News Flash:

Cum se pot recupera deseurile din cauciuc

22 Octombrie 2004
1332 Vizualizari | 0 Comentarii
•Deoarece productia mondiala de anvelope totalizeaza peste 800 milioane anual, potentialul pentru reciclarea milioanelor de anvelope vechi care sunt inlocuite este in mod clar foarte important. Procesul de vulcanizare face posibila executia de anvelope de inalta calitate, care sunt foarte puternice si rezistente la uzura, in termeni tehnici, prin legaturi incrucisate ale lanturilor de hidrocarburi care formeaza cauciucul conduc la realizarea unei retele tridimensionale elastice. Sulfurile care rezulta din acest proces nu pot fi indepartate, si incercarile de a le modifica structura prin vulcanizare s-au dovedit dificile, costisitoare, si mari consumatoare de energie. S-au continuat cercetarile si dezvoltarea, astfel incat au aparut numeroase tehnici care promit cresterea ponderii materialului reciclabil care poate fi folosit in executia de noi anvelope.

O anvelopa este compusa din cateva materiale al caror continut de cauciuc este cuprins intre 46% - 48%, negru de fum 25% - 28%, otel intre 10% - 12%, ulei si agenti de vulcanizare 10% - 12% si textile intre 3% - 6%. Un anumit tip de cauciuc este folosit in carcasa si altul in suprafata de rulare.
Elasticitatea carcasei anvelopei, foarte importanta din punct de vedere al utilizarii eficiente pe autovehicul, prezinta dificultati procesului mecanic care va fi folosit in separarea tesaturilor de otel si materiale textile de cauciuc. Tratamentul cryogenic este utilizat pentru a simplifica procedeul de micsorare a dimensiunii si al separarii.
Pulberile si granulele de cauciuc sunt folosite in acoperirea locurilor de joaca ale copiilor si a terenurilor de sport, unde elasticitatea este importanta. Ele pot fi folosite in producerea pingelelor si a tocurilor pentru pantofi, pentru producerea de anvelope solide, spoilere auto, pedale de bicicleta, varfuri de bastoane si carje. Pulberea secundara de cauciuc este pregatita pentru utilizari specifice in industria cauciucului, si ar putea fi folosita ca aditiv in acoperirea soselelor, oferind elasticitate si reducere de zgomot.
Producerea de pulberi de cauciuc din anvelope uzate a dovedit in anumite cazuri modificarea caracteristicilor vulcanizarii, si prin aceasta largirea gamei de potentiale utilizari, inclusiv compusi pentru producerea de noi anvelope. S-au continuat cercetarile in aceasta privinta, dar anumiti producatori de anvelope se impotrivesc folosirii pe scara larga a materialelor secundare, iar piata materialelor alternative nu este suficient dezvoltata, ceea ce constituie un handicap in continuarea reciclarii pe scara larga.
Anvelopele pot fi tratate prin piroliza, un proces de descompunere prin incalzire, care produce uleiuri si alte substante, inclusiv reziduuri nereciclabile. Aceasta poate reprezenta un domeniu de activitate in viitor, dar s-a observat un interes crescut pentru folosirea anvelopelor uzate ca si combustibil pentru a genera energie, datorita puterii calorice comparabile cu cea a petrolului si mai mari decat cea a carbunelui. Volumul este redus, armaturile de otel pot fi refolosite ca materie prima in turnatorii, iar produsul care ramane este steril. Emisiile de substante toxice pot fi reduse la nivele foarte scazute.
Reciclarea cauciucului, precum cel folosit pentru interiorul anvelopei si pentru curele de transmisie, este regasita pe tot globul fiind un bussines relativ mic, dar bine consolidat. Totusi, anvelopele uzate reprezinta o resursa care trebuie folosita pe scara larga, politica publica este indreptata din ce in ce mai mult catre oprirea aglomerarilor de anvelope uzate, catre recuperarea lor ca material industrial sau ca si sursa de energie.
Ana-Maria Timofte
Birou Protectia Mediului
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1818 (s) | 22 queries | Mysql time :0.017215 (s)

loading...