News Flash:

Concursurile nationale au fost regandite pentru a evita dezastrele

5 Ianuarie 2004
1097 Vizualizari | 0 Comentarii
•Testele nationale din 2004, aceeasi capacitate cu alta palarie •Media anilor de gimnaziu si cea de la testele nationale vor avea ponderi egale in calcularea mediei de admitere •La bacalaureat dispar probele scrise integral de tip grila si notarea cu "admis/respins" la probele orale •Concursul de titularizare va avea loc in iulie si vor putea participa si absolventii seriei curente •Diferitele tipuri de miscare a personalului didactic vor fi separate

Principalele concursuri nationale din invatamantul preuniversitar din acest an - de titularizare, de bacalaureat si de final de gimnaziu - se vor desfasura dupa metodologii pe care Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului (MECT) pare sa le fi elaborat tocmai pentru a evita, in an electoral, disfunctionalitatile si chiar dezastrele petrecute in 2003. Astfel, in primul rand, desi initial era anuntata o revolutionare radicala a examenului de capacitate, care realizeaza trierea absolventilor de gimnaziu la admiterea in invatamantul mediu, principala modificare pe care MECT a riscat-o priveste denumirea, "examen de capacitate" fiind inlocuit de "teste nationale". In rest, testele nationale vor avea aceeasi structura si acelasi continut cu examenul de capacitate, adica trei probe scrise obligatorii: limba romana, matematica si, la alegere, istorie sau geografie. Principala deosebire fata de capacitate este aceea ca in acest an va fi organizata o singura sesiune a testelor nationale. Admiterea in invatamantul mediu se va face tot computerizat si, de asemenea, vor exista doua sesiuni de admitere. La prima dintre acestea vor putea participa doar candidatii care au promovat testele nationale. Cei care nu s-au prezentat sau care au picat testele nationale vor putea participa doar la cea de-a doua sesiune de admitere, in cadrul careia vor putea opta doar pentru scolile de arte si meserii. O deosebire importanta priveste cresterea, de la 25% la 50%, a ponderii mediei anilor de gimnaziu in calcularea mediei de admitere. Acest lucru i-ar putea dezavantaja pe elevii din scolile de elita din mediul urban, unde, in mod traditional, notarea este mult mai severa ca in scolile din mediul rural. "Chiar daca un elev din mediul rural vine cu o medie pe anii de gimnaziu cea mai mare, daca nu este pregatit temeinic va lua o nota mai mica la testele nationale. Daca notarea este riguroasa, iar elevii sunt bine pregatiti, cresterea ponderii mediei de gimnaziu nu va crea discrepante semnificative intre elevi", a argumentat Mihai Dumitriu, inspector general in cadrul Inspectoratului Scolar Judetean Iasi.

Revenire la bacalaureatul clasic

Politica MECT a invatarii pe parcurs, din propriile greseli, este ceva mai evidenta in ceea ce priveste Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat. In acest caz, modificarile fata de 2003 an sunt mai putin importante, numarul si tipul probelor ramanand aceleasi, dar privesc tocmai acele aspecte care au fost contestate la bacalaureatul de anul trecut. Astfel, in cazul probelor orale, MECT a hotarat sa renunte la sistemul de notare cu "admis/respins", contestat datorita incapacitatii de a crea o departajare autentica intre candidati, pentru a reveni la sistemul clasic de evaluare, cu note de la 1 la 10. De asemenea, MECT a decis sa renunte la probele scrise (probele D - F) redactate integral de tip grila, pentru a reveni, cel putin partial, la subiecte care se cer redactate in maniera clasica, ce permite o mai mare libertate de tratare din partea candidatilor. Din acest motiv, contestatiile la probele D - F vor fi iarasi permise. Bacalaureatul 2004 va pastra insa un castig important al anului trecut, anume posibilitatea ca absolventii care au picat anumite probe sa le repete doar pe acestea intr-o sesiune ulterioara a examenului.

Miscarea personalului didactic

Separand diferitele etape ale miscarii personalului didactic (detasari, pretransferuri si transferuri prin restrangere de activitate, titularizare si suplinire) si elaborand un set de conditii mult mai clare de desfasurare a acestora, noua Metodologie pare conceputa pentru a evita dezastrele din acest an, cand, de pilda, procesul de ocupare a posturilor didactice vacante s-a prelungit la cateva saptamani dupa inceperea scolii. Astfel, imediat dupa intocmirea listelor cu personalul didactic care urmeaza sa fie pensionat, spre finele lunii februarie va avea loc constituirea catedrelor disponibile pentru anul scolar 2004 - 2005. Pana la inceputul lunii mai, inspectoratele scolare vor trebui sa solutioneze pretransferurile, transferurile prin restrangere de activitate si detasarile. Imediat dupa aceasta, pe 13 mai inspectoratele ar trebui sa afiseze lista definitiva cu posturile titularizabile, precum si o prima situatie cu cele netitularizabile disponibile pentru urmatorul an scolar. La concursul national unic de pe 15 - 16 iulie vor putea participa si absolventii seriei curente, iar, ca modalitate de concurs, se va renunta partial la testele integral de tip grila in favoarea redactarii clasice. Spre deosebire de 2003, ocuparea posturilor titularizabile, a zelor destinate suplinirii si a celor destinate rezolvarii detasarilor la cerere vor constitui procese distincte. Astfel, repartizarea computerizata pe posturile titularizabile a celor care au obtinut peste nota 7 la concurs va avea loc pe 26 iulie, celor repartizati urmand sa li se elibereze deciziile de numire pe post pe 28 - 29 iulie. Detasarea la cerere a celor care au participat la concursul de pe 15 - 16 iulie va constitui un alt proces, repartizarea computerizata a candidatilor urmand sa aiba loc pe 31 iulie. Ocuparea posturilor vacante ramase dupa concursul de la mijlocul lunii iulie de catre suplinitori calificati se va face prin intermediul unei noi repartizari computerizate, care va avea loc pe 4 august. In sfarsit, suplinitorii calificati care nu si-au gasit inca un post, suplinitorii calificati care nu au participat la concurs si suplinitorii necalificati vor putea candida la unul dintre posturile ramase in cadrul unei sedinte publice, care va avea loc pe 5 august. Intregul proces de ocupare a posturilor didactice ar trebui sa se incheie pe 6 august, cand candidatilor care participa la sedinta publica ar trebui sa li se elibereze deciziile de numire pe post. "Faptul ca repartizarea se va face pe liste separate pentru fiecare tip de miscare a personalului didactic in parte va fluidiza mult procesul. Mai mult, la anul vom evita prelungirea ocuparii posturilor didactice si dupa inceperea scolii. Pe ansamblu, consider ca aceasta metodologie este mult mai buna si mai flexibila decat cea care a functionat in acest an", a comentat Mihai Dumitriu.
Dan POSTOLEA
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1297 (s) | 24 queries | Mysql time :0.019866 (s)

loading...