News Flash:

"Legile date ofera portite de scapare pentru contrabandisti" - este de parere Vasile Raileanu, directorul general al SC ALFINCOOL SA Iasi

3 Februarie 1999
1114 Vizualizari | 0 Comentarii
•O lege trainica ar putea inlocui paza cisternelor si trenurilor care parasesc "fictiv" Romania

Societatea comerciala ALFINCOOL SA Iasi, producatoare de alcool, nu va mai efectua exporturi, pana cand legea nu va fi foarte clara, cu riscul ca fabrica sa fie inchisa. Anul trecut, societatea ieseana a semnat un numar de patru contracte de export. In urma derularii acestor contracte, 39 de cisterne cu alcool au parasit Iasul indreptandu-se spre punctul de trecere a frontierei Giurgiulesti, unde s-au intocmit declaratiile vamale de export. In schimb, cisternele au fost redirectionate catre Vama Giurgiu, pentru a putea iesi din tara, si intre timp au disparut pe teritoriul tarii. Organele de ancheta, ca si producatorul iesean, sunt ferm convinse ca alcoolul este distribuit in momentul de fata pe piata neagra, la un pret cu mult mai mare si ca bugetul de stat a avut de pierdut foarte mult, de pe urma acestui comert ilegal. Vasile Raileanu, directorul general al ALFINCOOL SA Iasi, crede ca afacerea isi are originile in politica fiscala, care a determinat in ultimii ani o scadere abrupta a productiei si a vanzarilor la intern, dar care i-a determinat pe marii producatori sa-si reorienteze productia mai mult pentru export. Care este firul logic, dar greu de demonstrat, cel putin in prima etapa, a afacerii cu alcool, il puteti afla in cele ce urmeaza.

Reporter: - Este stiut ca producatorii de alcool s-au confruntat in ultimii ani cu mari probleme economico-financiare. Cand ati resimtit declinul in fabrica dvs?

Vasile Raileanu: - Productia a inceput sa se zdruncine din anul 1996. Indicatorii economici aratau rau in 1997 si s-au acutizat in 1998. Declinul economic are la baza actiunile organizatiilor mafiote. Consecintele actiunilor mafiote au fost: cinci luni de inactivitate in anul 1998. La alcoolul rafinat, productia in anul 1998 a fost de numai 57%, situatie care nu a fost intalnita nici in vremuri de razboi, iar la rachiurile imbuteliate abia am facut 98%, in timp ce in anii din urma, depaseam cu mult procentul de 100%. Nenorocirea a inceput odata cu aplicarea acelei ordonante a domnului Ciorbea, de crestere de trei ori a accizelor. Au crescut accizele, s-a oprit productia.

R: - Ati lucrat in pierdere anul trecut si, daca da, la cat se cifreaza volumul acestora?

V. R. - Cu toate ca am inregistrat rezultate scazute, anul trecut nu am lucrat in pierdere, spre deosebire de alte fabrici producatoare de alcool din tara, foarte bune platitoare de impozite si accize la stat. Ca majoritatea producatorilor de alcool din Romania si SC ALFINCOOL SA Iasi s-a confruntat si inca se mai confrunta cu concurenta neloiala, determinata de patrunderea pe piata a produselor pirat. De multe ori, consumatorul este tentat sa cumpere aceste ultime produse, intrucit preturile de comercializare sunt destul de reduse, chiar la jumatate din pretul de vanzare al produselor fabricate de ALFINCOOL.

R: - Ati facut publica aceasta nemultumire in privinta falsilor producatori?

V.R.: - Am discutat cu diversi factori de decizie, atat din Ministerul de Finante, Garda Financiara, senatori si deputati. I-am atentionat asupra unui lucru absolut sigur si anume ca sticla imbuteliata cu alcool si vinduta la jumatate de pret comparativ cu cel practicat pe piata interna, nu are achitate accizele la stat si celelalte obligatii bugetare ce decurg dintr-o activitate economica. Pericolul poate fi mai mare, intrucat este pusa in joc viata consumatorilor. Parerea mea este ca acest alcool vandut la jumatate de pret este dubios, din punct de vedere al calitatii, pentru ca poate avea alcool tehnic, alcool brut si alte categorii de alcool, la care statul nu percepea accize pana in acest an.

R: - Cum categorisiti actuala politica fiscala si ce implicatii a avut asupra procesului de productie?

V.R. - Accizele si celelalte dari la stat sunt mari, fara discutie, si nu cred ca statul castiga prin aceasta politica. Daca ar fi mai ponderate, atunci ar castiga si statul si oamenii. Va dam un caz concret. Anul trecut fabrica noastra a realizat o cifra de afaceri de 38 de miliarde lei si am platit la stat 34 de miliarde lei. Parerea mea este ca aceasta cifra inseamna enorm de mult. Nimeni din Romania, plecand de la seful statului si ajungand la ceilalti factori de decizie, nu a spus: xLasati si la pacatosii acestia o suma cat de mica si pentru investitii, pentru ca fabricile se inchid rand pe randa. In cele patru miliarde lei, cat ne-a mai ramas, intra cheltuielile cu materia prima, transportul, s.a.m.d. Sa stiti ca ne batem joc de tarani. Munca acestora nu este nici pe departe platita. Cei care controleaza preturile ar trebui intr-adevar sa le controleze. Ce inseamna liberalizare? Aceasta se poate face numai intr-un cadru de concurenta loiala. Ori la noi in Romania, nimic nu se face loial. In 1998 nu am facut investitii nici macar de 100 de milioane lei, fabrica a fost inchisa, oamenii au ramas fara salarii. Anul trecut am reusit sa ne castigam salariul numai in proportie de 74%, iar statul a pierdut enorm prin nefunctionarea fabricii ALFINCOOL. Practic a pierdut peste 25 de miliarde de lei la buget.

R: - De ce industria alcoolului nu mai aduce venituri la buget?

V.R. - Cei care trebuie sa produca bani, nu provin din sectorul bugetar, ci din cel al industriei si agriculturii. Se vorbeste de xgaurile negre ale industrieix. Si alcoolul a devenit o xgaura neagrax pentru buget. Pentru a ne convinge si mai mult de acest lucru, trebuie sa spunem ca in luna ianuarie a anului curent, nu am produs nici un litru de alcool, iar imbutelierile le-am realizat doar in procent de 72%. Declinul este mare fata de prima luna a anului trecut, cand am realizat imbutelieri in procent de 94%.

R: - Nu de mult ne declarati ca ati preferat sa nu trimiteti angajatii in somaj. De comun acord cu acestia ati cazut de acord sa-si ia concedii de odihna si concedii fara plata, in speranta ca-i veti rechema intr-o buna zi din nou la lucru. Cand preconizati ca salariatii isi vor putea reincepe activitatea si daca se va intampla in acest an?

V.R.: - In ritmul in care ne aflam, nu cred ca vom reusi nici in august sa dam de lucru oamenilor. Numai o minune mai poate rezolva cate ceva. Oamenii au refuzat sa plece in somaj, pentru ca le este teama ca nu se vor mai intoarce la fabrica. I-am asigurat de faptul ca-i vom primi inapoi, pentru ca avem nevoie de specialisti si nu de oameni nepregatiti. Nu voi putea aduce oameni din afara acestui domeniu de activitate.

R: - Aceasta situatie, sa-i zicem dezastruoasa, a determinat orientarea procesului de productie mai mult pentru export?

V.R.: - Intr-adevar, livrarile de alcool vrac pe piata interna au mers din ce in ce mai rau si atunci ne-am gandit ca ar fi bine sa exportam. Solicitarile pentru export au inceput din luna septembrie 1998 pina in 15 octombrie, interval in care am exportat 39 de vagoane cu alcool. Firmele straine si-au prezentat ofertele prin fax, dupa care, la fabrica, s-au prezentat reprezentantii acestor firme, in general moldoveni. Am incheiat contracte si am intocmit toate documentele care se pretau in astfel de operatiuni si a inceput derularea exporturilor, cu banii platiti pe loc. Moldovenii au fost foarte corecti, in ceea ce priveste achitarea conntravalorii exporturilor. Pana nu s-a efectuat controlul vamal, nici nu am banuit ca ar fi ceva putred la mijloc. Noi am incasat 3,3 miliarde lei de pe urma exporturilor. Dupa ce s-au incarcat cisternele, moldovenii au plecat in vama impreuna cu delegatul nostru, am platit vamuirea, iar reprezentantul vamal a luat in primire exportul. Insa, de la vama disparea alcoolul, fara sa treaca granita. Parerea mea este ca actele sunt in perfecta ordine, pentru ca s-a lucrat corect. Insa, de vina este neurmarirea. In sistemul in care se lucreaza, vamesilor le-ar trebui cate doi paznici si un tun pentru fiecare mijloc de transport care se gaseste in vama.

R: - Ce s-a intamplat in vama?

V.R.:- Se facea vamuirea corecta si de acolo cisterna pleca. Unde pleca, nu mai stim. Unele persoane mi-au povestit ca se descarcau cisterne noaptea prin Iasi. Probabil acestea nu au reusit sa atraga atentia organelor indreptatite sa le vada. Banuiesc ca imediat cum ieseau din vama, moldovenii dispuneau de alte acte false de intern, care le permiteau sa se intoarca in tara si sa vireze alcoolul pe xpiata neagrax. Aceste transporturi ar fi trebuit sa fie urmarite, pana cand ieseau efectiv din tara. Acum ne confruntam cu alte doua transporturi fictive spre Bulgaria. Organele sunt alertate si sper sa-si faca treaba. Angajatul nostru a plecat cu delegatii bulgari, insa a fost parasit de acestia din urma in Hotelul "Astoria", din Bucuresti. Imediat, delegatul nostru a plecat in Vama Giurgiu, unde ar fi trebuit sa ajunga cele doua transporturi de alcool, si a stat incepand de vineri si pana ieri, cand l-am rechemat la fabrica. Este clar ca bulgarii au facut cale intoarsa cu cisternele. Este un sistem foarte bine pus la punct. In aceasta situatie s-ar parea ca se afla si European Drinks, care a exportat sute de vagoane, dar vanzarea pe piata externa s-a realizat numai prin acte.

R.: - Comisarii Garzii Financiare sunt de parere ca faptasii vor putea fi prinsi cu mare greutate sau chiar deloc. Aveti aceeasi convingere?

V.R. - Legea permite astfel de treburi in Romania. Mai mult decat atat, ii initiaza pe cei care vor sa scoata bani pe spinarea statului roman. In ordonanta 50/1998 modificata se specifica foarte clar: xsunt scutite de la plata accizelor produsele la export, produsele importate in regim de tranzit, bauturile din import provenite din donatiix. Iata cum se creeaza ochiuri in legislatie, menite sa favorizeze elemente de contrabanda. In alte tari nu se intampla asa ceva. Pentru cine intra in tara respectiva cu produse, exista obligatia de a se achita toate taxele si, la iesire din tara i se returneaza accizele si TVA-ul. Asta ar trebui sa prevada si legiuitorii nostri de la Ministerul Finantelor, care se plang ca nu au bani la buget. Sa nu mai dea derogari de acest gen, pentru a se putea strecura hotii. Normal ca este foarte greu sa-i mai depistezi. Urmarirea intermediarilor ar trebui sa se faca imediat si nu dupa luni sau ani. Precautia organelor de control trebuie sa fie cu atat mai mare cu cat avem de-a face cu oameni foarte bine pregatiti, care pun la cale acest gen de afacere.

R: - Veti mai exporta alcool, avand in vedere cele intamplate cu celelalte transporturi?

V.R.: - Am o temere. O sa mai exportam, dar numai in anumite conditii. Vom obliga partenerul extern sa plateasca alcoolul la pretul practicat la intern (39.000 lei/litru care include accizele si TVA-ul) si sa-i returnez banii, dupa ce face dovada ca a trecut granita sau transportul sa fie insotit de militari ca in Texas-ul vechi. Alta solutie nu mai exista. Ii inteleg pe vamesi si pe politisti. Pentru fiecare transport, ar trebui mobilizate multe forte politienesti, ceea ce nu-i normal. De aceea, consider ca ar fi mai simplu, daca legislatia nu ar mai da prilej de interpretare sau de comitere a unor actiuni de contrabanda cu acte aproape perfect legale.

Galerie Video


giurgiulesti vama giurgiu garda financiara european drinks
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2284 (s) | 35 queries | Mysql time :0.028558 (s)