News Flash:

Galeriile de arta DANA - Gheorghe Macarie intre traire si reprezentare

2 Decembrie 2008
2400 Vizualizari | 0 Comentarii
Cartea Prof. Univ. Dr. Gh. Macarie - "Traire si reprezentare" (barocul in artele vizuale ale Moldovei secolului XVII-lea), aparuta la editura Tehnopress din Iasi, este un eveniment editorial ce pune in valoare o epoca, cea a lui Vasile Lupu in cultura romaneasca si existenta unui "baroc ortodox postbizantin" in Moldova si in Tara Romaneasca a secolului al XVII- lea. In cuvantul de inceput, academicianul Razvan Theodorescu remarca: "am avut bucuria sa constat ca aceste preocupari pentru cunoasterea unui baroc «protonational»- cum este el denumit in istoriografie - in mod special aceea a speciei sale moldave sunt luminos intretinute in ultima vreme de carturarul iesean Gh. Macarie.

As adauga ca judecata mea pozitiva asupra-i s-a cristalizat mai ales cand i-am cunoscut exemplara analiza pe care a facut-o acelei paradigme a barocului din epoca vasiliana care este biserica fostei manastiri Trei Ierarhi din capitala Moldovei. Istoria artei romanesti a ezitat sa considere perioada domniei lui Vasile Lupu, drept o epoca distincta din punct de vedere artistic".
Analizand fenomenul faptic in sine, autorul constata ca in perioada domniei de 19 ani a lui Vasile Lupu, se poate constata ca societatea moldoveneasca a cunoscut un proces innoitor pe linia coordonatelor fundamentale, proces care, prin totalitatea notelor sale particulare si prin unitatea sa de fond, determina intervalului respectiv denumirea de epoca.
Prin Vasile Lupu, epoca mai consemneaza si ultima tentativa de revitalizare a modului de viata bizantin. Incercarea va avea ca efect amplificarea acordurilor umaniste care incep sa vibreze in Moldova deoarece va aduce cu sine o parte din climatul spiritual al Constantinopolului devenind, pentru tarile din bazinul pontic si chiar pentru Europa, unul dintre centrele de iradiere al vechii culturi elene si ale umanismului.
Epoca lui Vasile Lupu nu este, asadar, momentul final al unei evolutii din cadrul unui ciclu ci, din contra, ea deschide o noua si lunga perioada in viata spirituala si artistica a Moldovei, constituind primul pas pe care societatea medievala moldoveneasca il face spre epoca moderna, Gh. Macarie defineste in aceasta sinteza o epoca a barocului moldovenesc.
Sinteza artistica prin elementele care o compun pot prezenta o larga varietate nu numai prin provenienta, dar si prin grupul functional din care fac parte, de la aspectele de ordin planimetric si structiv, pana la tipologie, modalitati de finisaj, forme decorative etc.
Exact aceste probleme il preocupa pe Gh. Macarie cand realizeaza aceasta sinteza a arhitecturii si a artei moldovenesti, pentru a nu mai vorbi despre sinteza bizantina sau despre sinteza "el mudejar" a arhitecturii arabe-spaniole. Gh. Macarie ofera cheia unui intreg program de creatie, facilitand intelegerea unei impliniri, pentru a desemna acel tot armonios care rezulta din combinarea unor elemente provenind din arii artistice, culturale, diferite.
Arta medievala romaneasca in general, in contactul sau inevitabil cu ariile de cultura vecine, nu a transpus, ci a interpretat de fiecare data elementele pe care a acceptat sa si le insuseasca; din contopirea barocului occidental cu arta de traditie islamica si apropiat-orientala a rezultat o arta baroca in cadrul careia ambii componenti s-au modelat reciproc, pierzandu-si in mare masura identitatea. Gh. Macarie propune, argumentat, decodificarea acestui limbaj monumental, admirabilele edificii iesene, Trei Ierarhi, Golia, exemple integratoare care demonstreaza in primul rand o rara vocatie a confluentelor culturale, capabile sa exprime o subtila intelegere necesarelor raporturi dintre orient si occident. Mesterii epocii angajati de Vasile Lupu, dirijati dupa propriul concept cultural, nu au anulat identitatea elementelor puse in opera, dar le-au interpretat si conferit noi valente de expresie. Exotica biserica Trei Ierarhi, in fapt un juvaer autohton, nu-si refuza podoabele europene sau orientale.
Autorul subliniaza in detaliu unicitatea acestui edificiu care nu trebuie numai sa tulbure ci, mai ales, sa se inteleaga ca mantia sa de exceptionala bogatie este asezata pe o structura de tip traditional moldovenesc, ca rezultat al unei atitudini a mediului artistic romanesc, ce putea face o atare asociere. Capitolul sculptural al acestor edificii monumentale subliniaza locatia acumularilor selective, a asocierilor armonioase, o atitudine colocviala de o inconfundabila tinuta a autorului.
Pe aceasta baza interpretativa, Gh. Macarie analizeaza pictura murala de la Trei Ierarhi si Golia ca "timp al marturisirii" (artistice) anticipat de un altul al "trairilor" - unor generatii nu mai putin baroce..."
Aflam, astfel, ca pictorul Isidor Pospeev, sef al echipei de pictori ai Trei Ierarhilor, ales de Vasile Lupu, era mai - marele peste pictorii tarului de la Orujeinoia Palata- un pictor de marca, dar si un teoretician. Acest artist este autorul picturilor din celebrele biserici din Kremlinul Moscovei - Uspenskii Sobor si Arhanghelskie. Este remarcabila cugetarea celebrului Evlia Celebi care, fascinat de siluetele pictate, le asocia acum trei secole si jumatate vestitilor artisti persani Mani, Behzad si Aga Riza: "parca sunt insufletite, numai ca nu vorbesc; dar felul lor de a vorbi si de a privi da de gandit".
Gh. Macarie ne introduce intr-un spatiu al cunoasterii, al unei epoci, in secretele si tainele artei, prin personajele ce gravitau in jurul domnului, unul dintre ele fiind Janusz Radziwill, ducele Lituaniei, casatorit cu fiica domnitorului, Maria (1645), Abraham Van Westerveldt din Rotterdam care ii face portretul, Wilhelm Hondius gravor al regelui Poloniei etc., personaje ce definesc amploarea relatiilor acestui domnitor in spatiul european.
Cartea profesorului Macarie nu este numai o cercetare aplecata asupra motivului - barocul moldav, ci o veritabila si aprofundata analiza a conjuncturilor sociale si politice ale epocii vasiliene din care transpare structura latina a gandului omenesc, frumusetea unei epoci, demnitatea unui mare trecut. O carte de alchimie a farmecului iesean, a poeziei si a dorului inabusit si straniu care circula pe ulitele vechi ale orasului. Gh. Macarie aseaza Iasul, prin acest studiu exceptional, in vasta panorama a geografiei spirituale romanesti, ale carei cote de relief il preocupa in permanenta. Cartea nu este numai predilect istorica, de cercetare a fenomenului baroc moldav, dar puteam afirma cu tarie ca este si un traseu sentimental.
Cucerit de acest trecut el il va cauta, nu in ipostaze facile, efemere, ci sub "speciae aeternitatis", Gh. Macarie reconstituie o lume nu numai cu optica istoricului de arta, a arhitectului, a arheologului sau a filosofului culturii, ci si cu pasiunea unui mare cunoscator si iubitor de arta. Cu vocatia si pregatirea unui spirit plurivalent si nu mai putin cu sensibilitatea unui poet, indragostit de forme si armonii imperisabile.
Un noiembrie mai bogat cu o carte de mare retinuta, rezultat al inspiratiei si muncii unui vrednic carturar iesean-prof. univ. dr. Gh. Macarie.


Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

1103 viz    0 com
1006 viz    2 com
1100 viz    0 com
916 viz    0 com
896 viz    0 com
1050 viz    1 com
1112 viz    2 com
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1741 (s) | 22 queries | Mysql time :0.018710 (s)

loading...