cum ar fi: Inginerie civila (in limbile franceza si engleza), Ingineria mediului, Mecatronica, Autovehicule rutiere, Mecanica fina, Inginerie biochimica, Cadastru, Agromontanologie, Design si creatie tehnica in textile si pielarie.

De asemenea, s-au reconsiderat planurile de invatamint a tuturor sectiilor de specializare, in care s-au introdus noi cursuri, in special in domeniul aplicarii tehnicilor moderne de calcul si conducere a procerselor, managementului industrial s.a. Baza materiala a invatamintului superior iesean se poate aprecia ca fiind suficienta, in special pentru invatamintul de stat, care detine ponderea in procesul de instruire superioara. Este totusi necesara reorganizarea si redistribuirea spatiilor existente, dotarea si modernizarea laboratoarelor necesare desfasurarii procesului didactic universitar la parametri internationali. Se impune reconsiderarea organizarii universitatilor in sistemul de campusuri universitare, care s-ar putea realiza in cazul Iasului cu un efort economic nu foarte mare.

isj iasi judetul iasi
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1997 (s) | 22 queries | Mysql time :0.019948 (s)