News Flash:

In disputa dintre autoritati si agentii economici, spatiile comerciale continua sa detina primul loc

20 Iulie 1999
1119 Vizualizari | 0 Comentarii
•Inca din martie 1998, Camera de Comert si Industrie Iasi a facut eforturi pentru clarificarea unor aspecte legate de regulamentul vinzarii spatiilor comerciale •Desi se ocupa doar de administrarea acestor spatii, Primaria trateaza agentii economici de pe pozitia proprietarului •Diferenta dintre pretul de pornire si cel de oprire al negocierii - nejustificat de ridicata

Odata cu intrarea in vigoare a Hotaririi Guvernului 505/1998, care modifica si completa Hotarirea Guvernului 389/1996, agentii economici care detineau spatii comerciale puteau sa le achizitioneze prin negociere directa, pretul de pornire urmind a fi stabilit prin expertiza, la care se vor mai adauga diferite cheltuieli, pentru a se stabili pretul de vinzare al respectivului spatiu.
Spre surprinderea agentilor economici din Iasi, preturile fixate de catre Comisia numita de Consiliul Local al Municipiului Iasi au fost deosebit de ridicate, multe firme nefiind capabile sa plateasca sumele stabilite. Dorind sa continue activitatea economica in acelasi spatiu platind in continuare chirie, acestea s-au lovit de refuzul reprezentantilor autoritatilor locale. Mai precis, acele spatii pentru care nu vor fi achitate sumele stabilite vor fi scoase la licitatie, desi in Hotarirea de Guvern nu se stipuleaza obligativitatea, ci doar posibilitatea cumpararii spatiului comercial.

Autoritatile locale trateaza solicitantii de pe pozitia proprietarului

Desi spatiile comerciale scoase la vinzare se afla doar in administrarea autoritatilor locale, acestea au tratat, in cadrul negocierilor cu solicitantii, de pe pozitia proprietarului, stabilind, in acelasi timp, preturi de cele mai multe ori inaccesibile.
"Nu stiu care este baza legala pentru a se ajunge la aceste preturi inabordabile", ne-a declarat Petronela Ursachi, secretara Departamentului Juridic al Camerei de Comert si Industrie Iasi. "Avind in vedere numarul foarte mare de solicitari pe care le-am primit din partea agentilor economici, am incercat, prin numeroase adrese si memorii catre Consiliul Local, sa clarificam, in primul rind, anumite aspecte legate de regulamentul trecerii unor spatii comerciale aflate in administrarea Consiliului Local si a regiilor autonome catre actualii detinatori, precum si modul de stabilire al preturilor de vinzare al acestora".
Trebuie precizat faptul ca personalul Camerei de Comert si Industrie a inceput aceste demersuri cu mult inainte de intrarea in vigoare a HG 505/1998, care permitea vinzarea respectivelor spatii comerciale.
"Singurele rezultate pozitive pe care le-am obtinut au fost promisiuni ca legea va fi respectata", a precizat Petronela Ursachi. "In cadrul discutiilor care au avut loc autoritatile locale au uitat ca sint doar administratori ai acelor spatii, discutind ca de la propiretar la solicitant".

CCI nu a reusit sa sensibilizeze autoritatile locale

"Desi am luat cuvintul in numeroase sedinte ale Consiliului Local, care aveau pe ordinea de zi discutii legate de trecerea spatiilor comerciale in proprietatea actualilor detinatori, pentru a incerca o sensibilizare a autoritatilor, rezultatele eforturilor noastre nu au satisfacut nici pe departe asteptarile celor care detin in prezent aceste spatii", a subliniat Petronela Ursachi. Adresele si memoriile trimise Consiliului Local alcatuiesc un dosar ce depaseste 400 de pagini, la care se adauga numeroasele solicitari ale agentilor economici pentru stabilirea unor preturi de vinzare-cumparare cit de cit onorabile.
Pe 16 ianuarie 1999, o delegatie a Camerei de Comert si Industrie si a agentilor economici s-a intilnit la sediul DAFIS cu directorul Mihai Giubernea, care s-a declarat de acord ca, in cel mai scurt timp, firmele iesene sa primeasca un raspuns la solicitarile lor. Acestea vizau si modul de concepere al regulamentului de vinzare a spatiilor comerciale, care, in opinia agentilor economici, trebuia sa capete o forma mai elastica. Acesta stipula ca, in cazul in care durata amenajarilor va depasi termenul de trei luni fixat prin contractul de vinzare-cumparare, acest contract va fi reziliat. "In aceste trei luni era practic imposibil sa obtii certificatul de urbanism sau autorizatia de constructie", a precizat Petronela Ursachi. Avind in vedere presiunile exercitate de Camera de Comert, autoritatile locale s-au aratat mai receptive la accelerarea timpului de obtinere a acestor documente, necesare inceperii functionarii in calitate de proprietar.

CL a fost nemultumit de primele expertize

Dupa intilnirea din ianuarie, s-a trecut practic la evaluarea spatiilor comerciale pentru care detinatorii au solicitat trecerea in proprietate. Desi se estima ca vinzarile vor incepe in luna februarie, acestea au intirziat, datorita faptului ca reprezentantii autoritatilor locale au fost nemultumiti de primele expertize ale spatiilor, considerate subevaluate.
"Desi aceste expertize au fost efectuate de specialisti numiti tot de catre Consiliul Local, se pare ca acestea au fost considerate nesatisfacatoare, punerea in vinzare a spatiilor respective fiind aminata", ne-a declarat Petronela Ursachi.
In articolul 4 al Anexei nr.1 la Regulamentul privind vinzarea spatiilor comerciale catre actualii detinatori, se prevede existenta unui pret de incepere al negocierii si unul de inchidere, ambele stabilite de catre Comisia de negociere inainte de a se intra in sala de desfasurare a negocierii propriu-zise. Aceste cheltuieli de negociere cuprind contravaloarea expertizei, cheltuieli de secretariat, cheltuieli de deplasare a membrilor comisiei, diurna de sedinta a membrilor acestei comisii. Sumele exorbitante impuse pentru achizitionarea spatiilor comerciale s-ar justifica, deci, prin aparitia acestor cheltuieli suplimentare, suportate din buzunarul comerciantului.
In plus, pentru a participa la negociere, solicitantul trebuie sa plateasca o taxa de participare in valoare de 0,5% din valoarea spatiului, la care se adauga 0,5% pentru plata expertizei si alt procent de 0,5%, in calitate de comision pentru comisia de negociere, in cazul in care plata se face in rate.
Referitor la plata in rate a spatiilor achizitionate, desi agentii comerciali au solicitat ca plata sa se faca in decurs de 10 ani, cu avans de 10%, s-a stabilit ca termenul de plata sa fie de 5 ani. Ofertantul va trebui sa depuna un avans de 20% din valoarea adjudecata, in termen de 30 de zile de la data aprobarii procesului-verbal de negociere, urmind sa plateasca o dobinda de 4% din soldul evaluat in dolari la paritatea de schimb a Bancii Nationale Romane.
Problemele legate de trecerea acestor spatii comerciale din administrarea Consiliului Local si al regiilor autonome in proprietatea actualilor detinatori nu si-au gasit nici pina acum o rezolvare. Multi agenti economici nu mai au incredere ca se va rezolva ceva, fiind convinsi ca totul se rezolva pe alte cai. In numarul nostru de miine vom reveni cu diferite reactii ale celor care au solicitat cumpararea spatiului comercial detinut, dar s-au lovit de aceste piedici.
Mihai ANDREI
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.3776 (s) | 22 queries | Mysql time :0.188378 (s)