News Flash:

Economia - un bolnav de stat tratat cu terapii de piata

29 Mai 1999
658 Vizualizari | 0 Comentarii
•Criza economica se generalizeaza •In ciuda obligatiilor legiferate, firmele nu respecta legea •Finantistii aplica metode inadecvate sistemului economic romanesc

Efectele comerciale - neutilizate

Printr-un alt act normativ 3) se incearca rezolvarea problemei prin precizarea faptului ca societatile comerciale si regiile autonome au obligatia efectuarii la scadenta a tuturor platilor datorate catre orice creditor, utilizind ca mijloace de plata cambia si biletul la ordin, cecul, forfetarea sau factoring-ul. In scopul achitarii obligatiilor de plata, se permite societatilor comerciale compensarea datoriilor nerambursate la scadenta, precum si posibilitatea conversiei acestor datorii in actiuni sau parti sociale. Si bancile isi pot astfel transforma drepturile de creanta pe care le au fata de debitorii care nu-si pot plati datoriile la scadenta in actiuni sau parti sociale ale acestora. Ele pot primi actiuni si in schimbul portofoliului de credite angajat inainte de 1989, dupa ce aceste intreprinderi vor fi privatizate. Aceasta masura este, intr-adevar, mult mai comoda pentru banci sau alte societati comerciale decit deschiderea unor procese sau declansarea procedurii de lichidare judiciara si ar putea conduce la diminuarea restantelor de plata si la accelerarea procesului de privatizare in economie.
In plus, actiunile primite in schimbul creantelor ar putea fi vindute de noii proprietari pe piata de capital, in vederea transformarii lor in lichiditati.

Sistemul economic actual - inadecvat masurilor finantistilor

O asemenea masura poate deveni viabila doar intr-un sistem economic preponderent privat, deoarece, in conditiile actuale, ea prezinta o serie de inconveniente majore, cum ar fi:
- nu toate intreprinderile debitoare fac obiectul acestei prevederi, ci numai acelea care apartin Fondului Proprietatii de Stat si sint sau vor fi incluse in procesul de privatizare;
- cotarea acestor societati la bursa de valori pune sub semnul intrebarii atit functionalitatea bursei si eficienta acesteia (in conditiile acceptarii la cota a unor societati indatorate si lipsite de perspectiva rentabilizarii), cit si protectia investitorilor;
- reticenta bancilor fata de conversia creantelor in actiuni riscante, al caror curs este foarte volatil. Un exemplu in acest sens il constituie cazul bancii "Dacia Felix", care a refuzat transformarea creantelor sale in actiuni ale societatii "Astra Vagoane" Arad, actiuni al caror curs a scazut cu peste 50% in doar citeva luni;
- instrumentele de plata legiferate prin Legea nr. 83/1994 priviund circulatia cambiei si a biletului la ordin sint utilizate in prezent pe o scara foarte redusa, datorita faptului ca vinzarea marfurilor pe credit comercial catre cumparatori a caror capacitate de plata este incerta confera acestor titluri un grad ridicat de risc, in cazul in care nu sint avalizate. Tot din acelasi motiv efectele de comert sint folosite foarte rar si de catre banci, care le considera riscante, desi aceste inscrisuri sint titluri executorii. Aceasta realitate este confirmata de datele furnizate de Centrala Incidentelor de Plati in BNR la un an de la infiintarea sa (in luna februarie 1997), date care arata ca ponderea valorica in totalul instrumentelor de plata refuzate a fost de 77,62% pentru bilete la ordin, 25,02% pentru cecuri si 2,36% pentru cambii;
- lipsa de pe piata romaneasca a fondurilor cu capital de risc, a fondurilor de restructurare, care sa valorifice creantele certe si exigibile ale societatilor comerciale la care statul este actionar, desi cadrul juridic referitor la organizarea si functionarea acestora este reglementat printr-o serie de ordonante guvernamentale;
- operatiunile de lichidare a arieratelor prin masuri administrative creaza, in general, riscul moral al incurajarii neplatilor, alimenteaza sperantele rau-platnicilor ca operatiunile de compensare vor fi repetate.

Implicatiile blocajului financiar

Blocajul financiar generalizat in economia romaneasca se rasfringe negativ si asupra gradului de colectare a veniturilor bugetului public national, provocind grave perturbari ale procesului de transpunere in plan financiar a politicii guvernamentale. In vederea depasirii acestei situatii au fost emise mai multe reglementari, dintre care cea mai importanta este cea referitoare la executarea creantelor bugetare 4), care prevede posibilitatea stingerii acestor creante prin executarea silita, respectiv blocarea conturilor agentilor economici datornici la bugetul de stat sau vinzarea bunurilor mobile sau imobile ale acestora. Acest act normativ a fost completat cu alte reglementari care prevad posibilitatea ca Ministerul Finantelor sa exercite in numele statului drepturile actionarilor la societatile comerciale, inclusiv cele rezultate din reorganizarea regiilor autonome care au datorii fata de bugetul de stat. In mod concret, aceasta inseamna ca actiunile gestionate de Fondul Proprietatii de Stat vor fi transferate Ministerului de Finante.
(va urma)

Valeriu Dornescu - director general al Directiei Generale a Finantelor Publice si Controlului Financiar de Stat Iasi
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2547 (s) | 33 queries | Mysql time :0.024945 (s)