News Flash:

"Artistul autentic isi propune seriozitatea fata opera"

6 Decembrie 1999
750 Vizualizari | 0 Comentarii
•dialog cu laureatul Bienalei Nationale de Arta "Lascar Vorel", plasticianul iesean Vasilian Dobos

In cursul saptamanii trecute, la Piatra Neamt, s-a organizat o noua editie a Bienalei Nationale de Arta "Lascar Vorel", manifestare care s-a bucurat de o participare de exceptie, fiind prezenti 85 de artisti plastici din intreaga tara, care au expus peste 180 de lucrari. De aceasta data, juriul, format din Liviu Suhar, decanul Facultatii de Arte Plastice din Iasi, presedinte, si completat de criticul de arta Valentin Ciuca, de presedintele Asociatiei Artistilor Plastici Iasi, Constantin Tofan, de presedintele Asociatiei Artistilor Plastici Neamt, Doina Daschievici si de criticul si scriitorul Lucian Strochi, l-a desemnat drept castigator al Marelui Premiu al Bienalei Nationale de Arta "Lascar Vorel" pe artistul iesean Vasilian Dobos. Dupa 10 expozitii personale si peste 20 colective, dupa premiul pentru desen "Vasile Parvan", la Barlad, in 1995, si premiul pentru grafica al Salonului de Toamna de la Iasi, in 1998, Vasilian Dobos, membru al Uniunii Artistilor Plastici din Romania, isi trece in palmares acest important premiu national, de partea lui pledand o serie de argumente importante pentru un artist aflat pe drumul desavarsirii, dupa cum el insusi o recunoaste. Desi este dedicat graficii, ca o preocupare de referinta, Vasilian Dobos este si poet, autor a doua volume de versuri si membru al Uniunii Scriitorilor din Romania. Despre aceste repere ale artistului am aflat intr-o discutie deschisa, pe care interlocutorul a preferat-o neoficioasa si sincera.
- Vasilian Dobos, un nou premiu s-a asezat in vitrina amintirilor tale de artist, de aceasta data fiind vorba de o distinctie nationala. Ca artist plastic, te obisnuiesti cu grafica, si ea ti-a oferit, in timp, impliniri. De ce grafica?
- Desi este genul in care sunt licentiat, nu este singurul de care ma preocup. M-am exprimat si ma exprim si in pictura, sculptura, desen, dar grafica imi ofera posibilitatea unei manifestari spirituale mult mai ample.
- Si dupa cum stiu cei care te cunosc, faci o substantiala juxtapunere intre grafica si poezie.
- Cei care ma cunosc stiu ca lucrarile mele de grafica se constituie din sursele semiotice ale limbajului scris, indeosebi cel oriental, dar si din alte limbaje substantiale, luate de oriunde. Este, pana la urma, o poezie a semnului, cu implicatii metafizice, in marea lor adancime, asa cum este, de fapt, poezia.
- Ce este, de fapt, reinterpretarea semnului scris al poeziei in universul graficii? Mai bine zis, cum se intemeiaza el?
- Sunt, in esenta, niste coordonate pe care cred ca mi le-a dat Dumnezeu; este un univers care m-a obsedat mereu si, in acelasi timp, chiar existenta mea este legata de lumea semnelor si a scrisului, amprenta venind, chiar de la prima experienta, prin faptul ca mi-am inceput cariera prin a fi tipograf, mirandu-ma de vastitatea caracterelor si a drumurilor lor semiotice. in urma acestor experiente, nu puteam sa nu ma dedic unei opere de arta sau unei carti.
- O mare parte a lucrarilor tale au in centru reprezentarea stilizata a triunghiului, mai ales pe motive crestine. Care ar fi perspectiva de orientare a acestor reprezentari?
- Triunghiul reprezinta raspunsul la obsesiile mentionate anterior si, evident, nu puteam sa nu leg semnificatia lui de simbolistica paleocrestina, crestin ortodoxa si chiar de mistica din credintele celorlalte zone spirituale ale lumii. Nu numai cautarea perfectiunii este sub simbolul triunghiului, ci mai ales faptul ca fiinta umana este sub mirajul ontologic al trinitatii. De aceea, triunghiul este sugerat, nu ostentativ, asa cum Dumnezeu este sugerat in mental, dar nu este ostentativ, si asteapta descoperirea.
- Vasilian Dobos, sa ne intoarcem la prezent. Ce urmeaza pentru tine ca artist plastic, ce urmeaza pentru poet?
- Sunt un artist destul de acribios cu mine insumi; ma conduc, pe cat se poate, dupa un program prestabilit, pe distante mai mari de timp. Spre exemplu, expozitiile mele se produc la cel putin doi ani, iar cartile apar tot la doi-trei ani. Prefer sa fiu riguros cu aparitia in public, nu pentru a risca eu insumi, ci pentru a nu-l compromite pe cel care mi-a dat niste haruri. in acest program de care spuneam urmeaza, zilele acestea, aparitia unei carti de poezie intitulata "Dumnezeu in direct", iar pentru anul urmator pregatesc o expozitie de grafica, la Galeriile "Cupola", pe care o doresc itineranta.
- Pentru ca esti un artist exigent si in conditiile in care exigenta este tot mai rara, crezi ca ar trebui sa fie o constanta a creatorilor? Nu se iese cam usor in public?
- Artistul autentic isi propune, ca pe un lucru esential al creatiei, seriozitatea fata opera. Fiecare isi asuma acest lucru; cum si-l asuma, asa va exista, iar forta de exprimare este forta cu care se impune opera.

Liviu Apetroaie
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1280 (s) | 24 queries | Mysql time :0.019699 (s)

loading...