News Flash:

Bataie de joc pe bani europeni

1 Noiembrie 2005
726 Vizualizari | 0 Comentarii
•Desi au fost acordate milioane de Euro pentru constructia drumurilor, constructorii si-au batut joc de banii europeni, drumurile aratand mai prost ca inainte de a fi asfaltate •Cele mai proaste drumuri SAPARD sunt cele de la Vladeni, Popricani, Dolhesti, Erbiceni si Belcesti •In cele mai numeroase cazuri, stratul de uzura este plin de gropi sau asfaltul este faramitat •Inspectia a fost facuta in urma unui ordin ministerial, raportul urmand sa ajunga astazi pe masa secretarului de stat Danut Apetrei

Cateva firme de constructii si-au batut joc de banii europeni, executand drumuri in cadrul programului SAPARD de o calitate mai mult decat proasta. Milioane de Euro au fost aruncate pe apa sambetei, deoarece constructorii nu au executat lucrarile in conformitate cu normele in vigoare. In urma unui control al Serviciului Dezvoltare Rurala - SAPARD din cadrul Directiei pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala Iasi la drumurile receptionate, realizate prin SAPARD, au reiesit mai multe probleme, desi garantia oferita de constructori pentru fiecare lucrare este de doi ani. De asemenea, fiecare executant de lucrare a pus intr-un cont special un fond de garantie, reprezentand 10 la suta din valoare proiectului, bani din care trebuie asigurate eventualele reparatii ivite in timpul garantiei. Astfel, mai multe drumuri au stratul de uzura (ultimul strat de asfalt) faramitat sau numeroase gropi, facandu-l mai prost decat inainte de a fi asfaltat. In aceste situatii sunt drumurile de la Vladeni si cel de la Popricani, ambele lucrari fiind executate de SC Castrum Corporation SRL Negresti Oas. Desi au fost acordati nu mai putin de un milion de Euro, cel mai prost arata drumul din Vladeni, fiind afectat in totalitate. Daca la celelalte drumuri au fost numarate gropile si au fost trecute in raport, inspectorii de la SAPARD nu au putut face acelasi lucru si la Vladeni. Astfel, la nici un an de la inaugurare, drumul arata ca in urma unui bombardament, stratul de asfalt fiind faramitat, iar gropile ornand tot drumul.

Probleme si la Belcesti

Nici drumul de la Belcesti nu a fost executat cu mai mult simt de raspundere. Si in cazul acesta, constructorul a preferat sa isi umple conturile bancare fara sa ii pese de calitatea lucrarii pe care o lasa in urma. Astfel, drumul este afectat in proportie de aproximativ 50 la suta, in general fiind vorba de acelasi gen de probleme, anume faramitarea asfaltului si gropi. Alte drumuri cu probleme majore sunt cele de la Dolhesti si de la Erbiceni, insa cu un grad de afectare mai mic de 50 la suta, desi nu ar fi trebuit sa fie deloc. O alta problema intalnita la majoritatea drumurilor inspectate a fost aceea a pamantului depozitat pe marginea santurilor. Dupa ce au fost facute santurile, aproape in nici un caz nu a fost transportat pamantul in alta parte, ci lasat pe marginea drumului. Astfel, ploile au facut ca pamantul sa ajunga inapoi in santuri, infundandu-le. De asemenea, in cazul santurilor dalate, in numeroase cazuri, dalele nu au fost amplasate cum trebuie, lasand apa sa se infiltreze si sa care pamantul de sub acestea. Nici in cazul unor podete nu au fost respectate toate normele, existand pericolul ca in cazul unor viituri podul sa fie luat cu totul. Aproape in toate cazurile, nu au fost executate drumurile vicinale, adica acele drumuri care pornesc din drumul asfaltat. Pe o portiune de 50 de metri, si aceste drumuri de tara ar fi trebuit asfaltate.

Raportate la minister

Astfel, toate drumurile realizate prin programul SAPARD si care au fost receptionate au fost verificate de reprezentantii DADR, urmand ca astazi sa fie furnizate ministerului de resort. "Am trimis la fiecare drum receptionat oameni care sa verifice lucrarile. Verificarea a fost in prezenta unui reprezentant al Consiliului Local al comunei in care s-a facut un SAPARD. Acolo unde au fost descoperite nereguli, au fost notate intr-un raport, care va ajunge maine (astazi - n.r.) pe masa secretarului de stat Danut Apetrei", a declarat ieri Liviu Bulgaru, directorul executiv adjunct al DADR Iasi. Chiar daca drumul este inca in garantie, un asemenea dezastru este de nepermis. Pe de alta parte, vinovati sunt si primarii, care ar fi trebuit sa anunte ca drumul se strica pe zi ce trece. Reparatiile trebuie asigurate tot de constructor, din banii pe care i-a depus intr-un cont separat, drept garantie. In cazul in care constructorul nu va repara drumul, va fi desemnata alta firma care sa faca lucrarea, urmand sa fie platita din fondul de garantie. "Sa vedem ce masuri o sa ia domnul Apetrei, si in functie de aceasta o sa vedem. Noi ne-am facut datoria si am facut inspectia, acum, sa vedem ce o sa ne comunice domnul Apetrei", a mai precizat Bulgaru.
Silviu DASCALU
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1534 (s) | 22 queries | Mysql time :0.020030 (s)

loading...