News Flash:

Iasii din arhitectura bisericeasca

7 Aprilie 2007
2225 Vizualizari | 0 Comentarii
Iasii din arhitectura bisericeasca
• Firesc, un tur al bisericilor din Iasi incepe cu Catedrala Mitropolitana: de forma dreptunghiulara, cu patru turle decrosate, Catedrala pare a fi suportul cerului • Stilurile moldovenesc, bizantin, renascentist, baroc, neoclasic, sunt cateva repere arhitecturale de ordin religios ale Iasului • Cititi o incursiune in istoria si arhitectura celor mai cunoscute lacase de cult din Iasi


Orasul celor 9 coline (Tatarasi, Cetatuia, Sorogari, Galata, Copou-Aurora, Bucium-Paun, Ciric, Barnova si Repedea) si-a cladit in memoria vizuala a strainilor, dar si a oamenilor ce-l anima, o mantie solida ce strapunge timpul prin sutele de biserici, multe fiind monumente, care parca opresc timpul. Biserica nu este doar un spatiu de ruga; are si o functie estetica, o functie ce da seama de timpurile in care a fost zidita si pentru care se inalta cu turlele, dovedind trainicia sau dimpotriva, a valurilor civilizationiste. Iasii, targul atestat la 1408 de catre domnul Moldovei, Alexandru cel Bun, intr-un privilegiu comercial pentru negustorii din Liov, marcheaza prin numarul mare de parohii, istoria zbuciumata a acestui tinut. O spicuire a arhitecturii catorva biserici confera o imagine multiforma, cu un amestec de stiluri. Stiluri care acum se odihnesc cu aceste biserici, in viziunea arhitecturala a mileniului trei. Strainul ajuns la Iasi este intampinat in primul rand, daca este vorba de arhitectura religioasa, de fuziunea stilurilor, asemenea straturilor arheologice, asezate unele peste altele din care se pot decupa pagini intregi de istorie. Firesc, un tur al bisericilor Iasului, incepe cu Catedrala Mitropolitana. Stilurile moldovenesc, bizantin, renascentist, baroc, neoclasic sunt cateva repere arhitecturale de ordin religios.

Neoclasicul mitropolitan

Ctitorie a Mitropolitului Veniamin Costachi, Mitropolia a fost construita intre anii 1833 si 1839, dupa schitele arhitectilor Bucher si Freywald. Ctitorul, n-a apucat sa o vada inaltata. Ca o ironie, biserica a fost o ruina pana la 1880, din cauza prabusirii boltii centrale. Dar in 1887, datorita Mitropolitului Iosif Naniescu, biserica este restaurata. "Catedrala Mitropolitana se inscrie, indeosebi, in tratarea fatadei dinspre Sud, prin sisteme de coloane, strajuita de cornise si fronton, stilului neoclasic. Motivul coloanelor este reluat la baza turlelor de pe fatada principala. Elementele de stil neoclasic sunt mult mai vizibile in interiorul bisericii unde arhitectul a reusit o tratare unitara a imensului spatiu. Peste 250 de icoane si compozitii decoreaza peretii, boltile si catapeteasma. Dintre cele 52 de biserici pictate de catre Gheorghe Tattarescu, Catedrala este o incununare a creatiei sale artistice", aminteste Ion Solcanu, profesor de Istoria Artei. De forma dreptunghiulara, cu patru turle decrosate, Catedrala pare a fi suportul cerului. Un cer ce se odihneste, din imensitatea sa, pe-un lacas impunator. Piatra masiva o face naturala. Catedrala se aseamana cu biserica "Trinita del More" din Roma. La cativa pasi, dar la mare departare arhitecturala urmeaza manastirea Trei Ierarhi.



Un baroc oriental

Barocul de factura orientala al manastirii Trei Ierarhi, o ctitorie a domnitorului Vasile Lupu, construita intre anii 1635 si 1639, a atras dintotdeauna ochiul avizat, si nu numai, al calatorului. Exteriorul, sculptat in piatra, surprinde motive decorative specifice orientului din timpul lui Vasile Lupu. "O, dar ce splendoare era pe atunci! Poleita in aur, Trei ierarhi l-a determinat pe secretarul particular al Patriarhatului Antohiei, Paul de Alep, sa spuna: «Ceva mai frumos nu mi-a fost dat sa vad». Din pacate, astazi, manastirea este acoperita cu schele. Este adevarat, dar situatia creata este una inedita. Inca nu s-a descoperit natura ciupercii care a invadat structura pietrelor si care nu pot fi, inca, tratate", adauga Ion Solcanu. Fresca realizata de catre pictorii Pronca Nichitin si Pospeev Isodor nu se mai pastreaza. Fatadele exterioare, centrul de atractie, se pastreaza, totusi, in mare parte. Dar grilele trasate de schele, estompeaza farmecul arhitectonic, si in prezent.



Baroc apusean

Stilul nou baroc, intalnit in secolul al XVII-lea, si-a facut prezenta in Tarile Romane atat prin filiera apuseana, fie prin cea orientala. O chintesenta a barocului apusean este manastirea Golia. Este ctitoria marelui logofat Ioan Golia. Stilul baroc european al manastirii Golia se impune prin bogatul decor al fatadelor. In partea lor superioara, sub cornise sunt capitelele corintice sculptate in piatra. Urmeaza o cornisa dubla, bogata in ornamentatie. Numarul mare al cupolelor care incununeaza altarul, naosul, pronaosul si pridvorul, cu o varietate de ornamentatie pe exterior, completeaza incarcatura decorativa, specifica barocului.



Ineditul din stilul moldovenesc

Ascunsa de copaci, la aproximativ 100 de metri de Palatul Culturii, biserica Sfantul Nicolae Domnesc, construita in forma de cruce, se impune prin stilul moldovenesc. Parca nu-si gaseste locul, inconjurata fiind de Casa Patrata, Hotelul Moldova. Doar Casa Dosoftei si Palatul Culturii, ii prevesteste prezenta. Stilul moldovenesc, impus intre secolele al XV-lea si al XVI-lea, in timpul domniei lui Stefan cel Mare, al unei biserici de plan triconic, cu altar, naos si pronaos, gropnite si uneori pridvor confera fatadei exterioare o structura ornamentala foarte variata. Nu lipsesc ocnitele, firidele, arcadele, discurile de ceramica multicolora. "Mai mult, sistemul de boltire, cunoscut sub numele de bolti moldovenesti pe arce piezise, este unic. Nu se mai gaseste in alta parte. Sistemul de boltire de deasupra naosului, adica bolta moldovenesca, este o inovatie a arhitectilor moldoveni. Ea va fi intalnita in secolele urmatoare in arhitectura moldoveneasca", explica Ion Solcanu. Biserica Sfantul Nicolae Domnesc era zidita in stilul moldovenesc. In 1888 a fost demolata si la 1901 reconstruita. Lucrarea a fost coordonata de arhitectul francez Lecompte de Nouy. "Dar a fost prost restaurata deoarece fiind demolata, arhitectul francez a dirijat lucrarile dupa un scenariu fantezist, fara suport in schitele autentice", aminteste Ion Solcanu. Cu toate acestea, alura ei solitara atrage vizitatorul.



Amestecul

Stilurile arhitecturale, contopite in aceste izbanzi spirituale, denota un amestec al unui trecut care nu si-a urmat niciodata un curs drept, ascendent. "Dar, dincolo de acestea, piatra rece a bisericilor iesene, inunda cu emotii, idealuri, enigme, sufletele celor care le privesc", arata Ion Solcanu. Un amestec ce se dovedeste triumfator timpului si tuturor zarvelor umane. Stanca, stanca bisericii, isi tihneste trupul sub trecerea sa prin ochii nostri.



neoclasicul mitropolitan baroc apusean amestecul
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1270 (s) | 22 queries | Mysql time :0.019589 (s)

loading...