News Flash:

Capul lui Garlea sta sa cada

6 Martie 2001
701 Vizualizari | 0 Comentarii
Uragan la RATC

•Managerul regiei nu mai are nici sprijinul primarului Constantin Simirad, nici al sindicatului •Nervozitatea angajatilor poate declansa din clipa in clipa oprirea spontana a activitatii •Sala Mare a Primariei s-a transformat ieri intr-o disputa directa Simirad-sindicatul RATC •Primarul a anuntat privatizarea tramvaielor

Situatia financiara grava prin care trece Regia Autonoma de Transport in Comun Iasi a facut ieri obiectul unei dispute intre primarul Constantin Simirad, pe de o parte, si sindicatul si consiliul de administratie al regiei, pe de alta parte. Organizata in Sala Mare a Palatului Roznovanu, sedinta de ieri, prin care s-a sperat deblocarea financiara a RATC Iasi, s-a transformat intr-un cearta caracterizata de Simirad "ca la usa cortului". Confruntata cu probleme grave, RATC a pierdut, in anul 2000, peste 18 miliarde lei datorita neacoperirii de catre municipalitate a subventiilor pentru gratuitatile acordate la transportul in comun. Pierderile reale ale regiei depasesc, pentru anul trecut, suma de 30 de miliarde lei, prin necorelarea tarifelor de transport cu inflatia si cu preturile materialelor, energiei electrice, combustibililor si pieselor de schimb. Blocajul financiar al RATC este generat de datoria sa de aproximativ 53 de miliarde lei, valoare apropiata de cea a patrimoniului regiei.
Lunar, RATC ar avea nevoie de subventii in limita a sapte-opt miliarde lei. Sindicatele din RATC au sustinut ca principalii vinovati de actuala situatie a regiei sunt municipalitatea si Petru Garlea, administratorul RATC. Atat primarul Constantin Simirad cat si sindicatele din RATC au solicitat demisia lui Petru Garlea.

Simirad - baiat de cartier

Inca de la primele momente ale intalnirii, schimbul dur de replici intre Constantin Simirad si Radu Barbu, purtatorul de cuvant al sindicatelor din RATC, a lasat intreaga asistenta uimita. Invective de genul "ma enervez cand vreau eu", "da-ma in judecata, nu-mi pasa" sau " va mulati dupa programul meu, nu-mi dati mie ultimatum", venite din ambele directii, au incins spiritele extrem de mult. Primarul Constantin Simirad a lansat chiar o metoda de concesionare a mijloacelor de transport din parcul RATC, care a starnit o reactie violenta a sindicalistilor. Primarul a propus concesionarea catre vatmani a liniilor si chiar a tramvaielor. "Eu am spus ca as dori chiar sa privatizam anumite mijloace de transport in comun, sa vedem cum merge activitatea si cand cineva este interesat in a economisi materialele. As dori ca muncitorii de la RATC sa formeze mici colective care sa inchirieze un mijloc de transport in comun si sa-l exploateze. In felul acesta va exista mai multa grija pentru avutul pe care-l vor administra si activitatea devine mai rentabila", a declarat Simirad.
La ora 12.00, acumularea nervoasa a rabufnit si Constantin Simirad a parasit sala in care se desfasurau discutiile. "Consider aceasta discutie un dialog al surzilor. Sindicalistii vorbeau cinci odata si nu puteam sa ma inteleg cu ei. Totul s-a transformat intr-o cearta ca la usa cortului. Accept sa sprijinim transportul in comun si facem acest lucru prin investitiile importante de acolo, insa ei trebuie sa rentabilizeze si sa micsoreze cheltuielile pe care le fac. Or, observati ca ei nu sunt dispusi pentru un orar foarte strict care sa faca rentabil, cat de cat, transportul in comun. Ei doresc aceeasi debandada pe care ati vazut-o si dumneavoastra in transportul in comun. Am vazut sase autobuze si doua troleibuze care merg degeaba si plimba aerul dintr-o parte in alta a orasului. Nu sunt de acord cu acest punct de vedere", a replicat furios Constantin Simirad.
Refuzul primarului Constantin Simirad de a continua dialogul cu reprezentantii RATC a fost criticat cu duritate de catre sindicatele din regie.

Petru Garlea este cu un picior in groapa

Disputa cu sindicatele a facut ca prestatia primarului sa fie caracterizata de acestia drept a unui om dintr-un cartier marginas. Sindicalistii din RATC au criticat, de asemeni, si modul defectuos de conducere al actualului manager al regiei, Petru Garlea. "Este o rusine ceea ce a declarat primarul Constantin Simirad referitor la RATC. Ar trebui sa-i fie rusine. Ne vom adresa instantei de judecata. Ne-a facut hoti si betivi. Dupa cum s-a exprimat, primarul este un baiat de cartier. Constantin Simirad, impreuna cu Petru Garlea, a dus regia la faliment. Am solicitat demisia lui Petru Garlea deoarece acesta nu si-a demonstrat competenta", a mentionat Adrian Nedelcu, liderul sindicatului Solidaritatea din RATC.
Si primarul a recunoscut ca activitatea lui Garlea lasa de dorit. "Dialogul s-a transformat intr-o cearta ca la usa cortului. Ei ar trebui sa reduca din cheltuielile pe care le fac. Nimeni nu poate oferi bani pentru o regie care, prin traditie, lucreaza in pierdere. Dupa doi ani de pierderi, Petru Garlea trebuie sa-si dea demisia. El nu si-a dovedit competenta. O zecime din bugetul local va fi acordat regiei de transport. Nu vom da nimic in plus, indiferent de presiunile pe care le vor face sindicatele", a declarat primarul Constantin Simirad.

"Garlea arata ca un melc calcat in picioare"

Pozitia duplicitara fata de conducerea municipalitatii afisata de managerul RATC Petru Garlea a fost atacata dur de sindicalisti. "Primarul Constantin Simirad nu a cunoscut, timp de opt ani, problematica regiei de transport in comun. Garlea si Simirad au condus regia la faliment. Soferii si vatmanii vor sa intre in greva generala. Pentru sfarsitul saptamanii vom solicita convocarea unei sedinte extraordinare a consiliului de administratie. Angajatii din RATC dezaproba modalitatea primarului Constantin Simirad de a trata cu noi si manifesta neincredere fata de actuala conducere a regiei. In loc sa sustina pozitia regiei de transport, Garlea s-a comportat in fata primarului ca un melc calcat in picioare", a mentionat Vasile Sandu, liderul principalului sindicat din RATC.
Desi serviciul de contabilitate din Primarie a sustinut ca toate gratuitatile si subventiile catre RATC au fost platite la timp si ca nu sunt restante, sindicatele au expus contrariul. "RATC nu a primit nici un leu din subventii. A primit doar o parte din banii pentru serviciile de transport. Nu avem nici o sansa sa ne continuam activitatea daca, lunar, municipalitatea scapa printre degete, in detrimentul regiei, circa un miliard de lei. In contractul de management al lui Petru Garlea nu s-a specificat nimic despre subventii. Contractul sau a fost facut astfel incat municipalitatea sa poata face orice miscare", a mentionat Radu Barbu, liderul sindicatului SALT din RATC.

•Garlea inca se mai gandeste la redresarea regiei

Perspectiva parasirii primului fotoliu din RATC nu pare sa-i surada lui Petru Garlea. De cand a preluat functia de administrator al regiei de transport local, Petru Garlea se poate lauda cu prea putine realizari. Cumpararea de mijloace de transport second-hand, precum si o serie de reparatii la traseele de tramvai, au punctat activitatea manageriala a lui Petru Garlea. Pana la un punct, aceste masuri au mentinut pe linia de plutire o regie care, pentru a-si desfasura activitatea, necesita subventii lunare cifrate la 4,5 - 5 miliarde lei. In repetate randuri, Petru Garlea a expus Consiliului Local si mass-mediei greutatile cu care s-a confruntat RATC. In pofida programelor pe care le-a initiat si dezbatut cu consilierii locali, redresarea financiara a RATC s-a lasat prea mult asteptata. Lipsa de combativitate a lui Petru Garlea s-a intors ca un bumerang impotriva sa, acesta fiind obligat, in urmatoarele zile, sa dea un raspuns transant la solicitarea sindicatelor si primarului Simirad de a-si inainta demisia.
"Am discutat cu primarul sa facem un program pentru reducerea cheltuielilor. Nu stiu daca voi demisiona, dupa cum au cerut sindicatele si primarul. Chiar daca am gresit, am misiunea sa gasesc solutii pentru a salva situatia. In urmatoarele zile voi avea un raspuns clar la solicitarea de a-mi inainta demisia", a declarat ieri Petru Garlea.
Ovidiu MARDARE
Catalin DUMITRESCU
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1799 (s) | 22 queries | Mysql time :0.017657 (s)

loading...