News Flash:

Bataie de joc pe banii SAPARD

24 Mai 2006
718 Vizualizari | 0 Comentarii
•Deficientele constatate sunt consecinta finantarii preferentiale a unor proiecte propuse de persoane agreate •Criteriile de selectie a proiectelor s-ar parea ca includ si spagi importante •Numeroase drumuri executate cu fonduri ale Uniunii Europene au inceput deja sa se degradeze •Cat ii va costa pe contribuabili rezolvarea in instanta a litigiilor cu Agentia SAPARD?

Datele detinute de reporterii cotidianului ZIUA de Iasi demonstreaza ca domeniul investitiilor in infrastructura din mediul rural este controlat de firmele de constructii care si-au crescut valoarea cifrei de afaceri, pentru a putea indeplini cerintele obligatorii de participare la licitatii, folosindu-se de influenta persoanelor din administratia locala. Aceste persoane le-au favorizat in obtinerea unor contracte, care ulterior au fost concesionate, in unele cazuri, altor firme mai mici spre executie. Din acest motiv au aparut rare contestatii la rezultatele licitatiilor comunicate de primarii, carora nu li se putea dovedi sau imputa vreo ilegalitate in organizarea licitatiilor si desemnarea castigatorilor.

Fonduri prea multe

Accesarea fondurilor aflate la dispozitia potentialilor solicitanti de la Agentia SAPARD intampina dificultati in implementare si nu se reuseste absorbirea integrala datorita unor motive subiective, determinate de modalitatile implicate in sustinerea proiectelor din partea firmelor de consultanta si a reprezentantilor Centrului Regional de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit Iasi. Numarul si calitatea proiectelor de finantare nu sunt pe masura oportunitatilor oferite de Agentia SAPARD din cauza insuficientei responsabilitati din partea persoanelor care se ofera sa acorde consultanta in realizarea proiectelor. Mai exact, in multe cazuri, proiectele sunt intocmite sumar, intre studiul tehnic si cel de fezabilitate exista discrepante inadmisibile, toate contribuind la amanari in implementarea proiectelor. Acestea se reflecta in intarzierea sau chiar neacordarea unora din plati. De obicei, in aceasta categorie, mai bine reprezentate sunt firmele de consultanta care si-au creat, pe baza cointeresarii materiale, mijloacele de relationare interpersonala cu reprezentanti ai Centrului Regional de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit Iasi in scopul obtinerii de avize pozitive pentru proiectele depuse.
De multe ori, beneficiarul finantarii este demotivat sa continue, mai ales ca sunt situatii in care cheltuielile efectuate din sursele proprii ale solicitantului nu pot fi recuperate din cauze obiective derivate din existenta unor neconformitati la intocmirea decumentatiei de catre consultanti. In majoritatea cazurilor, imediat ce firmele de consultanta predau proiectele de finantare si se semneza contractul de finantare cu Agentia SAPARD, benficiarul ramane fara nici o sustinere din partea consultantului, desi urmeaza sa intocmeasca documente justificative. Asemena documente implica cunoasterea unor proceduri (monitorizare in perioada de implementare a proiectului, rambursarea TVA etc.) ce depasesc puterea de intelegere si de rezolvare a beneficiarilor, multi dintre potentialii beneficiari fiind uneori in situatia de a renunta la finalizarea investitiei doar pentru ca nu pot depasi birocratia impusa de sistem.

Costul informatiei

Cealalta categorie de consultanti, care nu are relatii privilegiate cu reprezentantii Agentiei, se confrunta permanent cu lipsa de informatii utile detinute de finantator cu privire la toate detaliile ce decid, in ultima instanta, acceptul si implementarea unui proiect, principala solicitare a consultantilor vizand intelegerea particularitatilor de punere in practica a directivelor finantatorului pentru a fi obtinuta o aplicatie unitara. Mai mult, se pune probleme unor afaceri necurate privind modul in care sunt declarate eligibile contractele propuse si sunt selectati beneficiarii. Sunt prea numeroase exemplele de contracte finantate cu SAPARD pentru modernizarea infrastructurii rurale, unde acum se constata nerespectarea de catre firmele de constructii a prevederilor semnate cu beneficiarii - consilii locale. Unele drumuri s-au degradat in mod nejustificat, fiind vorba, in special, despre acostamentele si stratul de uzura la drumurile din Dolhesti, Horlesti, Schitu Duca, Popricani, Belcesti, Cucuteni, Erbiceni. In alte cazuri se remarca nefinalizarea drumurilor vicinale, a santurilor dalate ori a celor de pamant, asa cum este cazul drumurilor din Tiganasi, Dumesti, Braesti, Cotnari, Comarna, Costuleni, Mircesti, Popesti, Todiresti, Roscani, Siretel, Baltati. Firmele de constructii declarate castigatoare a licitatiilor s-au angajat sa execute contractele fara a-si evalua corect posibilitatile reale de a efectua lucrarile intr-o perioada strict delimitata in timp, insa, ulterior, executantii au invocat diverse motive pentru a justifica ritmul necorespunzator al derularii lucrarilor. Vom reveni in editia de maine a cotidianului ZIUA de Iasi cu alte aspecte referitoare la bataia de joc pe banii SAPARD.
Ovidiu NEMTANU
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1827 (s) | 24 queries | Mysql time :0.018882 (s)

loading...