News Flash:

Educatia tehnologica - o disciplina care se adreseaza viitorului elevului

9 Martie 1999
1256 Vizualizari | 0 Comentarii
•Reforma invatamintului este solutia realista pentru consolidarea caracterului sau performant. Desi greu de recunoscut de catre unele medii, reforma invatamintului este locomotiva reformei in societate.

In procesul de reforma a invatamintului, elaborarea unui nou curriculum ocupa un loc central. Scoala si curriculum-ul trebuie sa ofere un cadru coerent si flexibil, in care cooperarea, gindirea independenta, opinia liber exprimata, toleranta si valorile asumate de fiecare in parte sa constituie dimensiuni definitorii.

Curriculum-ul National este structurat in sapte arii curriculare, desemnate pe baza unor principii si criterii de tip epistemologic si psihopedagogic. In viziunea Curriculum-ului National pentru invatamintul obligatoriu, Educatia tehnologica este o disciplina de trunchi comun, componenta a ariei curriculare Tehnologii. Ariile curriculare contin discipline cuprinse in doua categorii: trunchiul comun - obligatoriu pentru toate categoriile de elevi si curriculum-ul optional (la dispozitia scolii pentru invatamintul liceal). Educatia tehnologica are drept scop dezvoltarea gindirii centrate pe tehnica si dirijate spre intelegerea marilor principii, care explica descoperirile stiintei, urmareste sa dezvolte curiozitatea intelectuala, inclinata spre cercetarea personala, sa provoace o atitudine de reactie fata de mediul tehnic, sa simuleze spiritul pozitiv si critic, sa alimenteze creativitatea.

In societatea informationala, Educatia tehnologica capata noi valente. Tehnologia mecatronica, compatibila cu noua societate se deosebeste esential de cea traditionala prin faptul ca include alaturi de material si energie componenta informatie. In acest context, formarea gindirii sistematice si a deprinderilor de lucru in echipa devin esentiale pentru stimularea initiativei si a creativitatii. Educatia tehnologica este o componenta a culturii generale a tinarului, exprimind mutatiile care s-au produs in sfera de cultura generala.

Educatia tehnologica:
•nu este nici invatamint tehnic-profesional si nici invatamint teoretico-stiintific;
•nu se reduce la instruire practica, la initiere intr-un mestesug traditional sau intr-o profesie moderna;
•deci, nu este o profesionalizare timpurie.

Educatia tehnologica are un caracter specific interdisciplinar si totodata dual: teoretic, stiintific si tehnologic. Pentru fiecare tinar este important sa-si poata identifica propriul sistem de valori in vederea autoevaluatrii si autodescoperirii vocatiei. Disciplina Educatie tehnologica, ca obiect de studiu distinct al ariei curriculare Tehnologii, se regaseste in planul de invatamint atit pentru invatamintul obligatoriu - primar si gimnazial - cit si pentru invatamintul liceal.

Noul curriculum al disciplinei Educatie tehnologica este conceput in structura modulara, asigurindu-se astfel flexibilitatea abordarii. Crriculum-ul are o dinamica proprie, permitind abordarea diferentiata in timp a modulelor. Succesiunea modulelor in cadrul curriculum-ului nucleu a fost stabilita in functie de particularitatile de virsta, importanta domeniului tehnologic si impactul social. Structura modulara permite elevului sa cunoasca diverse domenii de activitate. Pentru invatamintul gimnazial, modulele abordeaza principalele domenii tehnologice: tehnologia materialelor nemetalice (lemnoase etc.), tehnologia materialelor metalice, energie, electrotehnica, electronica, tehnologii agricole, gastronomie, limbaj grafic (desen tehnic), organizarea spatiului inconjurator, tehnologia informatiei.

Datorita caracterului sau interdisciplinar, Educatia tehnologica va aborda in ciclul liceal module care includ domenii de granita: mecatronica, tehnologii neconventionale, comunicatii etc. Deoarece Educatia tehnologica pentru ciclul liceal se adreseaza elevilor liceelor teoretice si vocationale are menirea de a ajuta elevii sa penetreze concretul, sa inteleaga impactul evolutiei tehnologice cu viata sociala si culturala. In continutul modulelor nu se specifica alocari timp/teme si in consecinta profesorul are libertatea de a stabili ponderea activitatilor teoretice si practice. Obiectivele cadru ale disciplinei Educatia tehnologica sint diferite in functie de ciclul parcurs si se regasesc ca obiective cadru pentru modulele componente.

De exemplu, pentru invatamintul gimnazial, obiectivele cadru sint formulate in termeni de competente si capacitati:
•dezvoltarea capacitatii de proiectare, realizare si evaluare a produselor;
•intelegerea dezvoltarii tehnicii si implicatiilor ei asupra mediului si societatii;
•valorificarea termenilor de specialitate in comunicare;
•formarea deprinderilor de cooperare in scopul realizarii uni produs.

Continuturile ofera o paleta larga de activitati, prin care elevul isi poate acoperi sfera de interese, sint adaptabile la resurse locale si este realizata corelarea cu obiectele de studiu din celelalte arii curriculare. Educatia tehnologica trebuie inteleasa si ca o provocare pentru a stimula interesul privind cresterea eficientei actului educational in ansamblu. Acest obiectiv major nu poate fi atins decit prin actiunea concreta a intregului corp profesoral din scoli.


Inspector, Dumitru Purtuc

curriculum-ul national
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1908 (s) | 24 queries | Mysql time :0.028364 (s)