News Flash:

Legea bugetului se bate cap in cap cu ordonante guvernamentale inca in vigoare

18 Martie 1999
1026 Vizualizari | 0 Comentarii
•confuzie si stupoare in vami si in administratiile financiare

In conformitate cu art. 6, alin. 2 din Legea 36/99, Legea bugetului, "De la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a prezentei legi, facilitatile fiscale prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/97 privind stimularea investitiilor directe, aprobata si modificata prin Legea nr. 241/1998, nu se mai aplica".

Reamintim cititorilor ca prin Ordonanta Guvernamentala de Urgenta (OUG) 92/97, modificata prin L 241/97 s-au stabilit o serie de facilitati in capitolul IV, denumit "Facilitati vamale si fiscale", respectiv ccutirea de la plata taxelor vamale si TVA pentru bunuri de import, constituie ca aport in natura la capitalul social; scutirea de la plata taxelor vamale si TVA pentru importul de echipamente tehnologice constituind active amortizabile, conform unei liste adoptata prin HG; posibilitatea agentului economic de a opta pentru amortizarea accelerata a mijloacelor fixe, fara a fi necesara aprobarea prealabila a organelor fiscale, fiind suficienta doar anuntarea acestora; deducerea integrala din profituri impozabile obtinute in urmatorii 5 ani consecutiv; scutirea de la plata impozitului pentru profitul reinvestit; reducerea impozitului pe profit pentru investitiile nou create, mai mari de 500.000 dolari SUA, reducere cuprinsa intre 10% si 100%, functie de valoarea investitiei.

In afara acestor facilitati prevazute in mod expres - ca forma si continut - in OUG 92/97 si L 241/98, in Cap. IV - "Dispozitii finale si tranzitorii" legiuitorul prevede ca facilitatile in derulare, prevazute in alte acte normative (Legea 31/91, Legea 57/93, Legea 71/94, OUG 31/97) sint mentinute pina la expirarea termenelor pentru care au fost acordate.

Suspendarea prin art. 6 lin. 2 din Legea 36/99 (Legea bugetului) a facilitatilor fiscale din OUG 92/97 si Legea 241/98 ridica doua mari probleme pentru agentii economici:
1. Daca facilitatile de care agentii economici beneficiaza in baza unor acte normative anterioare Ordonantei si Legii investitiilor directe mai ramin in vigoare odata cu intrarea in vigoare a Legii bugetului, respectiv daca dispoz. Art. 15 din OUG 92/97 si art. 15-1 din Legea 241 se aplica si dupa data de 08.03.1999?
2. Daca dintre facilitatile prevazute in mod expres in OUG 92/97 si L 241/98 exista unele care ramin aplicabile chiar dupa aparitia Legii bugetului?

Autoritatile vamale asteapta precizari de la Ministerul Finantelor

Referitor la prima problema ce a provocat o adevarata dilema in rindul agentilor economici, consideram ca atita vreme cit art. 6 alin. 2 din L 36/99 suspenda doar "facilitatile fiscale prevazute" in OUG 92/97 si Legea 241/98, suspendarea se refera doar la facilitatile inserate in art. 13, deoarece aici sint prevazute in mod expres facilitati vamale si fiscale. Pe cale de consecinta, facilitatile de care agentii economici beneficiaza in baza altor acte normative (L 31/91, L 57/93, L 71/94, OUG 31/97) ramin in vigoare si dupa aparitia legii bugetului, in virtutea principiului TEMPUS REGIT ACTUM.
Autoritatile vamale nu au inca un punct de vedere referitor la aceasta chestiune, asteptind precizari de la Ministerul Finantelor.

Deducerea din profit a cheltuielilor cu reclama nu a fost abrogata


Cea de a doua problema cu care se confrunta agentii economici odata cu aparitia Legii bugetului este daca unele facilitati prevazute in mod expres in OUG 92/97 si Legea 241/98, desi suspendata aplicarea lor prin Legea bugetului, nu ramin in vigoare in baza unor alte acte normative in care sint prevazute si care nu sint abrogate.

Posibilitatea agentului economic de a opta pentru o amortizare accelerata este o facilitate prevazuta in OUG 92/97, art. 13, lic. c si deci ar fi suspendata aplicarea ei prin Legea bugetului dar ea este prevazuta si prin Legea amortizarii, cu conditia insa ca agentul economic sa obtina autorizare prealabila de la organele fiscale, lege in vigoare.

Pe de alta parte, deducerea integrala din profitul impozabil a cheltuielilor cu reclama si publicarea este o facilitate prevazuta in OUG 92/97, art. 13 lit. d si deci suspendata prin Legea bugetului, dar ea este prevazuta si in OG 83/97 (art. 1 pct. 2, Ordonanta care nu a fost abrogata.

In fine, recuperarea pierderii anuale din profiturile impozabile obtinute in urmatorii 5 ani consecutivi este prevazuta in mod expres in OUG 92/97 - art. 13, lit. e, si deci ar fi suspendata prin Legea bugetului, dar aceasta prevedere apare si in OUG 40/98 (art. 8), act normativ in vigoare.

Iata cum un art. din Legea bugetului - L 36/99, (art. 6 alin. 2) ridica probleme extrem de controversate. Desi ne aflam la distanta de aproape 2 saptamini de la data intrarii in vigoare a Legii bugetului (08.03.1999), Ministerul Finantelor si Directia Generala a Vamilor intirzie sa-si formuleze punctul de vedere.


Consilier juridic, Craciun Vasilica

legea bugetului monitorul oficial tva ministerul finantelor
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2139 (s) | 33 queries | Mysql time :0.025603 (s)