News Flash:

Inginerii nu pot fi administratorii unei firme in lichidare

7 Iunie 1999
998 Vizualizari | 0 Comentarii
•Procedura falimentului - modificata prin titlul IV al Legii 99/99

Daca Guvernul si-a asumat raspunderea prin Legea 99/99 pentru procedura privatizarii societatilor comerciale, a leasing-ului, a drepturilor actionarilor intr-o societate, a functionarii Curtii de Conturi, nu putea lipsi nici procedura reorganizarii si falimentului societatilor, chiar si numai pentru faptul acoperirii intregii arii a unei societati - de la infiintare la lichidare.
Prin Legea 99/99 titlul vechii Legi 64/95 (privind procedura reorganizarii si lichidarii judiciare) se schimba in "Lege privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului".
Pornind chiar de la primele norme instituite de Legea 99/99, referitoare la procedura reorganizarii sau falimentului societatilor, interesanta ni se pare prevederea potrivit careia, in cazul in care debitorul aflat in procedura de lichidare sau faliment nu are disponibilitati nici macar pentru acoperirea cheltuielilor aferente acestei proceduri, aceste cheltuieli se vor face dintr-un fond denumit "fond de lichidare", constituit din taxele platite de persoanele fizice si/sau juridice la registrul comertului pentru serviciile prestate de acesta. In cazul in care statul este actionar majoritar la societatile care se lichideaza, aceste cheltuieli vor fi suportate de FPS din veniturile realizate din privatizare. Stabilirea clara a fondurilor din care se deconteaza cheltuielile de lichidare este benefica, intrucit in foarte multe cazuri judecatorul-sindic avea nevoie de experti pentru expertizarea bunurilor unei societati aflate in lichidare, dar acestia au refuzat sa efectueze aceste expertize intrucit nu aveau de unde fi platiti pentru munca lor.

Judecatorul sindic - puteri largite

Legea 99/99 largeste foarte mult sfera de atributii pe care le are judecatorul-sindic,el fiind acela care va judeca cereri, care prin vechea lege intrau in competenta Tribunalului, respectiv: judeca contestatiile, cererile, actiunile introduse de debitor, de administrator; confirma planul de reorganizare sau, dupa caz, de lichidare, dupa votarea lui de debitor; solutioneaza obiectiile la rapoartele semestriale si la cel final ale administratorului sau ale lichidatorului. Judecatorul sindic emite hotariri care sint definitive si executorii si care vor fi motivate, prin derogare de la art. 261, aliniat 4 din Codul de Procedura Civila.
Aceste hotariri au drept cale ordinara de atac numai recursul.
Noua lege largeste sfera de meserii dintre care pot fi numiti administratorii unei societati comerciale in curs de lichidare sau pentru care s-a instituit procedura falimentului, respectiv: licentiat in studii economice (contabil autorizat sau expert contabil), licentiat in drept sau inginer si care sa aiba cel putin 5 ani de activitate practica-economica sau juridica. Speram ca notiunea de practica economica nu se refera la existenta in cartea de munca a unei functii economice - contabil, economic, ci la activitatea efectiv desfasurata intr-o intreprindere. Astfel, introducerea inginerilor ca pasibili administratori ai unei societati in curs de lichidare ar ramine un fel de "forma fara fond", pentru ca acestia nu vor avea cum proba cei 5 ani de activitate practica-economica (cea juridica fiind exclusa din start).
O alta noutate adusa de Legea 99/99 este faptul ca judecatorul sindic poate, la cererea debitorului, sa oblige debitorii care au introdus cererea de deschidere a procedurii de lichidare sau faliment a unei societati comerciale sau faliment a unei societati comerciale sa consemneze la o banca comerciala o cautiune de cel mult 30% din valoarea creantelor. De asemenea, judecatorul sindic poate sanctiona in conditiile in care debitorul nu depune la dosar actele solicitate, cu amenda civila de 200.000 lei/zi intirziere, amenda care va fi imputata persoanelor ce reprezinta legal debitorul.

Furnizorii de utilitati nu au dreptul sa "inchida robinetul" celor aflati in reorganizare

In conditiile in care s-a admis reorganizarea societatii, furnizorii de servicii - energie, gaze naturale, apa, servicii telefonice - nu au dreptul, in perioada de reorganizare, sa refuze sau sa intrerupa temporar aceste servicii indiferent daca sint sume neplatite de debitor si prestate de furnizori anterior deschiderii procedurii.
Exista insa si o exceptie, in sensul ca judecatorul sindic poate sa impuna debitorului sa consemneze la o banca o cautiune de cel mult 30% din costul serviciilor prestate si neachitate.
In cazul unei societati care se vinde urmare a unei proceduri de lichidare sau faliment, conform Legii 99/99 - bancile isi vor putea incasa creantele reprezentind credite bancare si dobinzi foarte greu, deoarece ele sint pe locul 7 in ordinea de preferinta la distribuirea pretului, intrind in concurenta cu statul a caror creante (impozite, taxe, amenzi) sint pe locul III. Bancile sint inaintea statului doar privitor la recuperarea unor credite bancare si dobinzi acordate in perioada in care societatea s-a aflat in procedura de reorganizare.
Din unele puncte de vedere benefica, Legea 99/99 - in ceea ce priveste procedura reorganizarii, lichidarii si falimentului, scurteaza drumul creditorilor pina la incasarea creantelor lor prin vinzarea averii debitorilor. Or, daca averea debitorului nu este suficienta sau se apropie de zero, scurteaza drumul sperantei acestora ca intr-o buna zi isi vor recupera banii pe care o astfel de societate ii datoreaza.
Consilier juridic Lili CRACIUN
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2339 (s) | 22 queries | Mysql time :0.017757 (s)