News Flash:

Bugetul local aduce serviciile publice in pragul falimentului

29 Martie 1999
950 Vizualizari | 0 Comentarii
Constantin Simirad
•Servicii mai scumpe si mai proaste •Consilierii municipali vor consfinti dublarea pretului gigacaloriei si punerea in pericol a sigurantei transportului in comun •Singurul care poate bloca scumpirea exploziva a energiei termice este prefectul care va putea ataca hotarirea Consiliului in contencios administrativ

Astazi, consilierii municipali vor trebui sa voteze primul buget al orasului Iasi in conditii de deplina autonomie financiara. Desi primarul Constantin Simirad a fost un campion al aplicarii acestui principiu, in aceste zile el se vede nevoit sa recunoasca faptul ca gestionarea treburilor municipiului era mult mai usoara pe vremea transferurilor de la bugetul de stat. Pozitia lui Simirad este aceea ca Legea Finantelor Publice, intrata in vigoare de la data de 1 ianuarie, i-a dat o pirghie mult prea firava pentru a putea face fata cheltuielilor pentru supravietuirea orasului.

Legea prevede faptul ca, 30% din veniturile pe salarii incasate sa ramina in plan local, or primarul ar fi dorit ca acest procent sa se aplice tuturor impozitelor platite de ieseni. Capitolele din buget care ii intereseaza in mod direct pe ieseni, pentru ca le afecteaza direct buzunarele si conditiile in care isi desfasoara activitatea, sint cele referitoare la servicii publice. Pina la inceputul anului, energia termica si transportul in comun au fost subventionate de la bugetul de stat, insa aceasta responsabilitate a fost transferata acum comunitatii locale.

In privinta energiei termice, primarul Constantin Simirad a anuntat deja ca din luna aprilie iesenii vor plati integral pretul gigacaloriei care este in prezent de 189.000 lei. S-a ajuns aici pentru ca sumele pentru subventionarea acestui serviciu, circa 23 miliarde lei, au fost deja alocate si consumate in primele trei luni ale anului. Suma respectiva a fost similara cu cea primita de RA Termoficare anul trecut, fara insa a se tine seama ca in 1998 mai trebuia sa primeasca alte 30 de miliarde pe care nimeni nu i le-a platit pina acum. Succint, RAT i s-a alocat jumatate din necesarul pe anul trecut si in cazul in care se tine seama si de efectele inflatie suma reprezinta doar o treime din cit ar fi avut nevoie.

La Botosani s-a incalcat legea

Singurul obstacol care s-ar putea ridica in calea dublarii costului pe gigacalorie este faptul ca pretul la locatar este stabilit prin hotarire de guvern. "Aceasta, precum si o notificare recenta a Ministerului de Finante prin care nu se da voie regiei sa vinda energia termica cu mai mult de 122.000 lei/Gcal s-ar putea sa blocheze intiativa primarului ca locatarii sa plateasca integral energia termica. In acest caz ar trebui gasiti bani pentru acoperirea diferentei de cost, si nu stiu de unde ca bani nu sint, sau ca regia sa se inregistreze in fiecare luna cu pierderi uriase", a mentionat consilierul Romeo Olteanu, membru in Consiliul de Administratie al RA Termoficare.

El a adaugat ca, totusi, la Botosani, Consiliul local a adoptat o hotarire prin care locatarul este obligat sa plateasca integral energia termica si aceasta nu a fost atacata in contencios administrativ de catre prefect, acesta considerind-o legala. Pe de alta parte, chiar daca propunerea va "trece" si la Iasi, se va inregistra o explozie a debitelor catre RA Termoficare, in conditiile in care la un tarif pe jumatate restantele acestei categorii depasesc 50 miliarde lei.

O alta activitate care va fi aruncata astazi in agonie, este transportul in comun. RATC va primi in acest an subventii pentru abonamente insa, de la inceputul anului, nu mai primeste subventiile pentru cheltuielile materiale, alocate pina acum de stat. Lipsa acestei surse de venit a declansat deja o criza serioasa in cadrul regiei, in cursul zilei de azi urmind sa fie aprobat si un Program de restructurare care implica, printre altele, diponibilizarea a pina 20% din personal. Pentru a face fata pierderilor, conducerea regiei a solicitat Ministerului de Finante scumpirea cu 200 lei a biletului de calatorie, insa in afara unor reactii verbale pozitive demersul este in prezent blocat.

In plus, cheltuielile regiei au fost copios taiate la capitolul "investitii", RATC urmind sa primeasca in acest an 4 miliarde lei din cei 23 miliarde la cit ar fi sperat. Ca urmare, nu se vor putea executa lucrari de investitii de amploare, ceea ce va avea ca efect direct pe termen scurt si mediu repunerea in discutie a sigurantei calatoriei pe mijloacele de transport in comun. Cadenta extrem de ridicata din ultimele zile a accidentelor in care au fost implicate tramvaie in zona macazelor l-a convins pe directorul regiei sa schimbe 30 dintre acestea. Acum, fara bani, intentia se amina si este foarte posibil ca alte trasee sa urmeze soarta traseului 9, inchis de doi ani pentru ca nu asigura siguranta in exploatare. 
iasi constantin simirad ra termoficare rat botosani ratc
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2153 (s) | 35 queries | Mysql time :0.023473 (s)