News Flash:

Evaluare la nivelul scolii, dupa clasa a II-a, a VI-a, a X-a, si national, dupa a IV-a, a VIII-a, la bacalaureat

8 Septembrie 2009
3412 Vizualizari | 0 Comentarii
Evaluare la nivelul scolii dupa clasa a II a a VI a a X a si national dupa a IV a a VIII a la bacalaureat
Elevii vor fi evaluati la nivelul scolii la sfarsitul claselor a II-a, a VI-a si a X-a si la nivel national la finele claselor a IV-a, a VIII-a si la bacalaureat, dar si la inceputul fiecarui an de invatamant, potrivit proiectului legii educatiei nationale, transmis ieri Parlamentului. Proiectul Legii educatiei nationale stabilieste modul in care va fi realizata evaluarea. Astfel, o prima evaluare este cea predictiva, care se realizeaza obligatoriu de cadrele didactice la inceputul fiecarui an scolar, pentru fiecare disciplina/modul de pregatire din planurile-cadru de invatamant corespunzatoare. Scopul acestei evaluari vizeaza stabilirea nivelul initial al cunostintelor, deprinderilor/abilitatilor si atitudinilor pentru fiecare elev, considerat ca nivel de referinta pentru anul scolar si disciplina/modulul de pregatire respectiv. Rezultatele nu se trec in catalog. Totodata exista si evaluarea formativa, realizata pe toata durata anului scolar, ale carei rezultate se trec doar in portofoliul elevului si sunt aduse la cunostinta parintilor.
Un alt tip de evaluare este cel sumativ. Evaluarile sumative ale elevilor se realizeaza atat la nivelul clasei si al unitatii de invatamant, cat si prin teste si examene nationale, in conditiile prezentei legi. Evaluarile sumative la nivelul unitatii de invatamant se realizeaza sub coordonarea consiliului de administratie al acesteia, in baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii si inovarii. Astfel, la finalul clasei a II-a, este o prima evaluare privind competentele de baza ale elevilor - scris-citit si operatii matematice elementare. La sfarsitul clasei a VI-a, pentru evaluarea competentelor cheie ale elevilor in domeniile, comunicare in limba romana si, dupa caz, in limba materna, comunicare in limbi straine, competente in matematica si competente fundamentale in stiinte si tehnologii si la finalul clasei a X-a, din toate domeniile de competente cheie ale Curriculumului National, respectiv comunicare in limba romana si, dupa caz, in limba materna, comunicare in limbi straine, competente in matematica si competente fundamentale in stiinte si tehnologii, competente digitale, "a invata sa inveti", competente sociale si civice, initiativa si antreprenoriat, sensibilitate si expresie culturala.
Evaluarile sumative la nivel national se realizeaza sub coordonarea ministerului, in baza metodologiilor specifice aprobate prin ordin al ministrului, si constau din evaluarea absolventilor clasei a IV-a, pentru evaluarea competentelor de baza formate la elevi pe parcursul invatamantului primar, testarea absolventilor clasei a VIII-a, examenul national de bacalaureat, si examenele pentru certificarea calificarii profesionale.
Pentru orientarea scolara si profesionala a absolventilor clasei a VIII-a si continuarea studiilor in clasa a IX-a, se iau in considerare rezultatele scolare obtinute pe parcursul claselor V-VIII, ca indicator general al performantelor elevului in raport cu standardele curriculare si rezultatele obtinute la o testare nationala realizata la finalul clasei a VIII-a si structurata dupa modelul testarilor internationale standardizate, ca indicator specific privind competentele-cheie formate pe parcursul invatamantului general de tip comprehensiv. Medodologia acestui tip de test va fi stabilita de catre MECI, potrivit proiectului.

Examenul national de bacalaureat

Examenul national de bacalaureat consta din mai multe evaluari sumative. Evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala in limba romana si, dupa caz, in limba materna, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale. Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta corespunzator din cadrul national de referinta pentru comunicare orala in limba romana, respectiv in limbile minoritatilor nationale studiate in scoala, derivat din Cadrul European Comun de Referinta pentru Limbi si stabilit prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii si inovarii. Apoi, evaluarea competentei lingvistice intr-o limba de circulatie internationala studiata pe parcursul invatamantului liceal. Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta corespunzator din Cadrul European Comun de Referinta pentru Limbi.
Elevii care promoveaza, pe parcursul invatamantului preuniversitar examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice in limbi straine, au dreptul la recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului Educatiei, Cercetarii si Inovarii.
O alta evaluare este cea privind competentele digitale. Rezultatul evaluarii se exprima prin nivelul de competenta in raport cu standardele europene recunoscute in domeniu. Elevii care promoveaza pe parcursul invatamantului preuniversitar examene cu recunoastere europeana pentru certificarea competentelor digitale, au dreptul la recunoasterea si echivalarea rezultatelor obtinute la aceste examene, la cerere si conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului Educatiei, Cercetarii si Inovarii.
Bacalaureatul va avea si trei probe scrise obligatorii. Proba scrisa la Limba si literatura romana - proba comuna pentru toate filierele, profilurile si specializarile, proba scrisa la Limba si literatura materna - proba comuna, pentru aceeasi limba, pentru elevii care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale, la toate filierele, profilurile si specializarile.
O proba scrisa, diferentiata in functie de filiera si profil: Matematica - pentru profilul real din filiera teoretica, pentru filiera tehnologica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala, respectiv Istorie - pentru profilul umanist din filiera teoretica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala.
O proba scrisa la care elevul poate opta, in conformitate cu filiera, profilul si specializarea urmate, pentru una dintre disciplinele cuprinse in urmatoarele doua grupe de discipline: Fizica, Chimie, Biologie sau Informatica - pentru profilul real din filiera teoretica, pentru filiera tehnologica, sau, dupa caz, pentru filiera vocationala, respectiv Geografie, Filosofie, Logica, argumentare si comunicare, Economie, Psihologie si, dupa caz, Sociologie - pentru profilul umanist din filiera teoretica sau, dupa caz, pentru filiera vocationala. Examenul national de bacalaureat se considera promovat de catre absolventii invatamantului liceal care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii, respectiv au sustinut probele orale, au sustinut toate probele scrise si au obtinut cel putin nota cinci la fiecare dintre acestea. Media de promovare este sase.



Planurile cadru - cel mult 20 de ore pe saptamana in invatamantul primar si cel mult 30 in secundar

Numarul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de invatamant este cuprins intre cel mult 20 ore pe saptamana la invatamantul primar si cel mult 30 ore pe saptamana pentru invatamantul secundar, potrivit proiectului Legii educatiei nationale. Planurile-cadru de invatamant pentru invatamantul secundar cuprind 60 la suta discipline din trunchiul comun, 20 la suta curriculum diferentiat si 20 la suta curriculum la decizia scolii/curriculum in dezvoltare locala.
Disciplinele si activitatile cuprinse in curriculumul la decizia scolii/curriculumul in dezvoltare locala se stabilesc de consiliul de administratie al unitatii de invatamant, pe baza consultarii cadrelor didactice prin consiliul profesoral, a elevilor prin consiliul consultativ al elevilor, a parintilor prin comitetul reprezentativ al parintilor, precum si a reprezentantilor comunitatii locale si, dupa caz, a agentilor economici cu care unitatea de invatamant are relatii pentru pregatirea practica a elevilor.
Planurile-cadru de invatamant sunt elaborate de Consiliul National pentru Curriculum, sub coordonarea stiintifica si metodologica a Institutului de stiinte ale Educatiei, in baza consultarii comisiilor nationale de specialitate, a beneficiarilor educatiei si formarii profesionale si a reprezentantilor organizatiilor sindicale reprezentative la nivel de ramura a invatamantului, sunt supuse dezbaterii publice si sunt aprobate prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii si inovarii.
Premierul Emil Boc a anuntat, saptamana trecuta, ca Guvernul isi va asuma raspunderea in Parlament asupra Legii privind educatia nationala, actul normativ fiind fãcut public luni cand a fost trimis Parlamentului.


Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1591 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018253 (s)

loading...