News Flash:

Cand lacomia mananca omenia...

26 Octombrie 2007
1648 Vizualizari | 0 Comentarii
Vlad Hogea
Am cumparat, zilele trecute, o lucrare exploziva: "Noua carte neagra a firmelor de marca", de Klaus Werner si Hans Weiss. Desi aparuta la noi in 2004, a trecut in Romania (aproape) neobservata, asa cum se intampla, din pacate, cu multe volume care trateaza chestiuni fundamentale, dar au o circulatie restransa. Am luat-o asadar, de unde statea pitita si prafuita pe un raft de librarie, si o aduc in atentia cititorilor cotidianului ZIUA de Iasi.
Problemele tratate de cei doi autori austrieci sunt extrem de serioase. Prima editie a cartii, datand din 2001, i-a surprins si i-a infuriat pe multi, punandu-i in fata unei realitati scandaloase si cutremuratoare: "marcile lor preferate isi obtin profiturile din exploatarea copiilor, cooperarea cu dictaturile militare, finantarea razboaielor, distrugerea mediului inconjurator si maltratarea animalelor". Cei doi temerari care au incredintat tiparului aceasta analiza detaliata a abuzurilor comise de corporatiile transnationale marturiseau cu amaraciune: "Daca ar fi fost sa descriem toate firmele cu constiinta incarcata, aceasta carte nu ar fi aparut niciodata. Ele sunt prea multe.

De aceea, am ales ca exemplu pentru cele mai importante ramuri de consum acele firme care dispun de cele mai mari segmente de piata si poarta numele cele mai cunoscute". Critica se concentreaza asupra marcilor renumite dintr-un motiv pragmatic: "marcile isi intemeiaza puterea pe o imagine cultivata cu reclame de miliarde. Tocmai acolo pot fi atacate. Daca marcile se prezinta drept deosebit de moderne, fair-play, iubitoare de copii, multiculturale sau favorabile femeilor, familiei sau mediului inconjurator, este corect sa fie masurate dupa valoarea lor proprie".
Iata doar cateva acuzatii grave care au fost aduse, de-a lungul anilor, unor concerne celebre: Adidas - exploatarea copiilor, molestare sexuala si alte nereguli in fabricile furnizoare; Bayer - importul de materii prime din zone de conflict, desfacerea pe piata de substante periculoase pentru plante, exploatarea copiilor din partea furnizorilor de materii prime; Chiquita - exploatarea muncitorilor si a copiilor pe plantatiile de banane, molestare sexuala, folosirea substantelor chimice toxice pentru plante; Coca-Cola - persecutarea sindicatelor din firmele de imbuteliere cu ajutorul "escadroanelor mortii", exploatarea copiilor la recoltarea portocalelor; Levi Strauss & Co - exploatarea, molestarea sexuala si alte nereguli din firmele furnizoare; McDonald's - munca prestata de copii in Anglia si China, exploatarea si conditiile catastrofale de munca din fabricile furnizoare; Nestle - exploatarea si maltratarea copiilor in firmele furnizoare de materie prima; Nike - exploatarea sexuala, molestarea copiilor si alte nereguli la firmele furnizoare; Procter & Gamble - exploatarea copiilor in obtinerea materiilor prime, comertul facut cu dictaturile militare, poluarea mediului inconjurator, testarile pe animale etc. Desi lucrarea la care ne referim a fost catalogata de mass-media internationala drept "Noua Biblie a adversarilor globalizarii", autorii declarau urmatoarele: "noi nu suntem nici in posesia adevarului biblic si nici neaparat adversari ai globalizarii", dar "globalizarea necontrolata a comertului si a fluxurilor financiare va fi urmata fara indoiala de o globalizare a conflictelor sociale si a terorii. Daca dorim sa ne pastram calitatea vietii, libertatea si sansele individuale de dezvoltare, trebuie sa globalizam premizele pentru acestea: reguli cinstite pentru convietuire". Concluzie pe care o impartasesc si eu.


Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1290 (s) | 22 queries | Mysql time :0.020758 (s)

loading...