News Flash:

Inspectorii scolari in uniforma de functionari publici

25 Octombrie 2000
1254 Vizualizari | 0 Comentarii
Inspectorii care vor deveni functionari publici nu vor fi nevoiti sa renunte la calitatea de cadru didactic. Cel putin asa reiese din Legea Statutului functionarului public. Conform articolului 56, alineatul 1, calitatea de functionar public este incompatibila cu orice alta functie publica, cu exceptia celei de cadru didactic. In consecinta, inspectorii scolari care vor alege sa devina functionari publici vor avea catedre rezervate, in cazul in care isi vor da demisia si se vor hotari sa se intoarca la munca de dascal. Insa, aceste catedre rezervate nu prea ii incanta pe inspectori. Ei sunt nemultumiti de faptul ca, in perioada in care vor fi functionari publici, pierd drepturile ce li se acorda prin Statutul cadrelor didactice. Fiind salarizati ca orice bugetar, inseamna ca vor primi mai putini bani si vor avea mai putine zile de concediu.

Declaratia de avere

Conform articolului 49 din Legea 88/1999, intrarea in corpul functionarilor publici se face numai prin concurs organizat de institutia publica interesata. Cum inspectorii din cadrul ISJ Iasi au fost certificati pe posturi dupa ce au sustinut o serie de examene, nu vor mai participa la nici un concurs. Ei vor fi numiti in functii, de sefii ISJ Iasi, dupa ce vor da o declaratie scrisa ca sunt de acord sa devina functionari publici. De asemenea, inspectorii scolari, atat la numirea in functie, cat si la eliberare, sunt obligati sa prezinte sefului inspectoratului o declaratie de avere. Iata inca un inconvenient. Inspectorii scolari nu stiu ce ar trebui sa declare: daca un apartament si o prapadita de Dacie sunt considerate o mare avere...

Inspectorii vor jura in fata Cameliei Gavrila ca vor fi corecti si constiinciosi

La numirea in functie, inspectorii scolari vor trece printr-un adevarat ritual. "Functionarul public definitiv depune juramantul de credinta in fata conducatorului autoritatii sau institutiei publice si in prezenta a doi martori, dintre care unul va fi conducatorul compartimentului in care este numit, iar celalalt, un alt functionar public, din cadrul aceleiasi institutii". Deci, inspectorii scolari ieseni vor depune juramantul de credinta in fata Cameliei Gavrila (daca aceasta va mai fi sefa lor), a unuia dintre inspectorii generali adjuncti (daca acestia vor mai fi si ei pe posturi dupa alegeri) si in prezenta unuia dintre colegii de birou. Juramantul va avea urmatorul continut: "Jur sa respect Constitutia, drepturile si libertatile fundamentale ale omului, sa aplic in mod corect si fara partinire legile tarii, sa indeplinesc constiincios indatoririle ce imi revin in functia publica in care am fost numit si sa pastrez secretul profesional. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!". Alt motiv de care fac haz inspectorii inca de pe acum.

Drepturile inspectorilor ca functionari publici

Din clipa in care vor deveni functionari publici, inspectorii vor avea doar doua drepturi noi. Articolul 33 din Legea 88/1999 spune ca funtionarii publici au dreptul, pe langa indemnizatia de concediu, la o prima egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, care se impoziteaza separat. Tot aceasta lege prevede ca Inspectoratul Scolar Judetean Iasi este obligat sa ii asigure inspectorului protectia impotriva amenintarilor, violentelor, faptelor de ultraj, carora le-ar putea fi victima in exercitarea functiei sau in legatura cu aceasta.

Indatoriri

Inspectorilor scolari le este interzis sa solicite sau sa accepte direct sau indirect, pentru ei sau pentru altii, in considerarea functiei lor publice, daruri sau alte avantaje. De asemenea, inspectorii sunt datori sa-si indeplineasca cu profesionalism, loialitate, corectitudine si in mod constiincios indatoririle de serviciu si sa se abtina de la orice fapta care ar putea sa aduca prejudicii institutiei publice in care isi desfasoara activitatea. Functionarul public este obligat sa se conformeze dispozitiilor date de functionarii publici cu functii de conducere carora le sunt subordonati direct, cu exceptia cazurilor in care apreciaza ordinele drept ilegale. In asemenea cazuri, functionarul public are obligatia sa motiveze in scris refuzul indeplinirii dispozitiei primite. Daca functionarul public cu functie de conducere staruie in executarea dispozitiei, va trebui sa o formuleze in scris. In aceasta situatie, dispozitia va fi executata de cel care a primit-o. Deci, inspectorii scolari vor fi nevoiti sa execute orice ordin primit de la sefi. Indiferent daca le convine sau nu.

Adio cursuri de formare

Unul din cele mai mari dezavantaje ale unui functionar public reiese din articolul 47, alineatul 2. Conform acestuia, functionarii publici care urmeaza o forma de specializare sau de perfectionare cu o durata mai mare de trei luni si primesc pe aceasta perioada drepturi salariale sunt obligati sa se angajeze in scris ca vor lucra 1-5 ani in cadrul institutiei publice respective. In cazul nerespectarii acestui angajament, functionarii publici vor suporta cheltuielile de salarizare proportional cu timpul ramas pana la implinirea termenului. Cum inspectorii scolari fac mereu cursuri de formare sau perfectionare, este greu de crezut ca ei vor accepta astfel de conditii. Oricand, un inspector scolar poate sa-si dea demisia si sa se intoarca la catedra. Iar in cazul in care a semnat un astfel de angajament, ar insemna sa plateasca din buzunarul propriu o caruta de bani. Ceea ce inseamna fie ca inspectorii nu vor accepta sa devina functionari publici, fie ca vor renunta la cursurile de formare sau perfectionare.

Abaterile si sanctiunile disciplinare pentru functionarii publici

Conform alineatului 1 al articolului 70 din Legea 88/1999, incalcarea cu vinovatie de catre functionarii publici a indatoririlor de serviciu constituie abatere si atrage sanctionarea disciplinara a acestora. Alineatul 2 al aceluiasi articol stabileste care sunt exact abaterile disciplinare: intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor, absente nemotivate la serviciu, intarzierile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri in afara cadrului legal, atitudinile ireverentioase in timpul exercitarii atributiilor de serviciu, nerespectarea secretului profesional, manifestari care aduc atingere prestigiului autoritatii sau institutiei publice din care face parte functionarul, exprimarea sau desfasurarea in calitatea de functionar public, in timpul programului de lucru, a unor opinii sau activitati publice cu caracter politic. Sanctiuni disciplinare sunt: avertismentul, mustrarea, diminuarea drepturilor salariale cu 5-10% pe o perioada de trei luni, suspendarea dreptului de avansare pe o perioada de 1-3 luni, trecerea intr-o functie inferioara pe o perioada de 6-12 luni, cu diminuarea corespunzatoare a salariului si ultima sanctiune, destituirea din functie. Aceste sanctiuni se aseamana oarecum cu cele din Statutul personalului didactic. Inspectorii cred ca Legea Functionarului Public prevede mai multi pasi pana la destituirea din functie. Dar tot inspectorii cred ca, indiferent de ce spune legea, jocurile si schimbarile se vor face in functie de cine va castiga alegerile din noiembrie.
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1728 (s) | 24 queries | Mysql time :0.018127 (s)

loading...