News Flash:

Ancheta de presa a reporterilor cotidianului ZIUA de Iasi este confirmata de inspectorii financiari de la Curtea de Conturi

23 Februarie 2003
914 Vizualizari | 0 Comentarii
CERCETAT PENAL

•Acuzatiile constau in abuz in serviciu, deturnare de fonduri, fals intelectual si uz de fals •Dosarul care contine abuzurile depistate de Curtea de Conturi la Primarie a ajuns pe masa procurorilor •In dosarul instrumentat de Curtea de Conturi au fost consemnate aspecte penale in ceea ce priveste platile facute de Primarie catre firmele care au furnizat bunuri unitatilor de invatamant •Aspecte penale si in ceea ce priveste lucrarile de modernizare a strazilor •Contrar legii, au fost efectuate plati direct de catre Primarie in contul unor firme •La baza acestei abateri sta o adresa, trimisa Trezoreriei, semnata de primarul Constantin Simirad

Inspectorii de la Curtea de Conturi din Iasi au trimis spre cercetare la Parchetul de pe langa Tribunalul Iasi dosarul cu toate abaterile depistate la Primaria Municipiului Iasi. S-a constatat astfel savarsirea infractiunilor de abuz in serviciu, deturnare de fonduri, fals intelectual si uz de fals. Persoanele gasite raspunzatoare sunt primarul Constantin Simirad, fostul director al Directiei Economice - Tamara Cudelcu, actualul director al Directiei Economice - Teodora Puiu, directorul Directiei Patrimoniu din Primarie - Letitia Palaga - si secretarul Consiliului Local - Lacramioara Vernica. Faptele cu caracter penal depistate de inspectorii financiari se refera la platile ilegale facute de Primarie firmelor care au executat lucrari de constructii sau au furnizat bunuri la unitatile de invatamant. La acest capitol, Constantin Simirad a fost gasit responsabil deoarece a solicitat Trezoreriei, printr-o adresa, ca banii sa fie achitati direct de catre Primarie in conturile firmelor respective. Un alt aspect cu caracter penal, care se incadreaza la infractiunea de deturnare de fonduri, se refera la plata unor lucrari de modernizare a unor strazi din contul de reparatii curente. Nici in acest caz nu a fost facuta o licitatie. In plus, 3.071 de Euro, primiti de la Uniunea Europeana pentru anumite proiecte, au fost folositi in mod nelegal de catre primarul Simirad in deplasarile sale in strainatate. Au fost efectuate compensari ilegale de sute de mii de Euro intre Primarie si firmele cu care a incheiat contracte. Astfel de aspecte cu caracter penal au fost etichetate de procurorii financiari drept acte de coruptie.

Scandalul gradinitelor

Inspectorii de la Curtea de Conturi au stabilit ca nu au fost efectuate licitatii pentru o mare parte dintre bunurile achizitionate de Primarie pentru unitatile de invatamant, facandu-se doar selectie de oferte. Acest lucru a dus la atribuirea contractelor privind achizitia bunurilor pentru unitatile de invatamant unor firme fara specializare in domeniu, care practicau preturi mult mai mari decat cele existente pe piata. O masca de calorifer pentru o gradinita a fost achizitionata cu 1,5 milioane lei, pe cand pretul sau de piata era de doar 720 mii lei. Pentru un aspirator s-au platit 5,8 milioane lei, pe cand pretul sau de piata era de doar 1,6 milioane lei. Platile care au fost facute direct din conturile Primariei catre aceste firme sunt de peste 24 miliarde lei. Potrivit reglementarilor legale in vigoare, municipalitatea putea sa aplice procedura de cerere de oferta (fara licitatie) numai in cazul in care valoarea contractului nu depaseste 40.000 Euro, fara TVA. Mai mult, legea prevede ca municipalitatea putea sa plateasca direct furnizorii de bunuri si prestatorii de servicii (este vorba despre firmele de constructii) numai in cazul in care compartimentele specializate din cadrul Primariei tineau si evidenta contabila a unitatilor de invatamant. S-a ajuns astfel la situatia aberanta in care pentru o gradinita sa fie alocate 4,64 miliarde lei pentru reparatii curente si dotari, in timp ce pentru licee de prestigiu, cum este Colegiul "Costache Negruzzi", sa se aloce doar 168 milioane lei, in conditiile in care acesta se afla de ani de zile in reparatii. Astfel, la incepututul anului 2003, grupurile scolare industriale au ramas datoare la plata utilitatilor cu 16 miliarde lei, desi legea prevede ca aceste cheltuieli trebuie sa fie achitate cu prioritate.

Acte de coruptie

La baza efectuarii acestor plati directe a stat o adresa trimisa Trezoreriei, de catre Directia Economica a municipiului Iasi, semnata de fostul director Tamara Cudelcu si de primarul Constantin Simirad. "Incepand cu 1 iulie 2001, contractele incheiate pentru lucrari de investitii, reparatii capitale si dotari pentru unitatile de invatamant au fost preluate de catre Primaria municipiului Iasi. Plata se efectueaza direct de catre Primaria Iasi in conturile unitatilor prestatoare deschise la Trezoreria Iasi", se arata in adresa trimisa de Primarie. "Din nota explicativa a directorului Tamara Cudelcu rezulta ca, prin dispozitia nr.1908/13.08.2001 a Primarului, Directia Economica a fost obligata sa procedeze astfel, aspect care trebuie cercetat in cadrul urmaririi penale", se arata in documentul trimis Parchetului de pe langa Tribunalul Iasi. Din totalul platilor aprobate unitatilor de invatamant preuniversitar de stat pentru anul 2001, de circa 96 miliarde lei, au fost achitate direct, preferential, 25% (cele peste 24 miliarde), din care 8,6 miliarde la numai doi furnizori pentru mobilier destinat unor gradinite sau unor scoli generale. "Toate aceste ilegalitati au condus la posibilitatea efectuarii unor tranzactii bazate pe acte de coruptie, in detrimentul calitatii actului de invatamant", se mai arata in documentul trimis la Parchet.

Compensari ilegale

O alta abatare care va fi cercetata de procurori se refera la compensari ilegale dintre Primarie si diferite societati comerciale, cu sume datorate de ambele parti. Raspunzatori pentru aceste compensari ilegale de sute de mii de dolari americani au fost gasiti primarul Constantin Simirad, directorul economic Tamara Cudelcu si directorul de patrimoniu Letitia Palaga. In anii 2001 si 2002, Primaria a efectuat compensari intre sumele pe care le datora furnizorilor si sumele pe care le avea de incasat de la furnizorii spatiilor comerciale vandute cu incalcarea flagranta a normelor in materia compensarilor. In anul 2002, Primaria Iasi a vandut spatiile comerciale din Piata Unirii nr. 2, in suprafata totala de 652 mp, societatilor comerciale Amandina SRL si Vimpos SRL din Iasi. Ulterior, spatiile au fost vandute de catre acestea catre doua firme, dintre care una este din Gura Humorului. Aceste doua firme aveau acelasi actionar ca si societatile ce au vandut spatiile. Cumparatorul spatiului nu a platit ratele potrivit contractului incheiat cu administratia locala. Acesta a gasit intelegere din partea municipalitatii pentru a compensa respectivele rate cu sume pe care le avea de incasat de la alte societati comerciale, la care tot el era unic asociat, ce prestau servicii pentru Primarie. "Faptele constituie infractiunile de abuz in serviciu contra intereselor publice, prev. de art. 248 Cod penal, iar raspunderea revine persoanelor implicate in circuitul nelegal al operatiunilor de compensare si conducerii executive a Primariei Iasi, care a aprobat efectuarea acestora, primar, director economic, director patrimoniu", se mai arata in documentul trimis la Parchet. Mentionam ca, in aceasta perioada, functia de director al Directiei de Patrimoniu este asigurata de Letitia Palaga.

Deturnare de fonduri

Alte constatari cu caracter penal se refera la modernizarea unor strazi din zonele Bucium, Valeni, Pacurari, Galata, Valea Adanca si Alexandru cel Bun. La acest capitol s-a incalcat legea deoarece lucrarile au fost atribuite fara licitatie Directiei Citadin si fiindca au fost achitate din contul disponibil pentru reparatii curente, in loc sa fie trecute la cheltuieli de investitii, fapta care se incadreaza la infractiunea de deturnare de fonduri. "Faptele intrunesc elementele constitutive ale infractiunilor de abuz in serviciu contra intereselor publice (art. 248 C.penal), deturnare de fonduri (art. 3021 C.penal), fals intelectual (art. 289 C.penal) si uz de fals (art. 291 C.penal ). Raspunderea revine ordonatorului principal de credite, Constantin Simirad, ca initiator al acestor activitati in afara cadrului legal, secretarului Consiliului Local, Lacramioara Vernica si conducatorilor Directiei Tehnice", se precizeaza in documentul trimis spre cercetare Parchetului. Cotdianul ZIUA de Iasi a publicat, in urma cu aproximativ o luna de zile, rezultatul unei anchete de presa in care se arata, pe baza unei stenograme, ca primarul Constantin Simirad a fost cel care le-a spus functionarilor din Primarie sa plateasca aceste lucrari de modernizare a strazilor respective din contul pentru reparatii curente si sa fie incredintate direct spre executie Directiei Citadin, fara licitatie. S-au efectuat plati de peste 19 miliarde lei fara a exista procese verbale de executie a lucrarilor efectuate la strazi. Lucrarile de modernizare a strazilor nu au fost inregistrate in patrimoniul public al Consiliului Local Iasi.

Deplasarea lui Simirad, platita din banii Uniunii Europene

O alta fapta cu caracter penal se refera la utilizarea nelegala a unor subventii in valoare de 3.071 Euro, de la Uniunea Europeana, pentru plata deplasarii primarului Constantin Simirad in Franta si Germania in perioada 28.07 - 14.08.2000. "Faptele intrunesc elementele constitutive ale infractiunilor de abuz in serviciu contra intereselor publice (art. 248 C.penal), respectiv deturnare de fonduri (art. 3021 C.penal), raspunderea revenind primarului Constantin Simirad si sefului Serviciu Financiar, Theodora Puiu, care a acordat viza pentru control preventiv", se arata in actul trimis la Parchet. La Primaria Iasi s-au primit invitatii din partea Ministerului de Stat pentru Munca si Protectie Sociala, Familie si Femei al Landului Bavaria - Germania pentru o vizita oficiala in perioada 28.07-06.08.2002, iar din partea Grupului Energie-Mediu din Paris s-a primit o invitatie in vederea realizarii unor proiecte de cooperare privind mediul, in perioada 07-14.08.2002. Ambele deplasari ale primarului au fost aprobate de Consiliul Local. Cheltuielile justificate pentru aceste deplasari, in suma de 3.071 Euro, au fost finantate din disponibilitatile in valuta care proveneau din programele TAPESTRY (1999,50 Euro) si subventia acordata de Comisia Europeana pentru intalnirea din 02 - 09.06.1999 solicitata de comuna Sant 'Oreste-Italia, neutilizata, in valore de 1700,50 Euro. Banii trebuia sa fie folositi numai pentru destinatia care le-a fost data.

Banii inapoi

Curtea de Conturi a mai stabilit ca primarul si cei doi viceprimari au incasat in mod nelegal, in perioada 2001-2002, stimulente din executari silite in valoare neta de 770 milioane lei. Stimulentele din executari silite se refera la faptul ca s-a incasat o proportie din sumele recuperate la bugetul local de la cei care aveau datorii. Suma bruta incasata de cei trei este insa de 1,4 miliarde lei, la cele 770 de milioane adaugandu-se 6,9 miliarde lei, contributia de 7% la asigurarile sociale de sanatate si impozitul pe venit. In plus, inspectorii de la Curtea de Conturi au stabilit ca si angajatii Directiei Finantelor Publice Locale (DFPL) au incasat in mod nelegal stimulente de peste 3 miliarde lei. Aceasta deoarece nu au fost aprobate prevederile legale referitoare la sursele din care trebuie sa se constituie fondul de stimulente pentru angajatii respectivi. Din majorarile de intarziere incasate pentru debite declarate de contribuabili, dar neachitate in termen, reprezentand taxe si impozite datorate bugetului local, s-a calculat si virat lunar, in perioada mentionata mai sus, in mod nelegal, o cota de 15% la fondul de stimulente. S-a incalcat astfel Hotararea Consiliului Local numarul 337/29.11.2000 care prevede ca la consituirea fondului de stimulente trebuie luate in calcul numai majorarile de intarziere calculate pentru sumele identificate suplimentar, in timpul controlului, peste plata obilgatiilor declarate de contribuabili. Mai mult, inspectorii de la Curtea de Conturi au precizat ca angajatii DFPL au incasat stimulente inainte de constituirea in intregime a fondului cu aceasta destinatie, asa cum prevede legea. Toti cei care au incasat in mod nelegal aceste stimulente trebuie sa inapoieze banii. "Recuperarea sumelor de la primari si viceprimari se poate face prin plata voluntara a sumelor necuvenite incasate sau prin obligarea lor la plata", se arata in actul oficial redactat de Curtea de Conturi.
Constantin MAZILU
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1860 (s) | 22 queries | Mysql time :0.016759 (s)

loading...