News Flash:

Legea IMM-urilor a fost atacata la Iasi - Initiativa fara precedent a unei Camere de Comert

15 Martie 1999
980 Vizualizari | 0 Comentarii
Camera de Comert si Industrie Iasi
•Vineri, Camera de Comert Iasi a inaintat ziaristilor propunerile de amendamente facute de reprezentantii acesteia la legea privind dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii (IMM), propuneri care urmaresc stimularea intreprinzatorilor privati. Legea cuprinde 41 de articole si a fost deja dezbatuta de Camera Deputatilor, urmind, ca in maximum 2 saptamini, sa ajunga in Senat. Reprezentantii Camerei de Comert Iasi (CCI) spera ca, prin intermediul presei, aceste propuneri sa ajunga cit mai repede sub ochii parlamentarilor ieseni.

Primul text propus de deputati, considerat de reprezentantii Camerei de Comert Iasi, insuficient, este articolul 4, care spune: "Intreprinderile mici si mijlocii se definesc dupa cum urmeaza:
a) se considera microintreprindere, intreprinderea cu un numar mediu scriptic de angajati mai mic sau egal cu 9 si se incadreaza cu cifra de afaceri in limita plafonului stabilit prin HG;
Se propune reformularea textului de la litera b) a art. 4, astfel:
b) se considera intreprindere mica, intreprinderea care satisface cumulativ urmatoarele criterii: are un numar mediu scriptic de salariati mai mic sau egal cu 50; se incadreaza cu cifra de afaceri anuala in limita plafonului stabilit prin HG, la propunerea Agentiei Nationale pentru IMM".

CCI propune o alta varianta: "IMM se clasifica astfel:
a) se considera microintreprindere, intreprinderea cu un numar mediu scriptic de salariati mai mic sau egal cu 9 si se incadreaza cu cifra de afaceri anuala in urmatoarele plafoane: pentru activitati majoritare de productie - 5 miliarde de lei; pentru activitati majoritare de servicii - 3 miliarde de lei; pentru activitati majoritare de comert - 20 miliarde de lei;
b) se considera intreprindere mica, intreprinderea cu un numar mediu scriptic de pina la 50 salariati si se incadreaza cu cifra de afaceri anuala in urmatoarele plafoane: pentru activitati majoritare de productie - 20 miliarde de lei; pentru activitati majoritare de servicii - 12 miliarde de lei; pentru activitati majoritare de comert - 80 miliarde de lei;

CCI propune reformularea si definirea intreprinderilor mijlocii: "se considera intreprindere mijlocie, intreprinderea cu un numar mediu scriptic de pina la 250 salariati si se incadreaza cu cifra de afaceri anuala in urmatoarele plafoane: pentru activitati majoritare de productie - 50 miliarde de lei; pentru activitati majoritare de servicii - 30 miliarde de lei; pentru activitati majoritare de comert - 200 miliarde de lei;

Daca una dintre conditii este depasita, intreprinderea trece in categoria superioara. Daca nici una din activitati nu este majoritara se iau in consideratie plafoanele de la activitatile de productie. Plafoanele prevazute mai sus se indexeaza cu coeficientul inflatiei comunicat in Monitorul Oficial de catre Ministerul Finantelor, pina cel tirziu 31 ianuarie pemtru anul anterior".

Articolul 5 este propus de CCI, in urmatorul fel:
(1) "Incadrarea intreprinderii intr-una din categoriile specificate la art. 4, literele a), b) sau c) se dovedeste printr-un atestat eliberat de Oficiul Registrului Comertului din judetul unde intreprinderea si-a declarat sediu.
(2) Atestatul are perioada de valabilitate pina la data stabilita pentru depunerea bilantului anual la Directia Finantelor Publice si are ca baza datele cuprinse in bilantul contabil al anului precedent.
(3) In cazul intreprinderilor nou create in anul in curs, incadrarea in una din categoriie a), b) sau c) de la art. 4 se stabileste pe baza declaratiei pe proprie raspundere a administratorilor sau a directorului general, caz in care valabilitatea atestatului este pina la data stabilita pentru depunerea bilantului pentru semestrul intii si respectiv a bilantului anual".

CCI propune si modificarea formularii de la art. 6, care ar fi : "Normele metodologice privind eliberarea atestatului pentru IMM, conform art. 5 vor fi elaborate de CCI a Romaniei si Agentia Nationala pentru IMM in termen de 30 zile de la publicarea legii".

Pentru articolul 10 (2) CC Iasi propune: "Ministerele si celelalte institutii publice abilitate sa avizeze sau sa autorizeze functionarea IMM sint obligate ca impreuna cu Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipilui Bucuresti sa elaboreze normele si procedurile prevazute la alineatul 1, in termen de 90 zile de la publicarea legii".

CCI propune eliminarea totala a art. 10 (3).
Pentru art. 12, CCI are urmatoarele modificari: "in tot cuprinsul articolului, cuvintul xactivex sa fie inlocuit cu xactive fixex. La art. 12 (3), pct. b) si c) sa fie formulate astfel: b) rate esalonate pe termen de 3-5 ani, daca utilizatorul (cumparatorul) nu doreste o durata mai mica: c) perceperea unei dobinzi anuale de 30% din valoarea neachitata".

CCI sustine amandamentelor comisiile Camerei Deputatilor la art. 14, cu urmatoarele observatii: "Art. 14 (3) - In termen de 60 zile de la data publicarii prezentei legi, in MO, Guvernul va elabora norme metodologice in conditiile alin. 2, care sa stimuleze accesul IMM la contracte de achizitie publice de bunuri materiale, lucrari, servicii. Solicitam introducerea unui nou alineat: Art. 14: Nivelele stabilite la art. 14 (4) vor fi indexate anual cu coeficientul infaltiei pentru anul anterior comunicat in MO de catre Ministerul Finantelor, pina cel putin 31 ianuarie".
CCI propune eliminarea art. 15 (2).
CCI sustine amandamentul Camerei Deputatilor a art. 15 (2), dar cu cuprinderea lui ca un articol separat la cap. III.
CCI cere disparitia expresiei "cercetarea si inovarea tehnologiei" cuprinsa in sectiunea IV, art. 16 (1), (3) si propune anularea art. 17.
La Capitolul II, sectiunea VI, art. VI (1), CCI propune: "Guvernul Romaniei sprijina activitatea de cecetare, inovare tehnologica si aplicarea tehnologiei noi si de introducere in fabricatie de noi produse desfasurata de IMM prin acordarea unei cote din resursele fonanaciare destinate acestui scop.

Art. VI (2): IMM-urile producatoare de bunuri si servicii beneficiaza de transferul tehnologic gratuit a rezultatelor din Programul National de Cercetare. Beneficiaza de gratuitatea prevazuta la alin. precedent, IMM care au capacitate financiara, profesionala si manageriala ptr. producerea de bunuri si servicii, in urma Programului National de Cercetare si au recomandarea Agentiei Nationale a IMM si Camerelor de Comert si Industrie Teritoriale.
Art VI (3): IMM beneficizaa de reducere cu 50% a cheltuielilor pentru inregistrarea si brevetarea cererilor de inventii la OSIM.
 Art VI (4): IMM au dreptul sa reduca profitul impozabil cu valorea cheltuielilor efectuate pentru obtinerea Agrementului tehnic in constructii eliberat de Ministerul Lucrarilor publice si Amenajarii Teritoriului pentru tehnologiile pe care le aplica sau produsele fabricare, aceste cheltuieli intrind in categoria cheltuielilor deductibile din punct de vedere fiscal.
Art VI (5): IMM au dreptul sa reduca profitul impozabil, cu valoarea cheltuielilor efectuate pentru certificarea calitatii din punct de vedere al securitatii muncii a echipamentelor tehnice pe care le produc, acestea intrind in categoria cheltuielilor deductibile din punct de vedere fiscal.
Art VI (6): IMM care au ca obiect de activitate cercetarea si dezvoltarea in stiinte fizice si naturale beneficiaza de sprijin financiar prin alocarea unei cote, din resursele destinate acestui scop, stabilite prin Legea Bugetului.

Agentia Nationala a IMM, pe baza analizei solicitarilor intreprinderilor, va face propunerile de fonduri necesare in vederea prevederii acestuia in bugetul anual".

Camera de Comert Iasi mai propune introducerea unui nou alineat la art. 19 (2), din capitolul III: "Guvernul, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si autoritatile locale vor acorda sprijin, pe baza de programe, IMM-urilor, vizind incurajarea activitatilor care contribuie la largirea pietelor intreprinderilor si cu prioritate la dezvoltarea exporturilor, prin sprijin financiar si asigurari de risc pentru operatiuni de comert exterior, accesul la informatii privind pietele interne si externe, pentru realizarea de actiuni promotionale, expozitii in tara si strainatate".

La art. 20, CCI cere modificarea partiala a textului pentru o mai clara intelegere: "Anual, prin Legea Bugetului de stat se aloca fonduri pentru finantarea programelor de dezvoltare si sustinere a dezvoltarii de noi intreprinderi la propunerea Agentiei Nationale pentru IMM, aprobate de Guvern".
La art. 20 (3), CCI propune: "Programele vor fi derulate de Agentia Nationala a IMM direct sau prin intermediul Camerelor de Comert si a organizatiilor sau institutiilor de drept privat".
Camera de Comert Iasi propune doua variante pentru o exprimare clara a art. 22, din cap. IV: "Valoarea investitiilor efectuate de IMM din profit se reduce din impozitul pe profit cu conditia utilizarii sumelor astfel obtinute ca sursa de finantare pentru investitii in urmatorii 2 ani", sau "Reducerea impozitului pe profitul obtinut in anul curent cu valoarea profitului obtinut in anul precedent si cu care a fost majorat capitalul social al SC care intra in categoria IMM", varianta considerata de reprezentantii CC Iasi mai buna decit prima.

Pentru art. 23, CCI prezinta urmatoarea propunere: "IMM beneficiaza de reducerea impozitului pe profit in cazul cresterii numarului mediu scriptic de angajati cu carte de munca fata de anul anterior, cu 0,5% pentru fiecare angajat in plus. In cazul intreprinderilor nou infiintate, reducerea de 0,5% se aplica pentru numarul mediu scriptic rezultat pentru anul infiintarii".
Art. 24, este vazut de Camera de Comert Iasi, in urmatorul fel: "Materiile prime, necesare fabricarii unor produse de catre IMM importatoare, nu vor avea o taxa vamala mai amre decit cea stabilita pentru produsul obtinut daca ar fi fost importat din tara de origine a materiei prime. Ministrul de Finante va emite norme pentru aplicarea prezentei prevederi in termen de 30 zile de la publicarea Legii".

CCI propune un alineat nou pentru art 27 (2): "IMM vor include in cheltuielile de exploatare amortizarea, conform Legii 15/1990, fara a calcula amortizarea in corelatie cu gradul de utilizare a mijloacelor fixe". Pentru art. 36, din capitolul V, CCI propune: (1) - Guvernul asigura coordonarea politicilor si masurilor de incurajare si stimulare a IMM, monitorizarea si evaluarea acestora prin intermediul Agentiei pentru IMM. (2) -Atributiile Agentiei pentru IMM sint cele stabilite prin HG 975/23 decembrie 1998. (3) - Agentia pentru IMM elaboreaza, impreuna cu minsterele de resort si autoritatile administratiei publice locale, in colaborare cu Camerele de Comert judetene si alte organizatii neguvernalmentale ale intreprinzatorilor, programe vizind asigurarea accesului la retele de transport si comerciale, asigurarea furnizarii de energie, gaze, apa si alte utilitati publice necesare acestora".

Pentru art. 37 (2), CCI propune: "Raportul anual trebuie sa reflecte modul in care au fost utilizate fondurile alocate si eficienta acestora, rezultatele conlucrarii cu organizatiile de intreprinderi, Camerele de Comert si Industrie ca si celelalte structuri ale mediului de afaceri".
CCI propune eliminarea art. 40 (2) si propune unul nou: art. 41: "Facilitatile prevazute in prezenta lege se aplica incepind cu data de intii a lunii urmatoare intrarii in vigoare a legii". Pentru sfirsitul legii, Camera de Comert Iasi propune pastrarea finalului articolului din proiect.

imm municipilui bucuresti camerei deputatilor guvernul
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2124 (s) | 22 queries | Mysql time :0.016102 (s)