News Flash:

Concert vocal simfonic la Filarmonica "Moldova"

1 Martie 1999
1218 Vizualizari | 0 Comentarii
Filarmonica Moldova Iasi
•Un vocal simfonic, cu "Requiem"-ul de Brahms la Filarmonica ieseana nu poate fi decit un eveniment notabil. Pentru institutie, pentru fiecare membru al corului, orchestrei, pentru dirijor, si nu in ultimul rind pentru noi, oaspetii de fiecare saptamina ai salii de concerte "Ion Baciu". Ascultatorii, cei cit de cit avizati, au doar de cistigat patrunzind pe aceasta cale spre miezul spiritual al muzicii, indiferent daca audiaza o interpretare geniala - lucru rar intimplat pe plai moldav - sau asista la masacrarea fara mila a unei lucrari muzicale.

Am intrebat, dupa concertul de vineri, pe unul dintre constantii spectatori ai manifestarilor Filarmonicii, ce impresie i-a lasat acest concert. Mi-a raspuns, putin incurcat: "Au fost momente bune, in rest". Cam asta a fost concertul vocal-simfonic de vineri, 26 februarie, si acesta e raspunsul privind imaginea de ansamblu a concertelor Filarmonicii: caldute, intre lamentabil si bun. Nu e nici intr-un caz o problema de potential. E o stare de spirit, o atitudine "balcanica" (mult uzitata sintagma care a ajuns sa oboseasca si pe cei mai lucizi dintre noi), atitudine care desfiinteaza si ne ingroapa de vii si de care nu stiu daca o sa scapam vreodata. De ce oare nu s-a acordat mai multa atentie unui asemenea eveniment muzical, dramaticului "Requiem" de Johannes Brahms, capodopera a gindirii muzicale romantice pe care muzicienii nostri s-au multumit sa o expuna in aceeasi maniera imbibata de meschina suficienta. Ce efecte "incalculabile" ar fi produs ceva mai multa daruire si, simplu, citeva repetitii in plus?

Cel mai dezagreabil aspect intr-o prestatie vocal-simfonica il constituie, pe buna dreptate, neomogenizarea aparatului orchestral si a celui coral, neajuns observat in concertul de vineri, chiar din prima parte a "Requiem"-ului, lasind la o parte inerentele probleme de atac si de "curatenie" a sunetului.

La capitolul vocal, corul "Gavriil Musicescu", pregatit de dirijorul Doru Morariu (formatie din care au inceput sa dispara perucile, observindu-se o imbucuratoare si binevenita infuzie de tinerete), a abordat cu o oarecare timiditate dificila partitura brahmsiana, timiditate explicata prin faptul ca orchestra - in momentele bune si nu numai - nu s-a sinchisit decit rar de elementul vocal, cucerita de frumusetea nostalgica a partiturii, uitind ca nu trebuie sa cinte cu volumul la maximum atit timp cit are in spate un cor, fie el si de 70 de oameni.

In aceste conditii ansamblul coral s-a remarcat prin inconsistenta partidei de tenor, neelasticitatea vocilor grave, barbatesti, si frumusetea razboinica a vocilor de sopran. Prestatia solistica a basului Gheorghe Rosu, invitat in cadrul concertului alaturi de soprana Andrada Ioana Nas, a fost pe masura prestigiului domniei sale, desi a fost putin nedumerit de tempo-ul impus partii a 3-a de dirijorul Gheorghe Costin, caruia am vrea sa-i reprosam si o anume neclaritate in gestica. Andrada Ioana Nas ne-a incintat in cantilena solistei din partea a V-a, demonstrind - printr-o buna muzicalitate si o traire pe masura - ca a inteles ideea consolator-poetica a interventiei sopranei, cu substrat lirico-matern, asa cum a gindit-o compozitorul.

Despre prima parte a concertului de vineri, in care s-a cintat Simfonia nr. 93 in Re Major de Joseph Haydn, nu putem spune decit ca a fost un nefericit preludiu la "Requiem"-ul german, chiar daca in program era numita, pretentios, "al doilea episod al integralei simfoniilor londoneze". Clasica simfonie de Haydn n-avea cu nimic de-a face cu ce avea sa urmeze. Si pentru ca tot am pomenit de program, trebuie sa remarcam ca acest indispensabil element informativ - care dezvolta in iubitorul de muzica fondul intelectual operativ - a avut, vineri, o traducere a libretului de inspiratie biblica din "Requiem" dar, "quel dommage", o traducere jalnica, fara nici un fel de valente literare.

Saptamina viitoare, Filarmonica "Moldova" ne ofera un program simfonic Mozart-Chopin-Ceiakovski avindu-i ca protagonisti pe dirijorul Ovidiu Balan si pe Raluca Stirbat, pianista, o veche cunostinta a iesenilor, in Concertul nr. 1 in Mi Minor de Frederic Chopin.
brahms la filarmonica moldova mozart-chopin-ceiakovski
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1789 (s) | 24 queries | Mysql time :0.018292 (s)