News Flash:

Directia de Drumuri, cu masini care inconjoara de 19 ori planeta in numai patru luni

21 Iulie 1999
829 Vizualizari | 0 Comentarii
•Prejudiciul descoperit pina acum se ridica la 138 milioane lei •Banii au fost cheltuiti pentru deplasarile consilierilor si parlamentarilor ieseni •O prima analiza a activitatii DADJ nu i-a gasit pe vinovati insa a gasit tapi ispasitori

Anchetarea circumstantelor in care DADJ Iasi a cheltuit suma de 138 milioane lei risca sa fie trenata. Sau cel putin aceasta ar putea fi prima concluzie privind modalitatea prin care CJ Iasi a abordat analizarea activitatii DADJ. Raportul intocmit, lapidar atit in forma cit si in continut, nu face altceva decit sa intareasca suspiciunile la adresa celor care au beneficiat in mod nejustificat de parcul auto al DADJ, in majoritate consilieri si parlamentari. Cu toate ca nu s-au gasit faptasii, s-au gasit in schimb tapii ispasitori: un gestionar si doi soferi. Cei trei angajati ai DADJ vor fi schimbati din post. Despre cei care au girat prejudiciul nu s-a suflat nici un cuvint.

•O cacialma de proportii

Prezentarea raportului preliminar al anchetei privind modul in care au fost cheltuiti banii DADJ Iasi, ancheta coordonata de consilierul Tudose Sandu-Ville, s-a dovedit o veritabila cacialma. Declarindu-se, prin intermediul purtatorului de cuvint al CJ, Florin Hozog, total nesatisfacut de modul in care a fost intocmit raportul respectiv, Vladimir Tanasoiu, presedintele CJ, a revenit prin intermediul aceluiasi emisar asupra declaratiei initiale limitindu-se sa precizeze ca documentul care i-a fost inaintat nu a fost finalizat. Revenirea asupra declaratiei initiale, care califica raportul ca fiind realizat neprofesionist, a fost determinata de interventia consilierului Tudose Sandu-Ville care, in calitate de presedinte al comisiei de ancheta si-a aratat nemultumirea fata de aprecierea facuta de presedintele Vladimir Tanasoiu. Prejudiciile cauzate de abaterile in gestionarea fondurilor DADJ Iasi se cifreaza, conform analizelor de pina acum, pentru perioada 1 ianuarie 1998 - 30 iunie 1999, la suma de 138 milioane lei. Incercind sa minimalizeze importanta anchetei pe care a coordonat-o, consilierul Tudose Sandu-Ville a precizat ca documentul prezentat a vizat fondul problematicii abordate. Pentru a-si intari punctul de vedere, consilierul Tudose Sandu-Ville a declarat: "Raportul cuprinde informatii clare". Demna de remarcat a fost prezenta, ieri, in cladirea CJ a directorului DADJ Iasi, Silvian Ciuta. Indicat drept unul din protagonistii scandalului de la DADJ, directorul Silvian Ciuta a incercat pe parcursul diminetii sa obtina o audienta la presedintele Vladimir Tanasoiu. Pina la orele prinzului directorul DADJ Iasi nu a avut nici o sansa sa-l abordeze pe presedintele CJ.

•Directorul DADJ a prezentat spre decontare chitante modificate cu pixul

Desi succint si vag, raportul incepe sa descopere cite ceva din dimensiunea jafului care a avut loc la Directia de Drumuri sub ochii ingaduitori si de cele mai multe ori chiar la solicitarea reprezentantilor Consiliului Judetean. In raport se precizeaza ca foile de parcurs ale celor patru masini ale Directiei nu erau vizate de cei care au utilizat autoturismele ci erau semnate de cu totul alte persoane iar gestionarul de materiale confirma curse fara a inregistra absolut nici o data despre acestea. In aceste conditii nu este ciudat ca in majoritatea cazurilor nu exista o confirmare a cursei de catre unitatea la care s-a facut deplasarea. Soferul Dorel Lucaci nu are confirmata o deplasare de 2.611 km, efectuata in 10 zile pentru care, insa, i s-au decontat cheltuielile. Ceea ce se stia, faptul ca de "generozitatea" Directiei au profitat fara limite reprezentantii CJ, a fost confirmat. Raportul precizeaza ca pe unele, fara a se preciza numarul, foi de parcurs se afla mentiunea "la dispozitia Consiliului Judetean". Pe data de 22 aprilie, delegatul CJ Vasile Acostoaie a insotit doi americani condusi in zona Neamt - Suceava cu o masina a DADJ, insa pe foaia de parcurs apare mentiunea "reparatii service". "In aceste cazuri, soferii au aratat ca erau sfatuiti sa nu consemneze cursele efectuate, urmind a compensa acesti kilometri, prin inscrieri suplimentare in alte foi de parcurs. De asemenea, la primirea bonurilor valorice pentru carburanti, 5 - 6 carnete erau date d-lui director Silvian Ciuta de catre gestionarul Antoaneta Manolache care ulterior comunica fiecarui sofer cit trebuie sa cuprinda la justificare", se consemneaza in raport. Tehnicianul normator din acest sat fara ciini nu a completat fisele zilnice ale autoturismelor in care ar fi trebuit precizati numarul de kilometri de la punerea in exploatare, alimentarea cu carburanti, schimburile de ulei etc. Din fisele respective, neglijent completate, rezulta ca cele patru autoturisme au efectuat in perioada 1 ianuarie 1998 - 30 iunie 1999 756.125 kilometri ceea ce inseamna ca masinile in cauza ar fi putut inconjura de 19 ori planeta. De remarcat ca distanta parcursa in realitate poate fi verificata numai la autoturismul Espero, pentru ca "ceilalti soferi au declarat ca au avut kilometrajul defect". In cazul Espero, diferenta in plus fisa - kilometraj este de aproape 60.000 km, distanta inscrisa fictiv de soferul Dorel Lucaci. Numai aceasta eroare minima, fata de celelalte pagube, a adus un prejudiciu de 55 milioane lei. Pentru perioada 1 - 11 mai 1998 cind Silvian Ciuta si Dorel Lucaci s-au aflat in Italia, ei au prezentat spre decontare chitante de cazare in valoare de 436.000 lire italiene "modificate prin transformare cu pix de culoare neagra a cifrei 1 (unu) in cifra 4". Cei doi urmeaza sa returneze, in urma vizitei in Italia, 7,319 milioane lei, bani care i-au primit in plus asa cum a rezultat din recalcurea deconturilor.

•Reparatii fictive la masini care au strabatut tara

Repararea autoturismului Dacia IS 11 RDJ, care a avut loc din vina soferului Daniel Lucaci pe data de 22 aprilie a fost decontata "cu ochii inchisi" fara a se cere o declaratie celui vinovat. Directia a platit 4,3 milioane lei. Mai ciudat, in perioada in care automobilul Espero se afla in service in perioada ianuarie 1998 - iunie 1999, soferul acestuia deconta parcursuri in judet si la Bucuresti. Reparatiile din aceasta perioada au costat DADJ suma de 160 de milioane lei; o serie de piese nu se regasesc in manopera si nci nu sint receptionate in gestiunea unitatii. Evident, la aceste reparatii nu s-a efectuat receptia lucrarilor. Comisia l-a gasit raspunzator de neprezentarea bunurilor achizitionate cu avize de expeditie sau prevazute in fisele tehnologice de calculatie si nemontate pe soferul Dorel Lucaci, cel care a semnat ca delegat pentru primirea acestor valori. Ulterior, urmeaza sa se stabileasca valoarea prejudiciului si de la cine va fi recuperat.
Tot acest jaf a fost posibil atita timp cit aceasta unitate "nu a stabilit o nota interna de utilizare a celor patru autoturisme din dotare destinate transportului de persoane, respectiv nu a reglementat in ce conditii pot fi acestea folosite, cine aproba plecarea lor in parcurs si cine confirma aceste parcursuri". Mai mult, la DADJ nu exista nici macar un buget de venituri si cheltuieli in care sa se consemneze sumele alocate pentru parcul auto. "Aceasta nerespectare a legii, de care se fac vinovati in principal directorul Silvian Ciuta in calitate de ordonator de credite si contabilul sef Maria Ciobanu, a generat o totala dezordine in administrarea fondurilor alocate prin buget", se consemneaza in raport. Ceea ce a rezultat din aceasta harababura a fost ca in perioada verificata, costul carburantilor si lubrefiantilor folositi se apropie de jumatate de miliard de lei. In aceasi perioada valoarea totala a costurilor de exploatare la cele patru masini este de 870 milioane lei.

•Concluzii vagi pentru goluri vizibile

Raportul prezentat ieri ofera doar o imagine palida a jafului generalizat de la Directia de Administrare a Drumurilor Judetene insa reuseste sa ofere dimensiunea adevaratului dezastru. Cei care au intocmit controlul recunosc ca acesta este incomplet si ca ancheta trebuie aprofundata, in momentul de fata apreciindu-se doar ca "au fost produse grave abateri de la disciplina financiara si gestionara". Pe de alta parte, desi se constata incalcarea legii la toate nivelurile institutiei, de la sofer pina la director, membrii comisiei propun in acest stadiu al cercetarii doar schimbarea din post a gestionarei Antoaneta Mihalache si a soferilor Dorel si Daniel Lucaci. CJ are in vedere extinderea controlului. In paralel DADJ va fi supus controlului Curtii de Conturi si Politiei economice. Primele rezultate ale noii anchete vor fi prezentate peste aproximativ o saptamina.

Ovidiu BUNEA
Ovidiu MARDARE
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2385 (s) | 22 queries | Mysql time :0.019545 (s)