News Flash:

De ce si cum apare generatia de cartier

4 Mai 1999
1256 Vizualizari | 0 Comentarii
•In scolile din Iasi sint doar 6 cabinete de consiliere psihopedagogica

In Occident, in fiecare scoala si liceu exista cite un cabinet de consiliere unde lucreaza unul sau mai multi psihologi, in functie de numarul de elelvi. Dupa 1990 au aparut si in scolile noastre astfel de cabinete. In Iasi a fost infiintat Centrul de Asisitenta Psihopedagogica, unde lucreaza 4 psihologi si un asistent social. Acestia trebuie sa mearga pe teren la scolile din judet - pentru consilierea elevilor, activitate extinsa si la scolile iesene care nu au cabinete psihopedagogice. In momentul de fata, in Iasi exista 6 astfel de cabinete: la Liceul "Mihai Eminescu", Liceul "Dimitrie Cantemir", Liceul "Emil Racovita", Grup Scolar "Gheorghe Asachi", Grup Scolar "Victoria" si Scoala nr. 42 "Nicolae Iorga". Personalul de la Centrul de Asistenta Psihopedagogica a facut mai multe cereri la ISJ Iasi pentru a aproba infiintarea unor noi cabinete, numarul acestora fiind prea mic in comparatie cu numarul elevilor ce au nevoie de consiliere. ISJ Iasi a aprobat in cele din urma infiintarea a inca sase cabinete de consiliere la Scoala nr. 22, Colegiul National, Colegiul Negruzzi, Scoala nr. 3, Scoala 4 Pascani, Liceul Ion Neculce din Tirgul Frumos. La aceste cabinete vor lucra de anul viitor psihologi care vor trebui sa faca fata problemelor pe care le au de trecut elevii.

Elevii ieseni comunica cu parintii doar 11 minute pe zi

Starea de tranzitie actuala afecteaza foarte mult tinerii: sint foarte dezorientati si, in general, nu stiu ce sa faca cu viata lor. Adolescentii nu au cu cine discuta despre confuzia in care traiesc; parintii sint prea ocupati cu grija zilei de miine, profesorii vor sa urmeze si sa termine programa, iar intre ei nu se pot ajuta pentru ca nu ar sti ce sa-si spuna. "Problema cea mai mare a adolescentilor este comunicarea. Tinerii nu au cu cine sa comunice. Dintr-un studiu facut de noi in scolile din Iasi, reiesae ca un elev comunica cu parintii sai in medie 11 minute pe zi. La, comunicare nu inseamna numai schimb de informtie, ci si comunicare afectiva. Tinerii ieseni nu reusesc sa comunice afectiv cu parintii lor. In ceea ce priveste profesorii, acestia sint preocupati sa termine programa, pentru ca interesul lor este ca elevul sa treaca examenele. Inteleg profesorii, nu are rost sa le cerem mai mult. Dar in conditiile in care tinarul nu comunica nici acasa, nici la scoala, apare un alt fenomen: adolescentul se indreapta spre grupurile non-formale - gastile", ne-a declarat Dan Butnaru, profesor de psiho-pedagogie la Centru de Asistenta Psihopedagogica Iasi.

"Baietii de cartier" - o consecinta a confuziei in care traiesc adolescentii

Gastile, mai ales cele de cartier, sint definite de violenta, alcool si droguri. Fenomenul nu este atit de evident in Iasi, dar exista si e in crestere. Insa, adevarata problema cu care se confrunta tinerii este haosul in care traiesc. "Perioada in care traim nu are inca un sistem de valori stabil. Daca inainte de '89 puteai sa spui unui elev sa invete pentru ca va realiza ceva, acum nu mai poti sa-i spui acest lucru. Tinerii nu stiu ce sa faca cu viata lor, ce se va intimpla cu ei dupa ce vor termina scoala. Ei simt nevoia sa discute cu cineva aceste lucruri. Psihologii trebuie sa le explice ca la un moment dat se va stabili din nou un sistem de valori, in care scoala va avea un rol destul de important. Trebuie sa-i facem sa inteleaga ca vor trai in lumea de miine, pentru care ii pregatim. Insa, noi vom fi doar parteneri de discutie cu ei, nu parinti, profesori sau prieteni. Ei au nevoie de un partener care sa-i asculte si sa le sugereze rezolvari la problemele lor", ne-a mai spus Dan Butnaru. In rest, mai sint o sumedenie de probleme despre care elevii nu au cu cine discuta - conflictul intre generatii, probleme familiale, sexuale etc. Dar fondurile invatamintului sint mici, si in consecinta numarul de psihologi din scoli este mic. In mod normal, intr-o scoala cu cel putin 800 de elevi ar trebui sa existe un psiholog. Insa, pina cind vor fi bani, elevii trebuie sa se multumeasca cu ce au si sa se descurce cum pot. "Ma bucur ca vom avea un psiholog in scoala. Cu dirigintii nu prea putem dicuta, cu parintii nici atita. Sint destui elevi care au probleme si nu stiu pe cine sa intrebe cum le-ar putea rezolva. Nu ca profesorii sau parintii nu ar sti raspunsurile, dar nu au timp si nu stiu sa ne asculte", ne-a spus Radu B., elev la Colegiul Negruzzi. "Un psiholog trebuie sa monitorezeze mai mult timp un elev. De multe ori trebuie sa consilieze si parintii. Poate, uneori, ar trebui consiliati numai parintii. Numai un psiholog ar avea timp pentru asa ceva. Profesorii sint prea obositi si preocupati de problemele lor; nu mai au timp de consiliere", ne-a delcarat Alina R., eleva la Colegiul National. "In fiecare scoala ar trebui sa existe cite un cabinet psihologic. Sint copii traumatizati de parinti care au nevoie de ajutor. Sint si parinti chinuiti de odraslele prea libertine, care au nevoie de consiliere pentru a invata cum sa comunice cu copiii lor. Dar, fara bani, nu se pot angaja psihologi, deci nu se poate face nimic", a subliniat Elena N., eleva la Liceul Dimitrie Cantemir.
Simona RELEA
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2067 (s) | 24 queries | Mysql time :0.017829 (s)