News Flash:

Dulcele targ al Iesilor

24 Ianuarie 2003
915 Vizualizari | 0 Comentarii
De ce nu se mai citeste

S-a discutat mult in ultimii ani despre scaderea drastica a interesului pentru lectura. Si principala concluzie a fost ca de vina ar fi calculatorul, care, oferind un acces mai simplu si mai comod la informatie, tinde sa ia locul cartii. Asta ar putea explica, bunaoara, de ce nu se mai citesc voluminoase tomuri stiintifice, ale caror rezumate constiincioase se gasesc la cutare adresa de pe internet. Dar literatura? Rezumatul nu are cum tine locul romanului, al poemului, al textului dramatic decat pentru cei deprinsi a consuma surogate in locul produselor autentice. Cine crede ca, mancand branza cu gust de sunca, stie care e gustul suncii veritabil , isi poate inchipui si ca rezumarea unui roman de Dostoievski poate tine locul lecturii acestuia. E la indemana sa invinovatim calculatorul de scaderea numarului de carti citite pe cap de locuitor, insa e nedrept. Rostul lui, ca al oricarui alt instrument inventat de om, este sa ne usureze si sa ne largeasca posibilitatile de cunoastere, nu sa ni le limiteze. Noi avem naivitatea de a crede ca apelul la informatiile accesibile prin calculator ne dispenseaza de orice alt efort, inclusiv de digerarea lor, ca el poate face totul mai repede si mai bine in locul nostru. In loc sa-l folosim eficient acolo unde e in stare sa ne ajute, noi ii pretindem sa ne preia obligatiile si chiar reflexele, sustinandu-ne in chip de carja mersul. Dependenta de calculator, invocata ca problema insolubila a contemporaneitatii, nu este altceva decat un pseudonim convenabil pentru lenea noastra de a gandi, de a cauta, pana la urma de a munci. Daca se citeste mai putin, vina ne apartine. Caci noi am incetat a mai cultiva deprinderea de a citi. Iata un exemplu. Inainte vreme, daca un scolar avea de facut o lucrare, profesorul ii recomanda ce carti sa citeasca spre a se familiariza cu subiectul. Cauta scolarul cartile, le citea, alegea din ele ceea ce i se parea potrivit pentru lucrare, punea cunostintele dobandite prin lectura cap la cap si se apuca sa o redacteze. Dupa care profesorul citea lucrarea, facea observatii pe marginea ei, astfel ca scolarul sa priceapa unde si cat a gresit. Azi, profesorul ii indica elevului, in cazul cel mai fericit, cateva adrese de pe internet. Iar scolarul se duce acolo si copiaza, cu un simplu clic, textul cu pricina, il aseaza in pagina, il scoate la imprimanta si lucrarea e gata. Intereseaza pe cineva ca, de pe urma unei asemenea activitati, elevul nu a castigat nimic, nici sub raportul informatiei, nici - mai ales - sub acela al metodei de lucru? Vechiul obicei ca dascalul sa citeasca lucrarile si sa le discute cu invataceii s-a pierdut si el. Incat o intreprindere cu precis rost pedagogic a ajuns o simpla formalitate. Si, din pacate, reteta nu se practica numai in gimnazii si licee; ea a devenit obisnuinta in universitati, unde produce, pe langa referate de seminar, ditamai lucrari de licenta si teze de doctorat. Principala eroare a invatamantului nostru sta in mutarea tacita a accentului de pe formare pe informare, ignorand detaliul ca unei minti nedeprinse a gandi pe cont propriu informatia bruta nu-i e de prea mare folos. Faptul ca obiectele stiintifice, car furnizeaza cunostinte cu finalitate practica, se bucura de o speciala atentie e imbucurator. Trist e ca celelalte obiecte, numite umaniste, precum literatura, istoria, filozofia, psihologia, care participau decisiv la mobilarea armonioasa a intelectului, ajutandu-l sa se organizeze, sa se defineasca si, nu in ultimul rand, pregatind terenul asimilarii cunostintelor stiintifice, nu beneficiaza de o atentie macar egala. Iar studiul astazi dispretuitelor discipline umaniste e de neconceput fara lectura. Nemijlocita, atenta, de multe ori repetatax .
Alexandru Dobrescu
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1812 (s) | 23 queries | Mysql time :0.020064 (s)

loading...