News Flash:

Mentalitatea de piata - o tranzitie necesara

24 Mai 1999
844 Vizualizari | 0 Comentarii
•Daca in cercuri restrinse sau in agora datul cu parerea nu face rau nimanui, creind iluzia participarii la un fond comun de idei economice si politice, e grav cind cirmaciul unei mari intreprinderi (de regula "de stat") conduce "dupa ureche". E loc comun faptul ca un inginer, de pilda, nu face intotdeauna figura buna ca director general - manager sau ca o intreprindere nu poate fi condusa facind uz doar de experienta personala sau organizationala (celebra antologie" e ca si cum ai conduce o masina privind doar in oglinda retrovizoare).

E necesar, deci, nu ait sa se studieze scrierile clasicilor in domeniu (desi aceasta nu face rau nimanui), cit sa se analizeze termeni - dar mai ales fenomene - ca marketing si management, despre care se poate spune ca au intrat in fondul minim de cuvinte al limbii, dar pe care putini ii trateaza cu seriozitate. Sint domenii fluide in care reactia (fundamentata pe cunostinte serioase) e mai importanta decit stricta inmagazinare de cunostinte (modele si teorii), in care autoritatea bruta e surclasata de buna cunoastere a psihologiei individuale si de grup si (in cazul marketing-ului) in care creativitatea e conditia sine qua non. Trebuie create departamente speciale - consilieri in cazul management-ului - sau transformate departamentele de vinzari (nu doar la nivelul titulaturii, aceasta vadind in sine o proasta perceptie a fenomenului pietei, ignorindu-se "dialogul" cerere-oferta).
Alaturi de alte tare - slaba productivitate a muncii, echipamentele depasite etc. - lisa unor specialisti mai ales in domeniul marketingului conduce la starea de lucruri la care sintem martori: competitivitatea slaba a unor produse autohtone cauzata uneori nu de calitate, ci de lipsa de arta in vinzare (reclama inexistenta sau proasta din cauza bugetelor uneori infime alocate, lipsa de preocupare in crearea si impunerea unei imagini de marca, ambalaje neatragatoare, distributie defectuoasa etc). De asemenea, mediul concurential ascute simturile, grabeste reactiile, impune specialisti si produse. Se pare ca nu toti s-au trezit din "somnul" concurential pe care l-a experimentat economia Romaniei, dupa cum nici mediul economic nu este cu adevarat concurential. Relatia e complexa: comportamentul agentului economic determina mediul si invers, intr-o continua interdependenta ce nu poate fi ignorata.
Doua ar fi perspectivele: macro si microeconomica. La nivel macroeconomic se poate usor demonstra ca slaba competitivitate a produselor autohtone face inaccesibile pietele externe, motiv pentru care importurile sint constant superioare valoric exporturilor, de unde deriva dezechilibrul balantei comerciale si de plati, evolutia nefasta a cursului valutar, interventia frecventa a BNR pentru a remedia o slabiciune a carei solutie nu este injectarea repetata de valuta.
Discutia tinde insa sa devina academica. E mai important sa se analizieze in planul fiecarei organizatii avantajele indiscutabile ale schimbarii de mentalitate - alt loc comun in peisajul economic si social actual. E decisiva trecerea de la "personal" sau "forta de munca" la "resurse umane", de la "departamentul de vinzari" la "departamentul de marketing" si de la "director" (sau "derector") la "manager" si aceasta nu doar ca formula pe usa unui birou, ci in continut. Pina nu e prea tirziu.
Alec Danila
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2055 (s) | 35 queries | Mysql time :0.026782 (s)