News Flash:

Eminescu, despre sine insusi

21 Februarie 2000
855 Vizualizari | 0 Comentarii
Mihai Eminescu
•dialog cu profesorul Virgil Cutitaru, consemnat de Daniela Bugea

Virgil Cutitaru, universitar si critic literar, este unul din personajele spatiului cultural iesean, care si-a dedicat decenii din viata accesarii universului eminescian, numarandu-se, la aceasta ora, printre eminescologii reputati de la noi, cu contributii solide la descifrarea si interpretarea Poetului, regasite in numeroasele sale carti si studii de specialitate. Ca raspuns la ambiguitatile bio-bibliografice care sunt subiect predilect de polemica, mai ales in Anul Eminescu, dl Virgil Cutitaru pregateste, de multi ani, o replica, in curs de aparitie, in volum, luna aceasta, la editura Cronica, din Iasi.

- Domnule Virgil Cutitaru, ne apropiem de secolul XXI, care se anunta unul al transformarilor fundamentale, mai ales in cultura. Care va fi locul lui Eminescu, in acest secol?
- Nota dominanta a secolului in care vom intra va fi aceeasi de acum 50 de ani: cultura si literatura romana vor fi dominate de spiritul eminescian. Eminescu a devansat cu cel putin 150 de ani cultura romana, prin aceea ca, in vremea in care scria el, limba romana avea aproximativ 30.000 de cuvinte, in vreme ce opera lui Eminescu are peste 56.000 de cuvinte. Imaginati-va ca din 1889, de la moartea lui, si pana acum, limba romana nu s-a mai imbogatit cu diferenta aceasta, de peste 25.000 de cuvinte. Prin urmare, toata literatura care se scrie acum, si cea care se va mai scrie, este dominata de limba lui.

- Se poate vorbi despre o influenta nefasta a criticii contemporane asupra operei eminesciene?
- Eu am mai spus-o: asistam la cel de-al cincilea val de denigrare a lui Eminescu. Primul a fost in 1895, prin calugarul Grama, care cerea ca Eminescu sa fie scos din cultura romana, pentru ca opera lui este malefica si distruge spiritul tinerilor. Urmatorul val a fost prin 1920, prin Aron si Ovid Densusianu. Dar, dupa fiecare asemenea val, Eminescu a iesit si mai stralucitor si mai stapan pe instrumentele sale de recreare a spiritualitatii romanesti, incat, aceasta avalansa de demitizare a lui Eminescu ajunge o reconstructie, rearhitecturizare a spiritului sau. Ele au fost date ca un destin, de vreme ce, dupa fiecare impact, Eminescu iese mai pur, mai definitiv, mai coplesitor.

- Suntem, deja, intr-o epoca a informaticii, care proclama orgolios moartea literaturii. Cine il va mai citi pe Eminescu in secolul urmator?
- Un lucru a fost intotdeauna valabil: cei multi il vor citi pe Eminescu si vor intelege cat pot ei; cei putini vor citi Eminescu atat cat se poate intelege din Eminescu, adica, foarte mult. Toti marii poeti ai lumii, aici este si Eminescu, sunt cititi periodic si interpretati in fel si chip, iar alte ori, sunt ignorati. Si Eminescu a trecut prin perioade de ignorare. Cum este posibil asa ceva, astazi? In primul rand, pentru ca tinerii nu citesc! Dar nu din vina lor exclusiva, ci mai ales din cauza vremurilor in care traiesc, si ei, alaturi de noi. Starea economica determina spiritul, existenta determina constiinta. Acest lucru s-a mai intamplat, se va mai intampla, Eminescu ramane neatins.

- Domnule profesor, la editura Cronica, din Iasi, este in curs de aparitie o carte inedita despre Eminescu, pe care o semnati. In acest context, cum "il citeste" criticul Virgil Cutitaru pe Eminescu?
- Intamplator, am dat peste lucrari despre Eminescu privindu-se pe sine si mi-am dat seama ca trebuie si o astfel de carte. El s-a privit intotdeauna ca pe un om constient ca a schimbat intregul mers al spiritualitatii noastre. Ei bine, cartea mea pune in lumina date biografice noi despre Eminescu, cu accent asupra propriei opinii despre sine insusi. Am preferat sa concentrez discursul asupra unor momente distincte, asa cum am scris si "Metamorfozele lui Hyperion", o carte despre un singur poem, "Luceafarul", care a luat premiul Uniunii Scriitorilor din Romania, in 1984, tradusa, apoi, la Frieburg si Roma.

- Care sunt diferentele intre modul in care a fost interpretat Eminescu in critica de pana acum si modul critic al acestei noi carti.
- Diferentele sunt foarte mari, uneori. Nimeni nu l-a receptat, pana acum, pe Eminescu, sau oricum, foarte rar si superficial, din perspectiva in care el se privea pe sine insusi. In acest volum am incercat sa luminez acest lucru. Vreau sa fac, insa, precizarea ca Eminescu a avut mereu constiinta universalitatii si valorii sale. Avea aceasta putere, de a se privi si analiza pe sine insusi, el aici si tot el, dincolo, judecandu-se din perspectiva eternitatii. Atribut unic al celor mai mari valori ale lumii.

virgil cutitaru anul eminescu
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1837 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018117 (s)

loading...