News Flash:

Concurenta cu ochi oblici

15 Iulie 1999
611 Vizualizari | 0 Comentarii
•Industria usoara ieseana rezista cu greu asalturilor firmelor chinezesti

Bine dezvoltata, "pontata" mare furnizor de valuta, industria textila a oferit, odata cu trecerea la alt sistem, terenul ideal pentru micii intreprinzatori in inchegarea unei afaceri. Cum firmele mari au inceput - in pas cu toata economia - sa dea semne de oboseala, firmele mici au intrat pe o piata atractiva si relativ libera.
Povestea de fata este a uneia dintre aceste miic firme, construite de un patron care, la 14 ani, incepea sa faca afaceri (sub regimul Ceausescu), si care a reusit sa treaca peste un faliment. Acum, firma sa a inceput o noua relansare a activitatii.

Profilata pe productia si distributia de textile si confectii tip sport, Agricompany SRL a fost infiintata in 1991, iar in 1995 a fost preluata de Ionel Agrigoroaiei in 1995 in calitate de unic actionar. De atunci, in urma derularii unor programe de investitii care vizau modernizarea, societatea a urmat o traiectorie ascendenta, concretizata in performantele consemnate de statiticile Camerei de Comert si Industrie Iasi. Astfel, in 1996 Agricompany a ocupat locul II in topul intreprinderilor mijlocii de profil, iar in anul urmator locul III. Productia curenta a firmei se ridica la circa 800 de milioane de lei pe luna in termeni valorici, iar in termeni fizici era de 900 bucati pe zi, productie absorbita integral de piata interna pe care se specializase societatea. Statistica demontreaza ca o persoana din 300 din Romania purta haine realizate de Agricompany. Mai mult, cererile depaseau capacitatea de productie, firma fiind nevoita sa-si programeze clientii pentru 30 de zile. In aceasta perioada, societatea platea impozite, taxe si dobanzi bancare in suma de circa 800 de milioane de lei in 1998 si circa 400 de milioane in 1996 si 1997.

"Am dat o data faliment"

Ionel Agrigoroaiei a trecut, cu firma sa, si prin perioade mai putin faste. "A fost chiar interesant, ca sa nu zic altfel", ne spune acesta. "Cind am avut bani, nu am avut probleme cu creditarea; cind, in schimb, am dat de probleme, de era sa intru in faliment, nici o bancaa nu a vrut sa ne crediteze. Cred ca am avut noroc si de oameni; citiva dintre ei au ramas la firma, cui toate ca nu aveam cu ce-i plati, si nici nu se stia daca voi relansa afacerea vreodata", a declarat Ionel Agrigoroaoiei.
Odata relansata, activitatea a decurs normal pana la sfarsitul lunii noiembrie 1998; la inceputul lunii decembrie caderea pietii interne a determinat o noua intrare in vrie a firmei. Productia a ajuns la 150-200 de milioane lunar, firma fiind nevoita sa apeleze la sistemul de productie in sistem lohn (prin care o firma doar proceseaza materia prima livrata de un alt partener, care primeste produsele finite, n.r.) pentru a supravietui. "Orientarea productiei catre piata externa a determinat ajustarea exigentelor privind termenele de livrare si calitatea produselor, care, coroborate cu reducerea productiei, au condus la concedieri", a declarat Ionel Agrigoroaiei. Este remarcabil faptul ca persoanele din conducerea firmei au incercat - si au reusit - sa plaseze persoanele disponibilizate la firme mai mici sau la care standardele de calitate permiteau acest lucru.

Lohn-ul este o solutie tranzitorie

Recurgerea la productia in lohn nu poate fi decat o solutie tranzitorie. Pe termen scurt, lohn-ul ofera avantaje cum ar fi continuarea activitatii si mentinerea peronalului. "Pe termen mediu si lung, insa, lohn-ul are efecte negative: se opereaza o translare de la productie catre simpla prestare de servicii, se pierde contactul cu piata interna si externa, se renunta la activitatea de marketing si la politica de marca (firma Agricompany are marca inregistrata in domeniul confectiilor sport - Aya), se pierde experienta finantarii, se pierd legaturile cu furnizorii traditionali, cei mai multi fiind autohtoni", a adaugat Agrigoroaiei.
De asemenea, lohn-ul functioneaza doar atit timp cit costul fortei de munca locale este mult sub cel din alte tari, in momentul unei echilibrari intre cele doua piete de munca scazind interesul strainilor pentru aceata forma de organizare a productiei.
In ultimele doua luni, activitatea firmei s-a apropiat de nivelul considerat normal, urmind ca, pina la sfirsitul anului sa aiba loc relansarea economica. Actualmente, societatea urmareste extinderea spatiilor de productie, inchiriind un atelier la Valea Lupului, ceea ce permite angajarea a inca 100 de oameni pe langa cei 100 de acum. Se vizeaza de asemenea extinderea si in alte zone limitrofe Iasiului.

Chinezariile ne omoara

Greutatile cu care se confrunta firmele care activeaza in industria usoara romaneasca sunt legate nu numai de standardele de calitate impuse de pietele externe sau de fluctuatiile curente ale pietei interne determinate de scaderea puterii de cumparare a consumatorilor. "Aici, in Romania, efecte deosebit de negative le are concurenta neloiala practicata de firmele asiatice din domeniu textilelor, mai precis de producatorii chinezi. Acestia recurg la fraude vamale si la evaziune fiscala; reteta este simpla: in vama, valoarea declarata a marfurilor este infima, cu mult sub pretul real - si de aceea se platesc taxe vamale modice. Ajunse pe piata la pret de dumping, marfurile repsective sint catastrofale pentru industria romaneasca. Din nefericire, practiciler de acest gen sint greu de demonstrat", a declarat Agrigoroaiei. Mai mult, delegatii din China venite pentru asocieri fictive beneficiaza de prilej pentru a ,,fura" modelele realizate de producatorii autohtoni, situatie cu care s-a confruntat si firma Agricompany.
Spre deosebire de tarile occidentale, care au reactionat la ofensiva asiatica, construind o piata puternica si limitind, legal, importurile la pret de dumping, in Romania lucrurile stau tocmai invers. Din motive variate - situatie economica, lipsa de fermitate in formalitatile vamale, pozitie geografica - decapitarea industriei usoare a inceput din Est, iar situatia se va inrautati peste 5-6 ani.
Alec Danila
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2143 (s) | 22 queries | Mysql time :0.035297 (s)