News Flash:

Deplasarea obiectelor prin puterea gandului

25 Februarie 2010
752 Vizualizari | 0 Comentarii
Deja folosite pentru a ajuta persoanele paralizate, tehnicile care permit transformarea gandurilor în actiuni, prin captarea anumitor unde cerebrale, si-au facut intrarea în universul cotidian, odata cu lansarea unor jocuri si a unor dispozitive controlate prin puterea mintii. Deplasarea unei mingi în cadrul unui joc real, precum Mindflex creat de compania Mattel, sau decolarea unei nave spatiale virtuale pilotate doar cu ajutorul puterii mintii, precum în filmul "Razboiul stelelor", considerate adevarate performante care tineau de magie sau de domeniul stiintifico-fantastic, au devenit realitati în universul cotidian al societatii secolului al XXI-lea. In timpul Jocurilor Olimpice de la Vancouver, societatea canadiana Interaxon a propus publicului sa controleze de la distanta, "prin puterea gandului", sistemul de iluminare al cascadei Niagara, al turnului din Toronto sau al Parlamentului din Ottawa, cu ajutorul internetului si al imaginilor video. La Praga, muzicienii din Multimodal Brain Orchestra, purtand casti prevazute cu electrozi, au interpretat diverse compozitii muzicale, fara a-si folosi mainile, în aprilie 2009, în închiderea conferintei europene "Science beyond Fiction". Pornirea unui televizor, manipularea unui robot, a unei proteze sau a unui scaun cu rotile, scrierea unui text prin alegerea literelor de pe un ecran reprezinta tot atatea aplicatii devenite posibile gratie interfetelor creier-computer, prin interpretarea unor semnale cerebrale, fara a se ajunge totusi la "citirea gandurilor". Experimentate mai întai în cazul unor persoane cu handicapuri severe, aceste tehnici se orienteaza în prezent catre un public mult mai larg, prin lansarea unor jocuri, precum Mindflex, comercializat recent de compania Mattel în Statele Unite. Compania americano-australiana Emotiv le propune utilizatorilor, prin casca Epoc, echipata cu 14 senzori, o aplicatie "afectiva", care le permite acestora sa îsi controleze raspunsurile emotionale cu ajutorul unei "harti a activitatii mintale", furnizata în timp real. Compania le-a dat de înteles producatorilor de jocuri video ca exista posibilitatea "de a adauga o dimensiune suplimentara" în ceea ce priveste interactiunile cu personajele, "ca un raspuns la sentimentele utilizatorului". "Masurarea starii emotionale a unei persoane, astazi, pornind de la o electroencefalograma, este un procedeu extrem de complicat", a declarat Olivier Betrand, directorul departamentului de cercetare de la Institut National de la Santé et de la Recherche Médicale (INSERM). Insa un plasture sau un electrod plasat pe fruntea unei persoane capteaza activitatea muschilor fetei, miscarea ochilor, a sprancenelor, "pentru a recupera o emotie", a explicat Anatole Lecuyer, specialist în cadrul Institut National de Recherche en Informatique et Automatique (INRIA), care a participat la conceperea programului informatic Openvibe. Capabil sa analizeze undele cerebrale în timp real, acest program deschide calea pentru punerea la punct si a altor aplicatii în beneficiul persoanelor cu handicap. In prezent, o serie de jocuri video sunt concepute în colaborare cu firma Ubisoft, care a realizat deja, în mai 2009, un program ce permite decolarea unei nave spatiale virtuale pilotate cu puterea mintii. Si aplicatiile terapeutice sunt prevazute în viitorul apropiat. Purtand casti conectate la multi electrozi, pacientii hiperactivi vor putea sa învete sa îsi focalizeze atentia, iar persoanele suferind de dureri cronice vor putea sa se simta mai bine, reglandu-si singuri activitatea cerebrala. Folosirea acestor interfete externe presupune acordul persoanelor vizate: "La nivelul actual al tehnologiei moderne, daca persoana nu este motivata, atunci tehnica respectiva nu va functiona", a declarat Anatole Lecuyer. "Astazi, pentru a putea descifra intentiile sau starea mintala a unei persoane, aceasta trebuie sa coopereze", a explicat Olivier Bertrand. Insa, previn expertii în domeniu, odata cu descoperirea tehnicii de implantare a electrozilor în creier, asa cum se practica pentru a trata maladia Parkinson, riscul de manipulare mintala nu este exclus.

universul cotidian domeniul stiintifico-fantastic praga science b
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1974 (s) | 24 queries | Mysql time :0.023363 (s)

loading...