News Flash:

Justitia, nemultumita pentru ca vor fi abrogate sporurile salariale

8 August 1999
1066 Vizualizari | 0 Comentarii
•Magistratii ieseni protesteaza •Un proiect de lege se refera la modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea personalului din organele autoritatii judecatoresti •Potrivit acestuia, magistratilor li se iau toate sporurile salariale acordate pina in prezent

Magistratii ieseni, impreuna cu cei din intreaga tara, sint nemultumiti de ceea ce poate fi considerata o vadita desconsiderare a puterii judecatoresti de catre celelalte doua puteri - legislativa si executiva - din statul roman, ce se vrea a fi un stat de drept.
Potrivit Constitutiei Romaniei, cele trei categorii de organe esentiale ale statului sunt: legislative, executive, judiciare.
In aceasta reglementare cuprinsa in Constitutia Romaniei, toate cele trei categorii de organe ale statului asigura independenta functionala in exercitarea puterii unice de stat, intre acestea neexistind o ierarhizare si subordonare.

Justitia romana, o putere mai mica a statului de drept

"Desi Justitia romana este proclamata a fi egala cu Legislativul si Executivul potrivit principiului separatiei puterilor mai sus mentionate, acest lucru nu se reflecta si pe planul reglementarilor salariale ori al dotarilor material-logistice", au subliniat magistratii Curtii de Apel Iasi in memoriul transmis Guvernului si Ministerului Justitiei.
Ordonanta Guvernului nr. 9/1997 pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, in art. 1 prevede in mod expres: "Salarizarea magistratilor din instantele judecatoresti si din parchete se face tinind seama de rolul, raspunderea, complexitatea, caracterul justitiei de putere in stat, independenta si egala ca importanta cu puterea legislativa si executiva". Salarizarea magistratilor se face tinind seama de caracterul justitiei de putere in stat, eliminindu-se prevederea din art. 1 al O.G. 9/1997 ca este independenta si egala cu puterea legislativa si executiva. Dar, aceasta eliminare (omisiune) este impotriva textului Constitutiei care prevede egalitatea celor trei puteri. Ca puterea executiva a dorit acest lucru, o dovedeste Legea nr. 104/1999 care, la art. 15 prevede in mod expres ca articolul 56 ind. 1 se abroga. Acest articol prevedea ca: "Salariile personalului autoritatii judecatoresti vor fi majorate prin hotarire a Guvernului, la propunerea ministrului Justitiei, concomitent cu majorarea salariilor de baza pentru personalul autoritatilor executiva si legislativa.
Prin urmare, in prezent, acest articol fiind abrogat, majorarea salariilor magistratilor ramine la latitudinea Ministerului Justitiei, a puterii executive.
Chiar si indemnizatiile de conducere ale magistratilor de la curtile de apel, tribunale, judecatorii - respectiv parchete (vicepresedinte, judecator inspector, presedinte de sectie) sunt mai mici decit indemnizatiile de conducere ale personalului de specialitate juridica din Ministerul Justitiei si din Institutul National al Magistraturii, ca sa nu mai vorbim de indemnizatiile de conducere ale persoanelor care ocupa functii de demnitate publica. Magistratii cu functii de conducere, pe linga activitatea de judecata pe care o desfasoara, au, in plus, si atributii de conducere ce necesita un mare grad de responsabilitate.

Magistratii, redusi la rolul functionarilor

In Romania, magistratul tinde a fi tratat ca un simplu functionar si nu ca exponentul unei puteri sau autoritati judecatoresti, careia ii apartine de drept. Desi se prevede ca salarizarea magistratilor se face tinindu-se seama de rolul, raspunderea, complexitatea, caracterul justitiei de putere in stat, prin actualul proiect de lege sunt abrogate toate indemnizatiile si sporurile de care beneficiaza in prezent magistratii. Desi judecatorul este supus unui stres psihic si efort fizic permanent, precum si riscului datorat contactului direct cu partile din proces, iar responsabilitatea solutiei apartine numai judecatorului, in mod nejustificat proiectul de lege abroga aceste sporuri pentru judecator. Personalul de specialitate juridica din Ministerul Justitiei si Institutul National al Magistraturii are statutul magistratului fara a se "bucura" insa si de conditiile de lucru deplorabile ale magistratilor, de stresul zilnic al acestora din sala de sedinta, de a fi expusi oricind actelor agresive din partea acelor justitiabili care se cred nedreptatiti.

Salarizarea actuala minimizeaza rolul justitiei

Aceste metode de salarizare lezeaza intregul corp al magistratilor din Romania, minimalizindu-i insusi rolul de putere de stat. A nu se uita ca magistratul este exclus de la toate sporurile, spre deosebire de personalul auxiliar de specialitate. Astfel, potrivit Legii nr. 50/1996 prin care se acordau magistratilor sporul de vechime in munca, sporul de stabilitate, sporul de risc si suprasolicitare, sporul pentru participarea la activitatea unor comisii, salariul de merit, sporuri de toxicitate, indicele de sedinta, sunt abrogate prin Proiectul de Ordonanta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1996. Desi toate categoriile de salariati din Romania beneficiaza de un spor pentru vechimea in munca, intr-un mod cu totul inexplicabil si nejuridic se inlatura si acest spor de vechime, dar numai pentru magistrati.

In concluzie, actualul Proiect de Ordonanta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 adinceste, pe de o parte, discrepanta dintre Legislativ, Executiv si Puterea (autoritatea) Judecatoreasca, iar pe de alta parte chiar in cadrul aparatului autoritatii judecatoresti, magistratilor le sunt refuzate sporurile care li se cuvin si care le-au fost deja acordate prin lege, reprezentind drepturi cistigate. Pentru a nu ridiculiza Justitia romana, magistratii nu doresc sa enumere inlesnirile si facilitatile autentice (si nu pe hirtie) pe care le au magistratii din celelalte tari ale Europei. Ei doresc ca Ministerul Justitiei, prin serviciile sale de specialitate, sa retina propunerile lor si sa procedeze la modificarea proiectului in reconsiderarea statutului judecatorului.
Nicu SAMSON
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1941 (s) | 22 queries | Mysql time :0.020696 (s)