News Flash:

Biserica, intre normalitate si snobism

5 Septembrie 2009
1177 Vizualizari | 2 Comentarii
Parintele Calistrat
Aspectul credintei este esenta si cerinta primordiala a vietii crestine. Credinta este izvorul apropierii noastre de Dumnezeu si inceputul caii de restabilire a sanatatii omului, inteles in intreg ansamblul personal si social. Desigur, credinta este un act de suprema logica si rationalitate cu temeiuri si dovezi clar ancorate in realitatea interioara cat si exterioara a fiintei umane, dar nu acesta este subiectul pe care-l vom trata in acest articol. Orice crestin ortodox - traitor in Adevar (Ioan 14,6), fiu al Bisericii apostolice si deci istorice, universala, si deci unica pastratoare a lucrarilor desavarsitoare Duhului Sfant si intelegerii corecte a mesajului Sfintei Scripturi (I Tim. 3, 15) - doreste sa aiba o relatie implinitoare si rodnica cu Dumnezeu. Impacarea cu Dumnezeu (Rom. 5, 11) si pacea sufleteasca (Ioan 14, 27) este dorinta fiecarui om din societate care, frecventand sfintele lacasuri de rugaciune si pastrand o legatura dinamica si interesata cu un duhovnic, crede ca directia vietii sale este una buna.
Binele poate fi relativ sau absolut. Binele absolut este cu siguranta cel care duce la binele semenilor in mod direct, edificator avand in acest sens pilda evanghelica a samarineanului milostiv (Luca 10, 30-37) ca intelegere practica si concreta a poruncii iubirii aproapelui. Tocmai aceasta este starea de normalitate, ca sa poti fi util semenilor. O credinta searbada fara fapte concrete este moarta (Iacov 2, 17), iar faptele fara credinta asemenea. Faptele unui crestin ortodox nu trebuie sa fie exagerate sau iesite din starea de normalitate. Daca Dumnezeu este iubire, atunci si faptele noastre trebuie sa fie scaldate in iubire, bunatate, naturalete si intelegere.
Foarte multi ortodocsi cred ca, atunci cand faci o fapta buna, te-ai absolvit de datoria fata de Dumnezeu, complacandu-se astfel intr-o falsa intelegere a caii catre pacea, dragostea, armonia si bucuria spirituala de care se bucura un adevarat traitor ortodox. De aceea, faptele autentice placute lui Dumnezeu, sunt cele facute in ascuns si in toata modestia cugetului. Sunt, de asemenea, crestini carora le place sa fie sesizati si apreciati ca fiind credinciosi, sesizandu-se astfel cu usurinta, dupa atitudine si gesturi, crestinul autentic de cel marunt la cuget. Intotdeauna, omul modest si smerit nu iese in evidenta si nu tinde spre extrema si exagerare. Sunt frecvente cazurile in care credinciosii au transformat randuiala ortodoxa normala si obisnuita, in adevarate ritualuri personalizate. Excentrismele si exagerarile denatureaza imaginea frumoasa, simpla si inaltatoare a Bisericii si randuielilor ei.
Un program ortodox obisnuit, la indemana unui crestin cu religiozitate autentica si profunda, consta in cateva elemente definitorii ca: necesitatea Tainei Sfantului Botez si credinta in Sfanta Treime - invatatura a Bisericii Ortodoxe care are la baza Sfanta Cruce si Invierea lui Hristos; curatia mintii si paza acesteia de ganduri si intentii spurcate; pazirea curatiei trupului sau a starii de feciorie, iar pentru cei casatoriti, intelegerea si trairea corecta a Sfintei Taine a Cununiei; blandetea si smerenia sufletului, semn al bunei-cuviinte ortodoxe dupa modelul lui Hristos (Mt. 11, 29); postul din zilele de miercuri si vineri sau chiar si in zilele de luni; posturile de peste an, cu amendamentele stabilite de la caz la caz, de duhovnic, fiecaruia in parte; rugaciunile de dimineata si seara; cititul literaturii religioase, dupa posibilitate, cu staruinta si perseverenta, doua sau trei pagini zilnic, inclusiv si indeosebi Sfanta Scriptura, un capitol zilnic si cunoasterea scrierilor sfintilor referitoare la spiritualitatea crestina, mistica si ascetica; frecventarea bisericii, mai ales dar nu numai a Sfintei si Dumnezeiestii Liturghii, in toate sarbatorile, dupa posibilitate si programul de angajare; curatirea sufletului la duhovnic, prin dezlegarea pacatelor in Sfanta Taina a Marturisirii (Mt. 18, 18), lunar sau la 40 zile si dupa caz, primirea Sfintei Impartasanii (In. 6, 51-56); respectul fata de toti si evitarea urii, invidiei, pizmei, certurilor si disensiunilor care calca morala ortodoxa; pastrarea stricta a invataturilor de credinta ortodoxa si neamestecul in doctrina altor curente sau invataturi de credinta; filantropia, dupa putere si conditie financiara, fata de semenii care merita aceasta; evitarea frecventarii si practicarii invataturilor oculte care au la baza, indiferent de rezultat, ajutorul diavolului, nu al lui Dumnezeu. (Va urma)
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (2)

Leonard  | #79546
Doamne ce varza are parintele asta in cap! Si a fost "vizionat" de 300 de oameni!
Ortodox  | #79547
Desigur, credinta este un act de suprema logica si rationalitate cu temeiuri si dovezi clar ancorate in realitatea interioara cat si exterioara a fiintei umane??????Padre mai studiaza un pic de teologie apoi apucate de scris asemena anomalii!
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2863 (s) | 22 queries | Mysql time :0.135730 (s)

loading...