News Flash:

Alimentatia de sarbatori si sanatatea

21 Decembrie 2010
1885 Vizualizari | 0 Comentarii
Mai sunt câteva zile si vine Craciunul. Pe lânga brad si cadouri, este momentul sa va gânditi si la ceea ce veti pregati în bucatarie. Mai mult ca sigur va este gândul la sarmale, cârnati, toba, lebar, salata de boeuf sau la alte alimente pe care obisnuiti sa le preparati în aceasta perioada. Sarbatorile de iarna reprezinta pentru noi momente frumoase petrecute alaturi de cei dragi, colinde, cadouri, dar si momente in care ne confruntam cu foarte multe neplaceri, cum ar fi indigestiile, balonarile, crizele de bila, crizele de ulcer etc. Daca ati tinut post, sa nu uitati ca excesele alimentare dauneaza sanatatii. Carnea de porc, maioneza, dulciurile, grasimile si alcoolul ce vin dupa o perioada de abstinenta pot cauza serioase probleme de sanatate. Nu trebuie sa uitati ca organismul nu este obisnuit cu mâncarea cu continut ridicat de grasimi si ca prin consumul acestora riscati sa provocati un dezechilibru al aparatului digestiv si al metabolismului. De asemenea, excesul de sare este obisnuit pentru ca toate mâncarurile traditionale sunt puternic condimentate sau sunt semipreparate conservate cu ajutorul sarii. Exista câteva probleme care afecteaza în mod obisnuit starea de sanatate în aceasta perioada; din pacate, consecintele lor se întind adesea pe o perioada de mai multe luni.

Cresterea în greutate

Dupa cum stiti, în perioada sarbatorilor de iarna, majoritatea oamenilor se îngrasa cu câteva kilograme, desi nimeni nu îsi doreste acest lucru. Postul de 40 zile de dinaintea Craciunului pare sa ne pregateasca pentru o saptamâna de excese culinare. Toata lumea uita de stilul de viata sanatos, de diete si de greutatea ideala. De cele mai multe ori, masa de sarbatori se desfasoara pe mai multe etape si pe mai multe ore, continând aperitive, ciorba, sarmale, cozonac, tort, prajituri, toate stropite cu vin din belsug. Mai mult, între mese apare nefasta "rontaiala" de mici gustari. Studiile realizate asupra obiceiurilor alimentare din timpul sarbatorilor au aratat ca persoanele care manânca mai multe fructe si legume sunt mai putin susceptibile sa se îngrase în vacanta de iarna, chiar daca, per total, manânca mai mult decât de obicei. Ce trebuie sa faceti pentru a evita (sau macar reduce) aceasta neplacuta consecinta a sarbatorilor de iarna?
1. Beti cât mai putin alcool, pentru ca are multiple efecte negative. În primul rând, acesta va face mai putin atenti la ce si cât mâncati. În al doilea rând, caloriile continute de bauturile alcoolice se adauga celor ale preparatelor alimentare. Consumul de alcool creste apetitul, astfel încât cantitatea de alimente ingerate se poate dubla rapid. Bauturile alcoolice nu sunt sanatoase, de orice fel ar fi. Singurul care trece testul, atât timp cât este baut în cantitate moderata (maxim doua pahare pe zi pentru barbati si un pahar pentru femei) este vinul. Cocktailurile sunt clar primele pe "lista neagra". Poate nu va asteptati, însa au un continut foarte ridicat de calorii. Daca nu poate fi evitat consumul de alcool, la un pahar de vin se poate adauga apa minerala sau suc de fructe. Va va scuti de multe efecte neplacute!
2. Renuntati la aperitive! Nu va lasati înselati de aspectul inofensiv al tartinelor, al chiftelutelor, al rosiilor umplute si al rulourilor cu salata de cruditati. E dificil sa rezisti acestei oferte, dar e absolut necesar. Daca mâncati patru astfel de sortimente, este ca si cum ati mânca o lingura de ulei, adica 125 kcalorii dintr-un singur foc. Înlocuiti apertivele cu o salata de legume sau de cruditati (fara maioneza, dressinguri complexe etc.) si veti obtine o dubla victorie. Veti acumula mai putine calorii si senzatia de foame va fi mai domolita, ceea ce va va face sa mâncati mai putin pe parcursul mesei.
3. Sportul este oricând recomandat, si mai ales de sarbatori. Dupa ce terminati de mâncat, este bine sa plecati la o plimbare, nu sa va întindeti în pat sau sa stati în fata televizorului. Daca joggingul nu este cea mai buna alegere din cauza frigului de afara, puteti alege dansul sau sporturile de iarna. De altfel, vacanta de iarna este un prilej de distractie, asa ca miscarea afara, profitând de zapada, este si indicata, cât si distractiva.
4. Apa este oricând recomandata, mai ales în conditiile unui aport crescut de calorii si de sare. Pentru buna functionare a organismului, un minim necesar este de 2 - 2,5 litri/zi. În timpul unei "mahmureli", ficatul si rinichii se chinuie sa elimine toxinele, prelucrând alcoolul. Deoarece se pierd foarte multe minerale si apare deshidratarea, este normal sa va simtiti rau atât fizic, cât si psihic. Remediul? Cât mai multa apa. Este indicat sa beti suc de fructe pentru ca astfel veti asigura si un necesar de vitamine si minerale. Evitati cofeina, deoarece va poate deshidrata si mai rau.
5. Macar pâna în Anul Nou, când masa va fi din nou plina, organismul nostru are nevoie de repaus. Daca vrem ca sarbatorile sa fie cu happy-end, fara spital si ambulanta.

Excesul de sare

Ei bine, poate ca mâncarea nu are gust fara sare, însa nici sanatatea noastra nu este de lasat deoparte. În urma studiilor s-a demonstrat ca sarea este foarte nociva pentru organism, la fel ca zaharul, un alt aliment indispensabil pentru gustul oferit dulciurilor. Când vorbim despre excesul de sare ne referim la probleme de sanatate cum ar fi cresterea tensiunii arteriale, infarct, disfunctii cardiovasculare, osteoporoza si chiar cancer la stomac; bineînteles, lista nu se termina aici. Dupa cum se stie, în general, marea majoritate a alimentelor au deja în componenta lor sare. Gânditi-va ca se adauga cantitati mari de sare pentru gatitul lor. Excesul de sare poate fi asociat cu cel de zahar; este cunoscut faptul ca oamenii care consuma multa sare consuma si mult mai multe bauturi acidulate si, bineînteles, dulci.
Pe langa toate acestea, se poate spune ca nu se poate evita sarea, pentru ca absolut tot ce se comercializeaza o contine, sau ca mâncarea nu are gust fara sare. Suna mai degraba a scuza decât a argument viabil, deoarece dumneavoastra puteti evita produsele de genul mustarului, maionezei sau sosurile cu un continut ridicat de sare. În acelasi timp, încercati sa înlocuiti sarea si otetul din salate cu zeama de lamâie. Este mult mai sanatos si nimeni nu are nimic de pierdut în privinta gustului. Pe lânga aspectele general valabile legate de consumul de sare, anumite categorii de pacienti sunt în mod deosebit afectate de aceasta. E vorba de pacientii cu ciroza hepatica care au sau au avut ascita, precum si pacientii care sufera de boli cardiovasculare (hipertensiune arteriala, cardiopatie ischemica, afectiuni ale valvelor inimii sau tulburari de ritm), mai ales daca au ajuns în stadiul de insuficienta cardiaca. Consumul de sare la acesti pacienti cauzeaza, de obicei, decompensari severe ale bolii, fiind o cauza frecventa de internare în spital.

Tulburarile de digestie

Mesele îmbelsugate, meniurile consistente, la care se adauga diferitele bauturi si dulciuri, neînsotite de miscare fizica sau de somn adecvat, ne dau organismul peste cap. În aceste conditii, de ce ar trebui sa ne ferim pentru a evita diferitele tulburari digestive: greata, varsatura, balonarea, constipatia, diareea sau durerile abdominale? Evitati excesul de sare, zahar si grasimi. Fructele sunt bune, însa uneori pot determina balonare, care nu trebuie sa va descurajeze în a le consuma, deoarece beneficiile depasesc în mod clar micile probleme create.
Hiperaciditatea si arsurile din cosul pieptului sunt foarte frecvent provocate de excesele alimentare din aceasta perioada. Anumite ceaiuri sau tablete pot neutraliza acidul gastric, dar ideal ar fi evitarea lor prin fractionarea meselor si evitarea alimentelor slab tolerate de propriul organism.
Diareea, consecinta unui aport brusc crescut de grasimi, poate aparea la unele persoane. Ceaiul de menta sau sunatoare combate diareea, fara a avea efecte adverse. Totodata, va trebui sa beti mai multa apa pentru a evita deshidratarea.
În cazul constipatiei, fructele, legumele si cerealele integrale va pot ajuta sa va simtiti mai bine. Nu luati medicamente nerecomandate de doctor, pentru a nu va înrautati situatia.
Pe lânga simplele disfunctionalitati ale aparatului digestiv, care nu au consecinte importante asupra sanatatii, mâncarea de sarbatori poate determina acutizarea sau agravarea unor afectiuni preexistente la persoanele cu o patologie deja diagnosticata. Astfel, pacientii diagnosticati cu litiaza (calculi) biliara pot prezenta crize de bila dupa consum de alimente bogate în grasimi.
Tot mesele bogate în grasimi, stropite din belsug cu alcool, constituie "reteta ideala" pentru producerea unui episod de pancreatita acuta, o boala serioasa, care necesita internarea. Alcoolul si sarea reprezinta cauzele frecvente ale decompensarii functiei hepatice, astfel încât pacientii diagnosticati cu ciroza hepatica trebuie sa fie foarte atenti la consumul acestor produse, care pot determina aparitia ascitei (acumulare de lichid în abdomen) sau a icterului.

Sfaturi importante

Iata câteva sfaturi care, mai ales în aceasta perioada festiva, va pot tine departe de spital sau de problemele de sanatate cauzate de alimentatie:
Mai ales daca ati tinut post, nu exagerati cu mâncarea imediat cum aveti ocazia; încercati sa faceti trecerea de la alimentele de post la alimentele "de dulce" progresiv;
Daca nu va puteti abtine de la produsele traditionale (sarmale, cârnati, piftie, friptura de porc) si deserturi (cozonac, prajituri, tort) este recomandat sa le consumati cu foarte multa moderatie;
Serviti mâncarea în farfurii cât mai mici; cercetatorii au demonstrat ca tendinta consumatorului este de a mânca în exces atunci când farfuriile sunt mai mari;
Înainte de a gati carnea, îndepartati toate urmele albe de grasime;
Tocati singuri carnea, nu o cumparati deja tocata, deoarece contine deja multa grasime si sare;
Asociati carnea cu legume de orice fel pentru aportul de glucide si fibre care faciliteaza absorbtia grasimilor si tranzitul intestinal;
Consumati cât mai multe fructe;
Consumati ceaiuri care contribuie la scaderea colesterolului rau: ceai verde, ceai negru, ceai de schinduf etc.;
Beti apa des, pe tot parcursul zilei, în cantitati mici pentru a mentine sistemul digestiv activ si pentru a evita deshidratarea (care încetineste metabolismul);
Consumati alcool în cantitati mici sau cel mult moderate;
Consumati sare în cantitati mici; pentru ca majoritatea alimentelor deja contin multa sare, nu este recomandata adaugarea acesteia la prepararea alimentelor;
Nu uitati de administrarea tratamentului pentru afectiunile cu care ati fost deja diagnosticati;
Nu va tratati simptomele aparute fara avizul unui medic, deoarece unele medicamente, luate în doze necorespunzatoare, pot avea efecte secundare importante.

craciunul brad cadouri abstinenta sfaturi importante
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2332 (s) | 24 queries | Mysql time :0.077938 (s)

loading...