"Critica este responsabila de recuperarea si impunerea valorilor fundamentale"

6 Septembrie 1999
1252 Vizualizari | 0 Comentarii
•interviu cu criticul literar Mircea A Diaconu

Mircea A. Diaconu este un critic literar din generatia tanara, si vine de la Suceava, dar este in acelasi timp un personaj important pentru intreg spectrul literar romanesc contemporan, pentru ca vocea sa s-a facut deja auzita si ascultata mai peste tot, iar opiniile sale, de interes pentru colegii de breasla, sunt asteptate ori de cate ori are ocazia sa le impartaseasca. Mircea A. Diaconu este, in acelasi timp, un literat deosebit de prolific, aflat de altfel la varsta cand asa ceva este caracteristic, fiind deja semnatarul catorva carti de critica literara, si a unor rubrici permanente in revistele de specialitate din tara, in cele de la Iasi fiind deja o prezenta notorie. Universitarul sucevean, dublat de o cultura deosebita si de un amplu orizont de idei originale, este cu siguranta unul din cei care vor gira sensurile literaturii noastre in continuare si, probabil, dintre cei care vor urmari atent schimbarile care se vor produce in spatiul literelor, in aceste vremuri dominate de schimbare. Mircea A. Diaconu vine des la Iasi, intr-una din aceste ocazii vorbindu-mi despre cele ce urmeaza.
•Mircea A. Diaconu, in Romania se scrie destul de mult, chiar mai mult decat se citeste, dupa cum spun unii. De-a lungul istoriei, critica de specialitate a avut atributiunea de a orienta scriitura si de a forma curentele literare. Ce se poate spune, din toate acestea, despre starea criticii literare din acest moment, si implicit despre literatura?
•Statutul criticii de astazi este oarecum ingrat. As face insa o paranteza pana la abordarea acestui aspect, pentru ca problema de la care se pleaca, de-a lungul intregii istorii a literaturii, este in ce mod receptam noi creatia, in ce fel gasim grila care sa ne exprime sensibilitatea si spiritul timpului nostru. Daca ar fi sa vorbesc din acest punct de vedere despre critica literara romaneasca, pot spune ca ea se afla intr-un impas, mai ales datorita pietei editoriale foarte vaste; din interior este foarte greu sa conturezi foarte exact harta literaturii actuale. Pe de alta parte, publicistica este tot mai risipita, si exista tot mai putine grupari de critici care sa impuna un program. Un critic literar care se respecta are de trecut peste acest impas si trebuie sa stie sa gaseasca si sa impuna cartile importante si necesare. Asa incat, este greu de spus care sunt directiile criticii in literatura romana de azi. Iata, spre exemplu directia lui Marin Mincu, care propune si gireaza textualismul. Evident, nu e singura, dar nici cea care poate sa exprime cel mai bine starea de acum a scrisului; dar este una dintre cele importante. Si mai sunt cateva formate in jurul marilor critici pe care ii avem. Dar nu acesta este aspectul cel mai important. Critica este cea care trebui sa fie responsabila si de recuperarea si impunearea valorilor fundamentale, ori acest lucru, stie oricine, este cel mai greu in oricare societate.
•Pentru Mircea A. Diaconu, care sunt autorii sau miscarile literare spre care se apleaca acum, si pe care vrea apoi sa le dea publicului?
•Chiar daca eu scriu despre scriitorii de astazi, si in special despre poetii contemporani, m-as intoarce, totusi la Eminescu. Este visul oricarui critic tanar, si sper ca intr-o zi sa scot o carte si despre Eminescu, asumandu-mi riscurile, pentru ca evident exista riscuri. Dar important mi se pare acum gasirea unui mod de a pune ordine in literatura ultimei perioade, care este foarte imprastiata, inegala ca valoare, si poate fi o capcana pentru cititori. Vorbeam de impunerea valorilor - avem, deci, nevoie de niste unitati de masura. Sigur ca eu am sa continui sa scriu despre cei de azi, si mi se pare datoria cea mai importata pe care o avem cei din critica de azi.
•Mircea A. Diaconu, deja galonat de premii nationale pentru critica, a fost, in cateva randuri, membru al unor jurii importante care au premiat tineri scriitori. Dupa aceste experiente, cum se vede literatura tanara?
•Aceste momente au fost pentru mine deoasebit de importante, si de fapt, cele prin care am putut evalua comparativ directiile si nivelul tinerei generatii de scriitori. Trebuie sa remarc, si acum fac un apel si la istoria literaturii, ca in Romania a existat intotdeauna o solida continuitate de generatii de scriitori; desigur, spun asta gandindu-ma la ultimii 150 de ani. Lucru pe care il remarc si acum. Deci, nu putem spune ca nu exista un viitor pentru literatura noastra. Dimpotriva, directiile sunt din ce in ce mai multe, date fiind si sursele tot mai diverse de informare si inspiratie. Desigur, si aici va veni momentul unei selectii, al unei ordini, al unei ierarhii. Important, deocamdata, este faptul ca se scrie, ca se formeaza universul acesta al unor timpuri noi, diferite, chiar fara precedent. La ele, doar cei tineri pot reactiona intr-o forma autentica, si ei pot gasi o rezolvare adaptata. Vom sti mai multe cand apele nu vor mai fi asa de tulburi, pe mai multe directii.

Liviu A.

Page time :0.1335 (s) | 22 queries | Mysql time :0.017507 (s)