News Flash:

Fantasmele intelectului si politica

12 August 2009
700 Vizualizari | 0 Comentarii
Fantasmele intelectului si politica
Desi nu tine atat de contemplatie, cat de praxis, politica este, din momentul aparitiei sale ca forma in care relatiile de dominatie sunt ordonate, un produs al intelectului. Este, imi spun, efectul a ceea ce intelectul pune in practica si institutionalizeaza, reusind sa formeze, cu timpul, un anumit tip de cultura sociala, usor de identificat la nivelul unor tipare mentale, al unor profiluri psihologice, al unor habitudini si comportamente. Inutil de spus ca acestea se aseamana, dupa cum se pot si diferentia de la un spatiu geografic la altul. Asa pot fi explicate, spre exemplu, existenta unor structuri politice specifice in lumea european-nord-americana, diferite insa de cele din statele Americii de Sud ori din Orient. Chiar daca, in forma, pot exista asemanari (gratie unor influente constitutional-institutionaliste), pe fond exista reale deosebiri intre, sa spunem, regimul democratic de tip european si cel sud-american ori intre cel din SUA si prima (deocamdata, si singura, apud politologul Robert Dahl) tara democratizata sub ocupatie militara, adica Japonia. Toate acestea detin insa numitorul comun ca au reprezentat, ab initio, niste proiectii intelectuale, fiind preluate ulterior, prin imitatie, sau adaptate, dupa caz. Intelectul nu produce insa, in relatie cu politica, doar fapte institutionalizate, sub forma unor conventii care sa garanteze - precum ideologia, de exemplu - un sistem integrat al continuitatii dintre generatii. Intelectul produce, atunci cand "politizeaza", si teribile ori chiar periculoase fantasme. Formal, acestea re regasesc in chipul mitologiilor si al utopiilor politice, prezente, din punct de vedere doctrinar, in contextul oricarei orientari politice. Mitul "proprietatii furate" si utopia comunista sunt, din acest punct de vedere, la fel de periculoase pentru organizarea sociala ca si mitul unei "libertatii absolute" si utopia libertariana a disparitiei statului, pentru a se ajunge la "cea mai buna stare de anarhie". Daca, in cazul maselor, e relativ usor de inteles - prin prisma psihologiei colective - de ce s-au lasat si inca se lasa orbite de astfel de fantasme, cu totul altfel stau lucrurile in cazul elitelor intelectuale, cele care, fie ca s-au plasat la "dreapta" ori la "stanga" ca orientare politica, atunci cand s-au predat pe altarele mitului ori utopiei si au fortat limitele ideologiei au renuntat, automat, la exercitiul critic propriu individualitatii ce transforma omul simplu intr-o persoana. Cazuri sunt, suficiente, si in Romania actuala, cu toate ca - revin la o idee mai veche - aici nu putem vorbi de o "dreapta" si o "stanga" ideologice. Ceea ce nu scade, desigur, din riscul ca, tocmai pe acest fundal al lipsei unei clare identitati ideologice, inclusiv dezbaterile intelectuale - si nu doar cele guturale din zona media - sa se piarda intr-o nebuloasa utopico-mitologica.
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1919 (s) | 22 queries | Mysql time :0.022585 (s)

loading...