News Flash:

Cerul de deasupra Iasului va fi plin de elicoptere

26 Noiembrie 1999
1342 Vizualizari | 0 Comentarii
•In perioada ceausista, Iasul a avut trei elicoptere utilitare si un avion bimotor destinate aviatiei sanitare •Ele au disparut la Ministerul Apararii Nationale, printr-un ordin celebru •Dupa revolutie s-au incercat destule manevre pentru a le recupera •Totul depinde de o simpla semnatura a lui Hajdu Gabor

Intre anii 1975 si 1980, Ministerul Sanatatii a achizitionat un numar destul de mare de aeronave pentru revigorarea aviatiei sanitare, unitatea care se ocupa de transportul si interventia medicala in zonele greu accesibile. Facind o investitie masiva in valuta la acea vreme, ministerul a cumparat 20 de elicoptere Alouette III si citeva avioane BN-2, pregatite pentru transportul bolnavilor. La fel ca elicopterul care functioneaza acum la Serviciul de Ambulanta Judetean Iasi, aparatele erau prevazute cu o targa permanenta si inca una detasabila, plus inca trei locuri. Avioanele BN-2 puteau transporta un numar mai mare de pasageri, fiind si destul de puternice. Printr-un ordin, care la vremea respectiva nu putea fi comentat, presedintele Consiliului de Stat, Ion Ionita, a stabilit trecerea tuturor aeronavelor de la Ministerul Sanatatii la Ministerul Apararii Nationale, pentru intarirea flotei romanesti. Dar nu numai de asta. In 1981 infrastructura rutiera a tarii era destul de buna si de aceea nu mai era nevoie de folosirea elicopterelor si a avioanelor la transportul bolnavilor. Transferul s-a facut fara ca Ministerul Sanatatii sa fie compensat in vreun fel. Daca orientarea din anii de dupa revolutie viza retrocedarea bunurilor catre fostii proprietari, s-a incercat obtinerea aeronavelor de la Ministerul Apararii Nationale, urmind a fi folosite in scopul pentru care au fost achizitionate. Incercarile de recuperare au fost initiate de Aviatia Utilitara SA, care era stapinul de drept al aparatelor de zbor, dar legile nu permiteau acest lucru. Aviatia Utilitara devenise societate comeciala, iar bunurile nu puteau fi transferate de la un minister la o societate comerciala fara ca aceasta sa plateasca contravaloarea aparatelor. Ar fi insemnat insa ca Aviatia Utilitara sa plateasca elicopterele si avioanele de doua ori.

Recuperarea a fost initiata de primul proprietar

Conducerea Aviatiei Utilitare iesene nu a stat cu miinile in sin. A incercat recuperarea aeronavelor, inaintind o adresa la Ministerul Apararii Nationale. "Stiind ca aceste trei elicoptere si avionul BN-2 au fost luate, asa cum se lua orice pe vremea lui Ceausescu, ne-am gindit sa facem demersurile necesare pentru a le recupera. In acest sens, am trimis o adresa la Ministerul Apararii Nationale prin care solicitam acest lucru. Ni s-a raspuns ca, in conditiile actuale, recuperarea bunurilor ce au apartinut Aviatiei Utilitare inainte de 1989 este imposibila pentru ca, in conformitate cu legile actuale, ministerul nu poate ceda aceste bunuri unei societati comerciale. De aceea i-am lasat pe cei care pot face acest demers, respectiv Directia Sanitara cum se numea la vremea respectiva, prin Serviciul de Ambulanta, sa incerce recuperarea aeronavelor. Oricum, noi nu prea avem sanse sa mai recuperam elicopterele si avionul", ne-a declarat comandant Constantin Chiorascu, seful Aviatiei Utilitare iesene.

Medicii au intrat pe fir

Imediat dupa infiintarea Serviciului Aerian Medical pentru Urgente si Dezastre (SAMUD), la initiativa dr. Florin Eugen Agapi, directorul Serviciului de Ambulanta Judetean Iasi, s-a incercat recuperarea celor trei elicoptere Alouette III si mai putin a avionului BN-2.
Adresele catre Ministerul Apararii Nationale au inceput sa curga, in asa fel incit mecanismul greoi al birocratiei a inceput sa functioneze. Dar au intervenit schimbarile in organizarea asistentei medicale si principalul ordonator de credit al Ambulantei a devenit Casa de Asigurari Sociale de Sanatate. Cind a fost pusa in miscare aceasta institutie, conducerea a preluat si sarcina recuperarii aeronavelor. Sirul de adrese catre MApN a inceput sa curga pentru ca acum aveau un alt antet. "Am facut si noi citeva adrese la Ministerul Apararii Nationale in acest sens. Ni s-a raspuns ca actele pentru preluare au fost intocmite, si nu urmeaza decit semnaturile celor doi ministri. In aceasta faza mai este necesara doar semnatura ministrului Hajdu Gabor, pentru preluare", ne-a declarat dr. Florin Lunguleac, director medical al CASS.
Elicopterele Alouette III au fost predate Ministerului Apararii Nationale in stare foarte buna, mai avind de efectuat foarte multe ore de zbor pina la urmatoarea revizie tehnica obligatorie. O data cu trecerea timpului, s-a instalat si uzura morala asupra aparatelor, dar si cea fizica. Din spusele directorului Lunguleac reiese ca aparatele necesita intr-adevar o revizie, dar care nu va implica costuri prea mari. Referitor la acest aspect am cerut si parerea pilotului elicopterului ambulantei iesene, Cornel Condurat. "Ca orice elicopter, la un anumit numar de ore de zbor sau la o anumita perioada, trebuie efectuata revizia tehnica. Cele trei elicoptere care ar trebui sa vina inapoi la Iasi, probabil ca sint intr-o stare nu prea buna, avind in vedere faptul ca nu prea au zburat. Daca la Iasi zburau cam 200-300 de ore pe an, in conditiile in care nu exista carburant, la Ministerul Apararii au zburat si mai putin, ceea ce inseamna ca ele au stat mai mult in hangar. Acest lucru nu prelungeste durata de exploatare a unui elicopter. De aceea, este posibil ca la un moment dat costurile pentru revizie sa fie foarte ridicate. In afara de acest aspect se mai adauga si costurile necesare transformarii aeronavelor din varianta militara in cea sanitara". In momentul in care actele vor fi semnate, elicopterelor vor intra in reparatii la IAR-Brasov. Daca pretul de reparatie va fi foarte mare, deoarece este necesara aducerea unor piese din import, IAR va primi un elicopter, pentru a acoperi contravaloarea reparatiilor, iar celelate doua se vor intoarce la Iasi.

Helimed 01-nu prea mai are sanse de supravietuire

In prezent, Serviciul de Ambulanta iesean lucreaza cu un singur elicopter, acesta fiind inchiriat de la Aviatia Utilitara SA. Deocamdata nu sint reglate conturile cu cei care au inchiriat elicopterul, urmind ca pina pe 1 decembrie sa fie achitata factura care se ridica la aproximativ 200 milioane de lei. In acest caz, Aviatia Utilitara SA va rezilia contractul si va retrage elicopterul detasat la Iasi. Daca se renunta la elicopterul deja inchiriat, pina la sosirea celorlalte, (daca vor sosi) interventia pe calea aerului in cazul urgentelor de grad 0 va fi stopata.
Preluarea elicopterelor de la Ministerul Apararii Nationale imbraca si un aspect economic. Fiind proprietarul aeronavei, nu se va mai plati chirie pe aparat, ci numai serviciile catre Aviatia Utilitara, care pune la dipozitie hangarul, personalul, se ocupa de intretinere si fara de care nu se poate zbura - pentru ca este singurul operator de zbor in aceasta zona. Desigur, aceasta varianta poate cuprinde la un moment dat inchirierea unui elicopter si de catre alte case de asigurari, in schimbul unor sume deloc neglijabile, la capitolul profit. Asteptam ca o astfel de minune sa aiba loc si la Iasi, iar aeronavele luate cu japca in timpul regimului comunist sa se intoarca acolo unde le este locul.
Iulian CAZACU
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1383 (s) | 24 queries | Mysql time :0.019084 (s)

loading...