News Flash:

Cum au schimbat Carol I, Nichita si Simirad fata orasului - FOTO

25 Octombrie 2010
11818 Vizualizari | 12 Comentarii
Tramvai ITB si aglomeratia anilor 1980
• Nescrisa, dar interesanta, istoria tramvaiului iesean razbate din cele cateva poze amplasate discret pe peretii Regiei

Putini mai sunt astazi cei care stiu ca iesenii obisnuiau odata sa circule cu tramvaiul pe Sararie sau de ce la Iasi nu au circulat celebrele tramvaie trase de cai. O istorie incarcata, plina de contre politice ale vremurilor de dinainte de 1900, dar si de reticenta autoritatilor fata de avantajele unui transport electric, poate fi gasita astazi doar la pasionatii din cadrul Regiei Autonome de Transport Public. Nescrisa, dar interesanta, istoria tramvaiului iesean razbate din cele cateva poze amplasate discret pe peretii Regiei. Astazi va vom prezenta cateva franturi mai putin cunoscute dintr-o istorie veche de 112 ani.

De ce n-a avut Iasul tramvai tras de cai

Aparitia tramvaielor cu cai, inca de la 1832, in New York, nu a fost un argument solid pentru autoritatile iesene de la acea vreme pentru a da unda verde unui astfel de transport public. Desi au primit numeroase oferte, inca la 1874, sefii primariei de atunci au refuzat sa implementeze un transport modern la acea vreme in municipiu. Si asta pentru simplul fapt ca nu era considerat eficient in conditiile unui oras colinar, asa cum este Iasul.
Abia in 1898, data oficiala de la care porneste istoria tramvaiului iesean, s-a dat unda verde pentru acest transport ecologic. Asa au intrat in scena germanii de la Allgemeine Elektrizitats-Gesellschaft (AEG) Berlin, care au castigat licitatia pentru concesionarea transportului electric. Mai mult, in 1898, regele Carol I a promulgat Legea 713 pentru concesionarea tramvaiului din Iasi catre firma nemteasca pentru o perioada de 40 de ani. Asa au aparut primii kilometri de cale de rulare, care faceau legatura intre Gara si Hala Centrala. Tot atunci au mai fost infiintate legaturile Pacurari – Hala, linia dintre Hala si Socola, respectiv Hala si Nicolina, linia spre Copou, precum si Gara – Abator. Dupa inaugurarea liniei Targu Cucu - Sararie - Copou in 1901, Iasul a ajuns sa aiba cei mai multi kilometri de tramvai dintre orasele care au implementat tramvaiul electric.

Cu tramvaiul prin razboaie

Dupa Primul Razboi Mondial, in Iasi circulau 35 de vagoane de calatori. Toate acestea erau trecute, insa, in administrarea statului, ca efect al razboiului. Reconstructia parcului de tramvaie s-a facut intre 1929 si 1938, cand au fost construite 14 vagoane dupa proiectele inginerilor Huhulea si Dorogan. Unele dintre acestea au circulat pana in 1960, fiind cunoscute ca "vagoanele de pe Sararie".
Al Doilea Razboi Mondial a fost, insa, devastator pentru tramvaiele iesene. "Bombardamentele din 1944 au provocat pagube importante depoului de tramvaie si caii de rulare. In urma distrugerii podului de peste Bahlui, din Podu Ros, circulatia tramvaielor in zonele Socola si Nicolina a fost complet intrerupta pana in 1946, cand a fost construit un nou pod. Perioada 1944 - 1950 a fost una deosebit de grea pentru transportul de calatori din Iasi. Abia in perioada 1950 - 1960 au fost luate o serie de masuri pentru ameliorarea situatiei si imbunatatirea conditiilor de transport", marturiseste Radu Czech, unul dintre pasionatii tramvaielor iesene.

Comunism, accidente si modificari de linii

Una dintre cele mai interesante perioade in dezvoltarea transportului electric iesean incepe dupa 1959. In plin avant comunist, la Iasi ajung primele tramvaie Timis. Acestea au dus "greul" transportului electric pana la aparitia tramvaielor Tatra, in 1977. In anii 1960, Iasul a devenit promotorul celor mai mari schimbari ale liniilor de tramvai. "In anul 1958 a fost desfiintat tronsonul de linie cuprins intre Podu Ros si bariera Nicolina. In aceeasi perioada a fost prelungita linia de pe Sararie, pe soseaua Stefan cel Mare, pana la Targusor Copou. In anii 1959 - 1960 a fost modificat traseul Padurii - Tatarasi, pentru inlaturarea curbei duble de la intersectia cu actualul bulevard Tudor Vladimirescu. Lucrarea de realizare a parcursului actual, intre strada Tatarasi si statia Padurii, a fost cauzata de numeroasele accidente care au avut loc in timp, in curba de la baza pantei", marturiseste Radu Czech. In aceasta perioada au disparut liniile de pe Alexandru Lapusneanu, Pacurari, Socola, dar si Sararie. Acest lucru a pus punct, la acea vreme (1977), unei istorii de peste 80 de ani. Au aparut, in schimb, liniile din zona industriala, ca efect al "avantului muncitoresc" dezvoltat aici in perioada comunista.
Realizarea zonei industriale din estul orasului impunea investitii pentru asigurarea transportului muncitorilor. In 1964 a fost data in exploatare linia intre Podu Ros si Baza 3, prelungita apoi pana la Fabrica de Ulei. In anul 1969 a fost desfiintata linia de tramvai de pe strada Socola. In anul 1977 a fost desfiintat traseul de pe strada Sararie, fiind retrase din circulatie si ultimele vagoane „tip Iasi”.
Tramvaiele Tatra au revolutionat transportul calatorilor in anii '70. In aceasta perioada a fost reconstruit depoul de la Gara, a fost amenajata linia de tramvai pe strada Vasile Lupu, dar si legaturile cu cartierele Alexandru cel Bun si Tatarasi Sud - Metalurgie. Au urmat apoi, in 1983, tronsoanele Elena Doamna – Bucsinescu – Mase Plastice si Gara – bariera Tigarete), apoi liniile Moara de Foc, Canta, Arcu, Pasaj Nicolina, Tesatura, CUG I si CUG II. Astfel, sfarsitul anilor ’80 surprinde tramvaiul iesean in perioada de maxima dezvoltare a retelei, fiind deservit un numar de 15 trasee. Criza combustibililor din acei ani a determinat utilizarea cu precadere a acestui tip de transport.

Epoca Simirad si Nichita

Revolutia din 1989 a surprins regia de transport intr-o grava criza financiara. S-a incercat refacerea parcului, prin reconstructia mai multor vagoane produse la Timisoara, dar in 1992 acestea au fost scoase din uz. Iesenii au circulat apoi cu vagoane cumparate de la regiile din Bucuresti, Oradea sau Cluj. In acelasi an, rondul de la Cinci Drumuri a fost desfiintat si reconstruit, mai sus, in Targu Cucu. In 1997, ca urmare a unui grav accident, a fost inchis tronsonul dintre Podu Ros si CUG II. In "epoca" fostului primar Constantin Simirad s-a inceput reabilitarea liniilor Triumf - Copou, amenajarea rondului Podu de Piatra sau a celor dintre Palat si Podu Ros. Liniile au fost inchise si acoperite cu asfalt de catre primarul Gheorghe Nichita, dupa extinderea lucrarilor de la pasajul Hala Centrala. In 2002 s-au facut lucrari de reabilitare si pe tronsonul Tatarasi Sud – Dancu, precum si in rondurile din Canta si Dancu. In acelasi an, terenul pe care era amplasat rondul din Tatarasi Sud a fost revendicat si retrocedat, tramvaiele nemaiputand intoarce in acest punct.
Dupa primul mandat, in care s-au modernizat liniile de tramvai dintre Pasajul Alexandru si Dacia, primarul Gheorghe Nichita decide sa indatoreze orasul cu 15 milioane euro pentru a moderniza 16,4 km de cale de rulare din mai multe zone ale orasului. Tot in "epoca" lui Nichita, au inceput si lucrarile de reabilitare a liniilor din Tatarasi, investitii nefinalizate nici pana in ziua de azi. Intarzierile in cadrul acestui proiect au depasit un an de zile.
Si parcul regiei a fost populat in ultimii ani cu tramvaie second-hand. Toate au fost aduse din Germania si Elvetia, la preturi simbolice, regiile similare din aceste tari renuntand la ele din cauza schimbarii ecartamentului liniilor. Astfel, din 1997 la Iasi au ajuns 189 de tramvaie de tip Tatra: GT4, GT5, ST7, ST 8, ST 10 si ST 11. Multe dintre acestea au fost retrase din circulatie din cauza uzurii mari, dar si a consumului mare de energie electrica.

Galerie Foto

Tramvai_tip_Iasi_in_Piata_Unirii,_pe_vechea_linie_catre_Fundatie_(anii_1950)
iesenii tramvaiul sararie iasi
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (12)

cititor  | #128424
Felicitari redactiei pentru articol
clara  | #128425
se cunoaste scoala adevarata de reporteri
muset  | #128427
cat ai luat spaga mai reporterule?
italia  | #128428
italiaaaaaaaa.......
mircea  | #128435
Costele, tu ştii cu ce se "mănâncă" limba română, mai cu seamă gramatica ei?
mircea  | #128436
Văd că lui Costel i-aţi arătat cartonaşul roşu!
ilinca  | #128468
Se mai ia cineva si de primar? Va multumesc din suflet pentru articol! Va rog frumos sa scrieti episodul 2 "Cum au schimbat Nichita si Simirad cultura din Iasi: Teatrul si Filarmonica sub ruina". Generatii de copii fara cultura la Iasi. Din capitala Culturii in Capitala sarbautorilor fumigene ale Iasi-ului cu tiganie si bautura... Va rog scrieti! Ieseni haideti sa facem ceva! Sa ne revoltam - singura ratiune a domnilor sus amintiti este sa ramina la putere. Ramin dar in istorie numele lor va fi minjit cu pretul darimarii Palatului Culturii. Au reusit si asta!
iulian  | #128471
Va rog sa nu asociati numele unora care au facut din Iasi un oras european cu numele unor pseudoanalfabeti votati de subspeciile majoritare.
io  | #128503
foarte frumoase pozele.nostalgii amare, dar nostalgii...
vLd  | #128505
si de ce sa nu faca datorii???sau credeti ca primaria iasi e asa de bogata sa plateasca proiecte de modernizare asa de mari??Modernizarea liniilor de tranvai si a strazii(presupun ca va place cand mergeti pe N.Iorga Gara -canta etc cu masina sau cu tranvaiul si nu va dati cu capu de toti peretii ca pe Industriala,metalurgie),modernizarea si intretinerea parcurilor Copou Expozitie,Flori pentru fiecare sezon.Cand incearca cineva sa schimbe ceva nu e bun.trebuia sa il alegeti tot pe Simirad ca va lasa in 2 ani de zile fara R.A.T.P
vLd  | #128506
Ganditi la Iasi ca la casa voastra.In renovare mai intai se face dezordine si haos si abia la final ai sa vezi beneficiile.Unii isi renoveaza mai repede altii mai greu pe fiecare cum il duce punga.
vLd  | #128508
* tramvai.
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1977 (s) | 24 queries | Mysql time :0.020553 (s)

loading...