News Flash:

Ce sa faci in razboiul cu bancile? Trei solutii pentru actele aditionale

21 Septembrie 2010
1413 Vizualizari | 0 Comentarii
• Iesenii stau la rand la banci si, mai apoi, la Protectia Consumatorului, cu actele aditionale in mana, nemultumiti de noile conditii impuse de banci, care au reusit sa gaseasca portitele necesare pentru a iesi in castig si de data aceasta • Cei care inca nu au semnat mai au la dispozitie timpul necesar, pentru a decide daca sunt de acord sau nu cu noile acte aditionale • Cei care se afla in aceasta situatie au la dispozitie trei posibilitati simple

Implementarea noii ordonante privind contractele de credit creeaza haos, in continuare, in randul clientilor institutiilor financiar-bancare. Iesenii stau la rand la banci si, mai apoi, la Protectia Consumatorului, cu actele aditionale in mana, nemultumiti de noile conditii impuse de banci, care au reusit sa gaseasca portitele necesare pentru a iesi in castig si de data aceasta. Chiar daca a trecut data de 20 septembrie, iesenii trebuie sa stie ca acesta a fost termenul limita impus bancilor de OUG 50/2010, pana la care acestea trebuiau sa faca cunoscute noile acte aditionale clientilor sai. Astfel, cei care inca nu au semnat documentele emise de banca mai au la dispozitie timp suficient, pentru a decide daca sunt de acord sau nu cu noile acte aditionale. Conform explicatiilor reprezentantilor institutiei de control, din momentul în care clientul a primit actul aditional, are 15 zile la dispozitie, termen în care îsi poate exprima optiunea, daca este de acord sau daca are ceva observatii de facut la actul aditional. Cei care se afla in aceasta situatie au la dispozitie trei posibilitati simple, fie semneaza, fie contesta actul aditional, fie nu baga in seama documentele si, astfel, le aproba, in mod tacit. In cazul in care doresc sa semneze actele aditionale, iesenii trebuie sa fie foarte atenti, pentru ca, odata semnate, nu mai pot fi contestate. "Daca le semneaza in necunostinta de cauza, cale de intoarcere nu mai exista, consumatorul neputandu-se prevala de invocarea necunoasterii legii. Se recomanda, deci, consultarea unui avocat, inainte de semnarea acestor acte, pentru a sesiza toate clauzele abuzive sau neconforme cu OUG 50/2010, strecurate in proiectul actelor aditionale de catre creditori", explica Dragos Panainte, senior consultant al cabinetului de avocatura Carp, una dintre firmele de avocatura care vin in ajutorul iesenilor nemultumiti.

Comisioane transformate ilegal

La Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorului (CJPC) Iasi, plangerile venite in cursul zilei de ieri au fost legate de transformarea comisionului de risc in comision de administrare, lucru de altfel interzis de OUG 50. "Am primit astazi (ieri - n.r.) 11 reclamatii din partea consumatorilor ieseni, legate de actele aditionale. In toate reclamatiile, acestia spun ca nu sunt de acord cu redenumirea comisionului de risc in comision de administrare. Sase reclamatii am primit pentru Volksbank, doua pentru BCR, doua pentru BRD si una pentru ING", a explicat Daniel Piftor, comisarul sef al CJPC Iasi. Sfatul avocatilor pentru iesenii care nu doresc sa semneze actele aditionale sau inca nu le-au primit este sa se duca la banca. "Potrivit prevederilor OUG 50/2010, bancile au avut la dispozitie 90 de zile de la data aparitiei acesteia, adica de la 21 iunie 2010, pentru a alinia contractele de credit cu noua reglementare. Procedura descrisa in ordonanta ii obliga sa puna la dispozitia clientilor, pe hartie sau alt suport durabil, acea notificare cu privire la continutul clauzelor ce vor fi schimbate conform art. 41, cu suficient timp inainte, dar nu cu mai putin de 15 zile de la data limita prevazuta in OUG 50/2010. Cum acest fapt nu s-a intamplat, multi clienti se afla in situatia ca n-au primit, nici pana in ziua de azi, proiectul actului aditional. De aceea, primul pas este sa faca o cerere scrisa la banca, pentru a intra in posesia actului aditional, precizandu-i acesteia ca a incalcat prevederile art. 95, alin. 3, care-l obligau pe creditor sa faca dovada ca a depus toate diligentele pentru informarea consumatorului, cu privire la semnarea actelor aditionale. Daca nu face acest lucru, nu solicita actele aditionale si nu notifica banca, ca nu este de acord cu semnarea lor, atunci intra in vigoare aprobarea tacita, prevazuta de art., 95, alin. 5", a mai explicat Dragos Panainte. Daca refuzati sa semnati actele, depuneti la banca o notificare privind neacceptarea conditiilor din actul aditional, refuzul fiind scris in doua exemplare. Clientul trebuie sa ia un numar de inregistrare pe copie. In cazul in care nu se poate ajunge la banca, trebuie trimisa o scrisoare cu confirmare de primire. In cazul in care iesenii sunt de acord doar cu o parte din cele stipulate in acte, trebuie sa se asigure ca banca e de buna credinta si le pastreaza redactate in contract, asa cum se doreste. Conform avocatilor, ideal ar fi sa se incerce o negociere directa cu creditorul, pentru a se ajunge la o forma finala a actului aditional, care sa reflecte atat vointa finala a consumatorului, cat si respectarea normelor cerute de textul ordonantei. Daca, totusi, bancile nu respecta noile modificari, mai sunt doua posibilitati. Prima este reclamatia la Protectia Consumatorului, iar a doua, atacarea in instanta a actelor aditionale.
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1723 (s) | 22 queries | Mysql time :0.019561 (s)

loading...