News Flash:

"Eu nu sunt un personaj"

25 Octombrie 2008
1030 Vizualizari | 1 Comentarii
Eu nu sunt un personaj
Actor de teatru si film, regizor si pedagog, Ion Caramitru este una din marile figuri ale scenei teatrale romanesti, dar si un creator care a dat mari opere de arta. Pentru un aport titanic in domeniul artelor, Ion Caramitru, directorul Teatrului National din Bucuresti si presedintele UNITER, a fost onorat cu titlul de Doctor Honoris Causa al Universitatii de Arte George Enescu din Iasi.

Cititi un interviu cu Ion Caramitru, omul care spune ca nu este un personaj, ci un om ca toti ceilalti. Prezent la Iasi pentru conferirea titlului de Doctor Honoris Causa al Universitatii de Arte George Enescu, Ion Caramitru si-a gasit ragazul si de a zabovi la un vechi prieten, Dumitru Grumazescu. In spatiul special al anticariatului buchinistului iesean, maestrul Ion Caramitru a avut bunavointa de a acorda un interviu reporterilor cotidianului BUNA ZIUA IASI.
Reporter: Cum ati simtit primirea de la Iasi si, in acelasi timp, cum ati primit aceasta dorinta a rectorului Viorel Munteanu de a vi se oferi titlul de Doctor Honoris Causa?
Ion Caramitru: Aici intervin mai multe sentimente si in cadrul lor mai multe temperaturi. Vin la Iasi, era sa spun de 100 de ani, ca acasa. Venind la Iasi, simt o energie pe care, cel putin pentru mine, o simt a fi permanent valabila in aceasta zona. Probabil sunt profund subiectiv pentru ca aceasta energie o simt pornind de la ceea ce eu cred, sunt convins ca leaganul culturii romanesti este orasul Iasi si zona Moldovei. Expresia limbii romane contemporane porneste de la Eminescu si destinul istoric pe care Moldova l-a avut in cultura romaneasca. Pe urma, ma mai simit inoculat de aceasta energie datorita faptului ca orasul Iasi in sine are in aria lui de rezistenta cele mai importante si semnificative monumente romanesti. De la monumentele de tip religios pana la cele istorice, cum ar fi Muzeul Unirii sau Casa Pogor, ori cele care asigura un soi de identitate cultural-religioasa a Romaniei, Iasi este o Mecca a lumii de care incerc sa fac vorbire.
R: Din acest an veti reveni la Iasi, unde veti sustine un curs.
I.C.: Da. De 3 -4 ani am deschis la Ipotesti un masterclass pentru tinerii actori in incercarea de a perpetua o stiinta de a rosti poezia si de a o intelege in substanta ei primordiala. Daca voi veni la Iasi, voi veni in cadrul universitar, ma voi ocupa de studenti. Acest lucru l-am mai facut la Bucuresti, la Universitatea de Teatru, unde am sustinut un curs facultativ pentru anii terminali. Sigur ca va trebui sa perfectam modul de a proceda intr-un asemenea curs. Abia s-a facut propunerea. Eu am acceptat-o. Eu sunt liber in perioada de vara. Ramane de vazut cum o sa facem.
R.: Lumea personajelor este o lume in sine. Este o lume in care ne reintalnim, regasim, iubim, plangem, dar in acelasi timp este o lume pe care n-o putem decat lipi de retina. Cum se intalneste maestrul Caramitru cu personajul Caramitru? Acest personaj suma de personaje.
I.C.: E o falsa iluzie. Eu nu sunt un personaj. Eu sunt un om ca toti oamenii. Ma ridic chiar furios impotriva star-sistemului si vedetismului. Cred ca artistii, in general, nu pot fi altceva decat expresii ale unor nevoi ale societatii. Iar nevoile sunt materiale, viscerale sau intelectuale. Or, fiecare zona artistica produce lucruri care sunt necesare societatii. Si eu fac parte dintr-o zona foarte precis delimitata, zona teatrului, care poate aduce lumii contemporane raspunsul la oarecare intrebari care tin de morala, de etica, dar tin si de expresia surprinzatoare, paradoxala a modului in care oamenii se adapteaza.
R.: Cum vedeti lumea de pe scena? Unde lasati personajele sa se odihneasca?
I.C.: Acestea sunt intrebari factice. Artistii sunt oameni. Oameni cu constiinta civica. Fara aceasta constiinta civica ei nu pot rezista. Eu nu traiesc intr-un turn de fildes. Eu joc un personaj, nu ma confund cu personajul. Il joc, nu preiau identitatea lui ca sa mi-o asum, atasez propriei mele fiinte. Eu ma delimitez de el, il joc, il expun, il pun in circulatie, incerc prin el sa fac limpede o anumita morala, sa zic asa, si pe urma la revedere. Ma intorc la mine insumi care sunt un cetatean ca toti ceilalti.
R.: Atunci cand va intoarceti la dumneavoastra insiva il intalniti pe Eminescu. Ce reprezinta pentru dumneavoastra Eminescu?
I.C.: Eminescu reprezinta un caz aparte care ar trebui sa tuteleze sistemul educational romanesc. Din pacate, el a fost controversat intr-o anumita perioada, dar in acelasi timp poluat de viziunile apocaliptice in perioada comunista. In perioada mea de liceu, din Eminescu se invatau cateva poeme printre care Imparat si proletar, Scrisoarea III, partile de actiune, dar erau escamotate total zonele cele mai fecunde ale geniului sau... Eminescu este pentru mine nu numai omul, ci si principiul prin care adaptandu-ne fundamental la o limba literara romaneasca autentica putem fi noi insine. El a produs mutatia esentiala in cultura romaneasca, de la cea conjuncturala la cea fundamentala.
R.: Cum vedeti scena romaneasca in momentul de fata?
I.C.: Teatrul romanesc este in ultimii ani intr-o oarecare cautare de sine. Nu putem vorbi de ceea ce se intampla in anii `70 - `80, cand in plina dictatura si cenzura teatrul romanesc se dezvolta underground. Dupa `89, teatrul a trebuit sa produca spectacole fara aluzii si sa joace piesele asa cum au fost scrise. Cu iesirea din scena a personalitatilor mari, Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Radu Penciulescu David Esrig, teatrul a avut nevoie de o perioada de adaptare la noul sistem si a produs cateva importante realizari precum regizori de talia lui Silviu Purcarete, in principal, si Catalina Buzoianu, Mihai Maniutiu, Victor Ioan Frunza...


Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (1)

Raul Strat  | #46250
Domnul Caramitru are un rol major in aceasta devenire a poporului roman. Stie foarte bine sa speculeze partea practica a acestei oportunitati de a profita pe toate planurile. Ca actor a avut si are multe complexe....vizibile si cu repercusiuni asupra colegilor -genii. Din postura de DIRECTOR al UNITER nu a facut ceea ce trebuia pentru ARTISTII romani, ci le-a creat acea stare de UMILINTA, cadorisindu-i cu cate o punga cu alimente....Unde sunt casele de creatie ? Unde sunt bursele pentru aceasta lume ? Unde sunt ierarhizarile ce trebuiau sa se petreaca in urma unei legi corecte a lumii artistilor ? Si multe alte lipsuri si umilinte...Acest personaj a stat de SASE, ca in lumea artistilor sa nu se intample nimic ONORABIL.Prietenia cu Domnul Grumazescu....hammm! Asta spune foarte MULTE.
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2556 (s) | 22 queries | Mysql time :0.093832 (s)

loading...