News Flash:

Din istoria tramvaielor din Iasi

14 Octombrie 2001
937 Vizualizari | 0 Comentarii
•La sfarsitul secolului al XIX-lea, strazile Iasului erau pline de birje si diligente

Prin 1974, iesenii asteptau cu nerabdare aparitia primului tramvai in Iasi. La acea vreme, mijlocul de transport cel mai la indemana cetatenilor era birja. O statistica din 1887 arata ca, in Iasi, erau 51 de birje cu doi cai si 181 de birje cu un cal. Prin 1940, lumea inca mai calatorea cu aceste birje care amintesc de romanele lui Ionel Teodoreanu. Inainte de introducerea tramvaiului electric, au existat incercari de a organiza un transport in comun cu vehicule cu tractiune animala. Astfel, la 1 februarie 1848, Teatrul din Copou a inlesnit iubitorilor de teatru si de baluri mascate cateva diligente. Incepand de la acea data, doua diligente, fiecare avand 14 sau 16 locuri, transportau lumea buna la teatru si la balurile mascate. Amatorii puteau calatori de la "Palatul Administrativ" (Palatul Culturii de astazi) sau de la "Aghentia austrieceasca" (astazi sediul ziarului "24:Ore"), pana la teatrul existent atunci in Copou, pe locul ocupat acum de corpul A al Institutului Politehnic.

•Tramvaiele cu cai nu au fost acceptate in Iasi pentru ca distrugeau strazile

In 1885 exista deja o cursa de "tramcare" cu cai care parcurgea traseul dintre Socola si baile hidrice de la Repedea (unde este acum motelul Bucium). O alta cursa transporta calatorii de la intersectia strazilor Pacurari si Copou la gradina Pester, aflata atunci in zona Scolii Normale "Vasile Lupu". In 1859, in New York, au aparut primele tramvaie cu cai. In 1869, acest mijloc de transport in comun era introdus in Timisoara, iar in 1871 si Bucurestiul se putea mandri cu aceasta inovatie. Iasul nu s-a grasit sa adopte aceasta noutate, chiar daca primise, la 21 ianuarie 1874, o oferta din partea societatii English Tramway Company. Unul dintre consilierii de atunci, D. Rojinita, considera ca introducerea unui astfel de tramvai era inutila, ba mai mult, asa ceva nu putea produce decat "stricaciuni" strazilor frumoase din Iasi. Un alt contraargument era faptul ca in Iasi urma sa se realizeze canalizarea orasului, iar tramvaiul ar fi impiedicat aceste lucrari. Din aceste motive, a fost respinsa oferta Societatii de tramvaie din Viena (1887).

•Instalarea primelor tramvaie electrice

In Iasi se stia faptul ca in Germania se daduse deja in folosire, in 1879, prima linie de tramvai electric. De asemenea, se stia ca in Petesburg, Viena, precum si in alte orase din Europa si America, se introdusese acest mijloc de transport in comun. Primaria din Iasi a amanat luarea unei decizii in privinta instalarii tramvaiului, desi unele ziare de pe atunci criticau faptul ca intarziase modernizarea orasului. O noua oferta a fost primita la 23 decembrie 1894, din partea firmei Rombatz din Bruxelles. Primaria din Iasi a raspuns acestei propuneri, cu conditia ca in oras sa fie introdus direct tramvaiul electric. Primarul Iasului, Nicolae Gane, l-a numit ca inginer sef al orasului pe Charles Chaigneau, un tehnician francez caruia Iasul ii datoreaza imbunatatiri precum uzina electrica, tramvaiul, abatorul, alimentarea cu apa si altele. La licitatia din 6 septembrie 1897, cand au fost licitate concesionarea iluminatului electric si a tramvaielor, s-a acceptat oferta firmei A.E.G. (Algemeine Elecktrische Gessellschaft) din Berlin, care a instalat intre anii 1898-1900 uzina electrica a tramvaielor din str. Motoc (astazi str. Uzinei). S-au instalat 11 km de linie de tramvai si s-au pus in circulatie 35 de vagoane de pasageri. Primul vagon tramvai a circulat pe traseul Gara- Hala, incepand cu 1 martie 1900. Cat despre eterna tema a inghesuielii din tramvai, aceasta nu este doar o problema a zilelor noastre. Iata cateva versuri in acest sens scrise de poetul iesean Stefan Campeanu despre tramvaiul 3, care parcurgea inainte traseul Hala-Bariera Socola:
"Pe la pranz e-o zapuseala
Ca-n infernul scris de Dante
Si-n tramvai inghesuiala
Cu accente sufocante".
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2224 (s) | 24 queries | Mysql time :0.022654 (s)

loading...