News Flash:

Metode de tepuit folosite de casele de schimb valutar

21 Iulie 2006
801 Vizualizari | 0 Comentarii
•Multe dintre Casele de Schimb Valutar tepuiesc clientii prin metode care, de multe ori, intrec orice imaginatie •Specialistii in marketing dezaproba aceste metode

Dupa ce o reglementare legislativa a obligat toate casele de schimb valutar sa includa in pretul de schimb si comisionul, firmele din domeniu au gasit alte metode de a atrage cat mai multi clienti prin metode la limita legalitatii sau chiar ilegale.
Sute de ieseni au picat in plasa caselor de schimb valutar care foloseau, pentru atragerea clientilor, metoda cursului BNR. Panoul cursurilor valutare era impartit in doua coloane: in prima dintre acestea era trecut cursul valutelor anuntat de Banca Nationala a Romaniei (BNR), iar cea de a doua coloana era impartita pe orizontala in alte doua jumatati. In prima linie erau afisate cursurile de vanzare a principalelor valute, iar in partea de jos a celei de a doua coloane sunt afisate cursurile de cumparare. Clientii caselor de schimb valutar sustin ca aceasta impartire a panoului i-a indus in eroare si ca nu au inteles foarte bine datele din tabel. Astfel, cei mai multi dintre cei care schimbau valuta, obisnuiti cu panourile clasice, impartite in doua coloane simple, au luat pretul de vanzare ca pret de cumparare (pretul de vanzare fiind mai ridicat decat cel de cumparare - n.r.).

Doua cursuri

O alta metoda care i-a dus in eroare pe cei care au mers sa vanda valuta caselor de schimb valutar este aceea care prezinta doua cursuri de cumparare a valutei. Astfel, panoul cursurilor era impartit in trei coloane, in prima erau afisate preturile cu care Casa cumpara valuta la Cursul I, un curs cu mult mai mare decat cel practicat de celelalte firme din domeniu sau de bancile comerciale, in a doua era afisat pretul de vanzare, iar in ultima cel de-al doilea curs de cumparare. In josul tabelului se specifica, insa cu caractere mult mai mici, ce inseamna Curs I de cumparare: Casa cumpara la pretul afisat valuta care la cursul leului romanesc sa depaseasca valoarea de trei - patru sute milioane lei. Insa, majoritatea celor care au schimbat bani la una dintre aceste case se asteptau sa primeasca contravaloarea valutei in lei conform primul curs afisat.

Metoda cecurilor

Legislatia romaneasca permite caselor de schimb valutar sa ofere anumite facilitati turistilor straini care tranziteaza tara si care au nevoie de lei. Astfel, acestia au la dispozitie cecuri de calatorie (instrumente de plata pentru turistii straini - n.r.). Unele case de schimb valutar au profitat de acest instrument de plata si au afisat cursuri foarte avantajoase pentru folosirea acestora. Insa, din cauza caracterelor mici folosite pentru afisaj si a modului de asezare a colajelor de prezentare a cursurilor valutare, multi ieseni au luat "Cursul cec" drept curs de cumparare, astfel pierzand sume importante de bani.

Ultima metoda

Ultima gaselnita a caselor de schimb pentru a scoate mai multi bani de la clientii care nu inteleg mesajul de pe panou este cu totul inedita fata de cele folosite pana acum. Astfel, panoul de prezentare a cursurilor valutelor nu mai este impartit pe coloane, ci pe linii. Pe orizontala sunt trasate mai multe linii ingrosate care alterneaza cu linii fine, greu de observat. Pe prima linie este prezentat pretul de vanzare a lirei sterline, despartit de pretul de cumparare a aceleasi valute de o linie proeminenta. Apoi o linie foarte fina desparte costul de cumparare a lirei sterline de Euro. Specialistii in psihologie sustin ca oamenii percep alternantele de linii ingrosate ca si cand acestea despart cursul unei valute de alta, insa, de fapt, acestea despart doar cursul de vanzare de cel de cumparare. Astfel, avand mai sus o valuta cu un pret mai mare, clientii sunt foarte usor pacaliti.

Marketing lipsit de etica

Specialistii in marketing (promovare - n.r.) sustin ca metodele folosite de "valutisti" nu sunt etice. "Diferitele trucuri de marketing sunt undeva la limita eticului, pentru ca nici nu incalca legea, insa nici nu promoveaza moral serviciul oferit clientului. Pot fi folosite alte metode de a atrage clientii, spunandu-le exact ceea ce le ofera firma, nu trebuie neaparat sa pacalesti clientul", a explicat Emil Maxim, prodecan la Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor. Nici psihologii nu au parere mai buna despre metodele neortodoxe folosite de anumite case de schimb valutar pentru atragerea clientilor. "Oamenii sunt pacaliti de aceste metode, prin care se creaza confuzie. Oamenilor trebuie sa le explici pe intelesul lor. Aceasta pentru ca nu toti au capacitatea sau nu sunt obisnuiti cu anumite subtilitati si se lasa usor influentati, iar cand descopera ca au fost pacaliti este deja prea tarziu", a declarat Gabriel Crupei, psiholog.
Cerasela APOSTU
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1413 (s) | 24 queries | Mysql time :0.019970 (s)

loading...