News Flash:

Eugen Mircea expune la Galeriile de Arta Dana

27 Noiembrie 2010
2149 Vizualizari | 3 Comentarii
Expozitia pictorului Eugen Mircea a fost vernisata de muzeograful Maria Hatmanu
O expozitie înseamna ceva mai mult decât o reunire de tablouri sau sculpturi, timp de câteva saptamâni, într-un spatiu. Înseamna o marturie care te introduce în lumea sufleteasca a artistului, în universul sau. Lucrarile sunt înrudite, completeaza si continua alte cicluri, pentru ca pornesc din aceleasi framântari, pentru ca apartin aceleiasi lumi, pentru ca ne dezvaluie preocuparile, ideile, izbânzile si uneori resfrângerile artistului în lupta sa pentru a cuprinde tot universul într-o opera de arta. Arta, noteaza R. Bogdan – fiind în egala masura domeniul concretului si al incertitudinii al realitatii si al visului, al intelectului si al instinctului (Klee nu poate fi înlocuit cu nimic). Iar Dialogul cu Arta, este vesnic pe un teren mobil.
Eugen Mircea, care expune pe simeza la Galeriile de Arta Dana din str. Lapusneanu, face parte din categoria acelor artisti care îsi elaboreaza îndelung opera, meditând permanent asupra sensurilor si semnificatiilor fiecarui tablou în parte, ale fiecarui element constitutiv al acestuia. Temperament artistic prin excelenta rational, iubeste ordinea, armonia, claritatea, cauta acea stare de echilibru între ratiune si afectivitate, reusind sa tina cumpana între rationalitatea gândirii, a discursului plastic si impulsurile senzoriale ale imaginatiei.
Aria tematica a picturii este reluata în cicluri, precum cele din seria: Peisaje citadine din Ardeal, Nordul Moldovei, Bucovina, Sibiu. Nu este întâmplatoare preferinta pictorului pentru tema peisajului citadin care înseamna, în esenta, transpunerea principiilor de ordine si armonie în limbajul specific al formelor plastice. Fie ca se intituleaza: Tacere, Dupa vecernie, Înghet în amurg, Altar ceresc, Aproape de cer (se întâlneste cu simbolismul – literaturizându-si titlurile). Lucrarile se afla dincolo de rigoarea constructiva a alcatuirii lor compozitionale, sunt transcriptii lirice ale unor stari de spirit, imagini infuzate de o subtila nostalgie. O liniste propice meditatiei emana aceste imagini, situate într-un spatiu real si totodata imaginar. Opera în acuarela poarta pecetea unei sensibilitati lirice, în care se întetesc valori ale realului nuantat cu prudenta si simt al armoniei.
Acuarela  este un procedeu rapid care-i permite pictorului sa-si îmbogateasca repertoriul de elemente, astfel prea trecatoare spre a putea sa fie fixate în travaliul lent al picturii în ulei. (filosofia Heraclitiana). Una din virtutile acuarelei românesti si principala ei sursa de vitalitate rezulta din directiile specifice ale scolii noastre de pictura, scoala de coloristi desprinsi sa converteasca datele lumii exterioare în valori afective si sa întrupeze în cadrul autenticului si originalului, reprezentarile dominantei optimiste a sufletului românesc, dragostea pentru natura. Mai mult decât uleiul, acuarela în paralel cu guasa opereaza, în primele decenii ale sec. XX, mutatii post-impresioniste în preocuparile stilistice ale pictorilor nostri. Evolutia conceptiei despre natura si dezvoltarea peisajului modern au creat acuarelei  premize pentru a se maturiza si emancipa, devenind una dintre tehnicile cele mai rafinate ale artei. Dotata cu resurse ale instantaneului de care repertoriul picturii în ulei este privat în buna parte, ea consemneaza raspunsul spontan al artistului în fata solicitarilor anterioare – Heracliat – Manet.
Dintre artistii nosti, Grigorescu si Andreescu au folosit acuarela foarte rar,  Th. Aman a cultivat acuarela în pictura de gen, Pallady, Luchian, Tonitza, St. Dimitrescu, I. Iser si multi altii au realizat lucrari în tehnica acuarelei. Punctul nodal al istoricului acuarelei moderne este însa perimetrul Cezannian – de la care purcede prestigiul si independenta acestei arte. "Paul Cezanne -  nota André Lhote - este constructorul unei tehnici adecvate, elaborate si durabile ale carei particularitati de transparenta l-au influentat în întrebuintarea uleiului."
Pictura în acuarela a sec. XX nu mai este schita fugara a pictorului peregrin, nici sora saraca a altor tehnici. Ea este configurata linear si cromatic întocmai ca tabloul în ulei si are o existenta de sine statatoare.
Artistul îsi însuseste procedeul modern, procedeu cunoscut sub denumirea de "acuarela" prin juxtapunere, caruia i se adauga în epoca noastra procedeul "acuarelei prin suprapunere" la care se refera André Dunoyer de Segonzac în prefata publicatiei lui Francois Danete despre acuarela franceza a sec. XX. El consta în corectarea oarecum a procedeului anterior, în sensul ca nu se mai preconizeaza lucrul spontan si fara reveniri asupra tonului de culoare. Acest procedeu modern reusit de artist îl situeaza printre pictorii nostri valorosi. Prin lucrarile aduse pe simeza, asa cum sublinia Delacroix – a aruncat acea punte tainica - între opera de arta si sufletul privitorului - omul imaginar si omul real.
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (3)

carmen  | #133226
Felicitari d-lui profesor pentru minunatele tablouri si pentru sufletul atat de ales pe care l-a asezat incetul cu incetul pe lucrari. A sadit in inimile ,,ucenicilor''sai dragoste de viata, de adevar, de corectitudine, fara sa admita rebuturi. Ne mandrim ca am ,,trecut''prin mainile d-lui. Sa-i dea bunul D-zeu sanatate!O fosta eleva
alta eleva  | #133229
Subscriu celor scrise de carmen.mai adaug faptul ca d-l Mircea este de o modestie nemaiintalnita, pentru unul cu valoarea d-lui. voi vizita expozitia. Felicitari!
elena  | #133321
Cand n-ai ce spune despre creatia unui artis faci"istoria"artei/tehnicii respective...D-l Eugen merita mai mult interes tocmai pentru ca spune ceva si intr-un mod original si plastic despre lume....
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3478 (s) | 22 queries | Mysql time :0.226889 (s)

loading...