News Flash:

Iris - un sistem de 30 de milioane de dolari

5 August 1999
1113 Vizualizari | 0 Comentarii
Compania Nationala a Cailor Ferate Romane, a patra "putere feroviara" din Europa, va fi beneficiara unui sistem informatic de ultima ora numit IRIS. Costul acestui sistem este de 30 milioane dolari, bani oferiti de diverse organisme mondiale pentru fluidizarea si compatibilizarea traficului feroviar in Europa.
Daca de-a lungul istoriei am stat in calea turcilor si tatarilor iata ca in zilele noastre stam in calea traficului feroviar intre Europa de Vest, Europa de Est si Orientul Mijlociu. Un factor important atit in traficul intern cit si mai ales in asigurarea prelucrarii si schimbului de informatii pentru cel extern il reprezinta sistemele informatice. CFR, din punctul de vedere al nivelului de informatizare, a fost mai tot timpul in fruntea institutiilor publice din cauza unei necesitati imperative de a avea putere foarte mare de comunicare, calcul, control si prelucrare a informatiilor specifice; insa recent, datorita maririi traficului intern si extern si evolutei foarte rapide in tehnica de calcul, sistemele utilizate pina acum s-au dovedit depasite.

•Sistemul informatic al CFR - o problema europeana

Inexistenta unei unificari a sistemelor folosite a creat mari probleme schimbului de informatii, in special cu occidentul. Acesta a fost unul din factorii ce au determinat initierea unui proces asistat de Banca Mondiala si finantat de BIRD, BERD, si Phare, proces care presupune introducerea unui sistem ultramodern, unic pentru toata reteaua CFR. Sistemul, in valoare de 30 milioane de dolari, se numeste IRIS . Acesta imensa retea, realizata in principal pe fibra optica, presupune la nivel national instalarea a peste 2.000 de posturi de lucru (terminale calculator), 490 de servere locale, 800 de imprimante, 16 servere de baza de date regionale, 4 servere de date centrale, 1 server pentru posta electronica si 2 servere pentru Internet. Datorita vitezei imense de lucru care poate fi atinsa prin utilizarea fibrei optice si acoperirii foarte mari, IRIS devine cea mai mare retea informatica din Romania.
Astfel, se pare ca in viitor pe linga activitatea specifica, CFR va putea sa ofere si servicii pentru cei interesati: E-mail (posta electronica), conectare internet la viteze mult superioare celor accesibile in prezent . Aceasta retea necesita in schimb un numar foarte mare de personal instruit si care este apreciat la 25.000 oameni, din care o parte personal specializat. Astfel pe linga noutate si performanta, acest sistem probabil va genera si o oferta de noi locuri de munca - chiar daca in ultimii ani CFR a facut puternice reduceri de personal. Astfel, IRIS - pe linga faptul ca va face ca Romania sa fie singura tara din Europa, pina in acest moment, ce va poseda un astfel de sistem - va aduce si o serie de alte alte avantaje demne de luat in considerare.
La aceasta data se lucreaza intens la montarea retelei: in regionala CFR Iasi este cablata toata cladirea, iar in teren montarea fibrei optice a fost realizata, pe magistrala V, pina la Pascani, iar pe magistrala VI pina la Buhaiesti.

•Avantaje pentru calitatea serviciilor CFR

Aceasta retea presupune si un suport informatic adecvat (programe de calculator) care va fi adus tot din strainatate prin adaptarea unor programe utilizate in occident. Astfel, o serie de schimbari majore se vor simti in tot ceea ce inseamna CFR. Din punct de vedere al transporturilor de calatori vor disparea o serie de probleme clasice cum ar fi cele de suprapunere a rezervarilor de locuri, va creste accesul la informatie al calatorilor. De asemenea programarile trenurilor, intirzieri etc vor suferi schimbari in bine.
Prin posibilitatea permanenta de comunicare si lucru in timp real, Iris va conferi sub anumite aspecte si o securitate sporita a transportului pe calea ferata. Una din problemele clasice este urmarirea in timp real al vagoanelor pentru transportul de marfa si supravegherea timpului de stationare, descarcare a marfii - care, pina acum, a generat pierderi mari pentru CFR.

•Doi ani pentru prima faza

Datorita complexitatii, sistemul nu va putea fi, din start, total functional, in primii doi ani estimindu-se un numar de doar 10.000 de utilizatori personal CFR, urmind ca odata cu evolutia in instruirea celor desemnati sa-l foloseasca numarul lor sa creasca semnificativ. Practic, in final, aproape toti angajatii CFR vor fi legati sau vor lucra intr-un fel dau altul pe acest sistem. Este imbucurator faptul ca pe linga tot felul de involutii in diferite domenii ale economiei romanesti exista si vesti bune. O investitie imensa si de interes national capata incet contur si fara indoiala ca va deveni evident pentru oricine merge cu trenul ca si in acest domeniu intram, chiar daca mai incet, in Europa.
Eugen BENGHIU
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2382 (s) | 33 queries | Mysql time :0.024317 (s)