News Flash:

Copiii cu deficienta mintala au sanse minime de reintegrare in societate

17 Decembrie 2001
1409 Vizualizari | 0 Comentarii
•Sansele elevilor ce termina clasa a opta se rezuma doar la a se pregati pentru o meserie pe care ar putea sa o practice

Pana la jumatatea lunii trecute exista in Iasi Comisia de Expertiza Complexa pentru Invatamantul Special, de pe langa Inspectoratul Scolar Judetean, comisie care era penultima veriga in lantul care hotara statutul de persoana cu deficienta mintala al unui copil. Prima persoana care ar putea observa ca este ceva in neregula cu mintea copilului ar trebui sa fie parintele, dar cum in astfel de cazuri majoritatea parintilor au ei insisi probleme (cu bautura, cu faptul ca au familii dezorganizate, etc.), sarcina revine unui cadru didactic (educator sau invatator), care face o trimitere spre diagnosticare catre Laboratorul de Sanatate Mintala. Urmatoarele etape ar fi fost validarea diagnosticului de catre comisia amintita si de catre o alta comisie din cadrul Consiliului Judetean (aceste comisii s-au desfiintat, urmand ca de anul viitor sa se infiinteze doar una singura, cu reprezentanti ai ISJ si CJ). Apoi, copilul diagnosticat este retras din invatamantul obisnuit si trimis la o scoala speciala, in judet existand scoli de acest fel la Pascani, Cozmesti, Targu Frumos si Iasi.
Pe bulevardul C. A. Rosetti se afla Scoala Speciala "Constantin Paunescu", care, pentru o identificare mai usoara, in perioada "de trista amintire" era cunoscuta ca fiind "scoala ajutatoare". Conform prevederilor Regulamentului de organizare si functionare a invatamantului special, institutia amintita ofera scolarizarea copiilor cu deficienta mintala (usoara, moderata si severa ) la nivel prescolar, primar si gimnazial.

Cei mai multi ajung in strada

Tot aici sunt scolarizati si copiii infestati cu HIV sau bolnavi de SIDA de la Centrul de Plasament Guliver. In prezent, scoala are 534 de copiii, dintre care aproximativ 140 sunt din judet. Sunt patru categorii de elevi: care parcurg numai programul instructiv educativ (deci au regim de zi), care au si un program terapeutic recuperator (se intorc acasa seara), care sunt interni (sunt din judet si se intorc acasa doar la sfarsit de saptamana) si cei rezidenti (care nu au familii ). Programul terapeutic - recuperatoriu specific este axat pe urmatoarele componente: formarea autonomiei personale, activitati practice de pregatire pentru munca si viata, activitati ludice, de profesionalizare, culturale si de cunoastere. Scoala mai ofera servicii precum: asistenta sociala, psihodiagnoza si consiliere prin intermediul unui profesor psiholog.
Desi unul din principiile pe care se bazeaza scoala este realizarea unei educatii scolare de calitate similara cu cea oferita copiilor din invatamantul obisnuit, sansele de integrare a elevilor sunt minime (doar trei copii s-au integrat anul trecut in invatamantul normal si asta doar cu un profesor de sprijin pentru realizarea unor planuri de interventie personalizata ). Similaritatea amintita in principiul scolii nu este valabila decat la clasele primare, deoarece incepand cu gimnaziul, programa scolara este total diferita de cea obisnuita (in clasa a opta se termina abia materia de clasa a cincea, nu se fac limbi straine, informatica, etc.). Daca copilul nu a fost la gradinita, va fi observat cu deficienta mintala abia la scoala, dupa esecuri repetate, adica repetentii, timp in care el ar putea doar sa manifeste o mare timiditate sau o inhibare, iar aceste esecuri nu fac decat sa sporeasca aceste inhibitii. Daca va avea ghinionul sa vina la o scoala speciala prin clasa a treia sau a patra si va sta aici cam doi - trei ani, posibilitatea de a trece la o scoala obisnuita practic nu exista, datorita diferentei dintre programe. "Exista posibilitatea ca si la testarile medicale sa se faca anumite erori, deoarece copilul testat poate sa nu fie in acel moment in forma cea mai buna si nu stiu cine are competenta de a rezolva aceasta situatie, dar cred ca sunt extrem de putine cazuri de acest gen. Avem cazuri de deficienta mintala evidente si pentru un nespecialist, dar sunt si cazuri in care unii copiii ajung la noi pentru ca nu au unde sa stea", a afirmat Mihaela Navaei, director adjunct al scolii.
Sansele elevilor ce termina clasa a opta se rezuma doar la a se pregati pentru o meserie pe care ar putea sa o practice (majoritatea se indreapta spre UCECOM). "Acesti elevi se integreaza cel mai bine in medii simple, ca de exemplu cel rural, se pot casatori si pot avea o viata relativ normala. Mai grava este situatia celor care nu au familii si, in procent destul de mare, ajung pe strazi", a declarat Sorin Danila, directorul scolii.
Nadia LUNGANGA
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1842 (s) | 24 queries | Mysql time :0.018843 (s)

loading...