Clarificare: dinozaurii au disparut din cauza unui asteroid

6 Martie 2010
730 Vizualizari | 0 Comentarii
Prabusirea unui asteroid urias pe Pamant este singura explicatie plauzibila pentru disparitia dinozaurilor, a declarat, joi, o echipa de oameni de stiinta, care spera sa puna astfel punct unei dispute care divide comunitatea stiintifica de mai multe decenii. Un comitet international alcatuit din 41 oameni de stiinta au analizat o serie de studii efectuate în ultimii 20 ani, încercand sa confirme cauza extinctiei din Cretacic-Tertiar (KT), care ar fi creat un mediu diabolic, în urma cu 65 milioane de ani, ce a cauzat disparitia a peste jumatate din totalul speciilor de pe planeta. Opiniile oamenilor de stiinta erau divergente în privinta cauzelor care au provocat aceasta disparitie în masa, penduland între impactul provocat de un asteroid si o activitate vulcanica intensa de pe platoul Deccan din India, unde a avut loc o serie de eruptii vulcanice care au durat 1,5 milioane ani. Noul studiu, coordonat de oameni de stiinta din Europa, Statele Unite ale Americii, Mexic, Canada si Japonia, publicat în revista Science, a ajuns la concluzia ca un asteroid cu diametrul de 15 kilometri, care a lovit Pamantul în Peninsula Yucatan din Mexic, în apropiere de Chicxulub, este cauza disparitiei dinozaurilor. "Acum suntem siguri ca un asteroid a fost cauza extinctiei din Cretacic-Tertiar. Impactul a produs incendii pe scara mare, seism de peste 10 grade pe scara Richter si alunecari ale placilor continentale, care au dat nastere unor tsunami", a explicat Joanna Morgan de la Imperial College London, coautoare a studiului. Expertii considera ca acest asteroid a lovit Pamantul cu o forta de peste un miliard de ori mai mare decat a bombei de la Hiroshima. Joanna Morgan considera ca "ultimul cui în cosciugul dinozaurilor" a fost batut atunci cand materialul rezultat în urma impactului a fost proiectat în atmosfera, aruncand planeta în întuneric, producand o iarna globala si ucigand multe specii care nu au putut sa se adapteze acestui mediu diabolic. Oamenii de stiinta care au realizat acest studiu au analizat cercetarile realizate de paleontologi, geochimisti, experti în analiza modelelor de clima, geofizicieni si sedimentologi care au colectat probe despre extinctia din Cretacic-Tertiar de-a lungul ultimilor 20 ani. Datele geologice au relevat faptul ca evenimentul care a cauzat disparitia rapida a dinozaurilor a distrus ecosistemele marine si terestre, iar impactul cu acel meteorit este singura explicatie posibila pentru acele evenimente.
Peter Schulte de la Universitatea Erlangen din Germania, unul dintre autorii acestui studiu, a declarat ca toate datele paleontologice demonstreaza fara dubiu producerea unui extinctii în masa, în urma cu 65 milioane ani, acest moment fiind denumit de oamenii de stiinta "Limita K-Pg".
Gareth Collins de la Imperial College London, un alt coautor al studiului, a declarat ca acest impact a creat "o zi diabolica". Aceasta zi a reprezentat sfarsitul "domniei" dinozaurilor pe Terra, care a durat 160 milioane ani, însa s-a dovedit a fi un moment excelent pentru mamifere, care au devenit ulterior speciile dominante de pe Terra.
Incarc...