News Flash:

Microbuzele Primariei fac trasee de autobuz

20 Mai 2003
1222 Vizualizari | 0 Comentarii
•In loc sa faca investitii, conducerea SC Autobuzul SA inchiriaza 30 de microbuze cu 1,3 miliarde lei lunar •Un simplu calcul arata ca aceasta masura va grabi falimentul societatii aflata in subordinea Municipalitatii •Pentru a-si pastra locul de munca, soferii de pe aceste microbuze vor garanta cu propriile case pentru ele •SC Autobuzul SA face concurenta neloiala firmelor de maxi-taxi •Operatorii de maxi-taxi sunt revoltati

Marea gaselnita prin care managerul Mihai Giubernea conteaza sa rentabilizeze societatea comerciala Autobuzul SA se rezuma la o banala inchiriere. Treizeci de microbuze, care nici macar nu raman in parohia societatii ca investitie, se vor plimba pe strazile Iasului, pe trasee inca circulate de autobuze numai bune de dat la casare. Pentru toate acestea, SC Autobuzul SA urmeaza sa plateasca lunar o chirie de 1.200 Euro pentru fiecare mijloc de transport, adica circa 1,3 miliarde lei.

Un calcul simplu

Cat de rentabila poate fi aceasta investitie? Sa facem un calcul: 1,3 miliarde lei impartit la 30 de zile ar insemna circa 43 milioane lei pentru fiecare microbuz. La aceste 43 milioane adaugam taxa de redeventa, care e de zece milioane lei - rezulta 53 milioane. Mai adaugam salariile soferilor si carburantii, sa zicem ca am iesi minimal cu circa 75 milioane lei de fiecare microbuz pe zi. Pentru ca un minibuz sa produca 75 milioane lei, la un pret de 5.000 lei biletul (cat costa acum un bilet de autobuz) ar trebui sa transporte 15 mii calatori si asta numai pentru a acoperi cheltuielile obligatorii. Daca pe un traseu vor circula minim 50 calatori, dus-intors vor rezulta 2.100 curse. O cursa face aproximativ o ora. Intr-o zi, mai mult de 24 de curse, sau, cu indulgenta, 30 de curse nu se pot executa. In aceste conditii, beneficiul societatii nu se regaseste pe nicaieri.

Licitatii esuate

In urma licitatiei care s-a tinut la sediul unitatii, SC Autobuzul SA a inchiriat deocamdata 10 microbuze la pretul de 1.200 Euro lunar. Urmeaza ca, pe parcursul saptamanii in curs, alte 20 de microbuze sa populeze parcul auto al societatii. Pretul biletelor de calatorie va fi stabilit de conducerea unitatii in momentul in care microbuzele vor intra in circuit. Directorul SC Autobuzul SA, Mihai Giubernea, a mai incercat sa inchirieze microbuze, prin licitatie, in urma cu doua luni, numai ca aceste licitatii au constituit un esec total - nici o firma de transport nu a fost interesata de aceasta oferta. Firmele de transport preferau sa liciteze ele insele pe traseele scoase la licitatie de Primarie, decat sa ingrase o societate din start falimentara. Numai ca, aceleasi firme transportatoare, au descoperit in SC Autobuzul SA un concurent cat se poate de neloial. Spre deosebire de orice alt operator privat de transport in comun, care plateste o taxa de redeventa de 10 milioane lei, Autobuzul, aflandu-se in proprietatea Municipalitatii, nu o plateste. In schimb, concesioneaza indirect trasee pentru care un operator obisnuit se inscrie la licitatii si plateste redeventa. Pe scurt, SC Autobuzul SA nu mai opereaza pe traseu cu autobuze, cu microbuze si urma sa devina un fel de transportator capusa pe spinarea operatorilor particulari de transport in comun.
Cum un asemenea operator privat de transport in comun nu se putea gasi oricum, la ultima licitatie Giubernea a gasit solutia - Bursa Moldovei.

Concurenta neloiala

De unde si pana unde Bursa Moldovei se ocupa de transport in comun, nimeni nu poate spune. Cert este ca aceasta este partenerul de afaceri cu care conducerea SC Autobuzul SA considera ca va rentabiliza transportul iesean in comun pe combustibili lichizi. Cele 10 microbuze deja inchiriate de SC Autobuzul SA, de la Bursa Moldovei, contra sumei lunare de 1.200 Euro bucata, vor fi puse in circulatie incepand de maine. Pretul unei calatorii pe aceste mijloace de transport va fi de 5 mii lei, dar acesta este un pret promotional. Conform declaratiei liderului de sindicat, Adrian Nedelcu, pretul calatoriei va fi majorat la sfarsitul saptamanii. Noile achizitii ale societatii comerciale vor circcula pe traseele: 28, 30 si 14. Aceste mijloace de transport sunt inchiriate pe o perioada de patru ani si au asigurate serviciile de reparatii de catre firma care le-a inchiriat. "Vor circula numai cu 18 calatori", numarul reprezentand locul de scaune, a tinut sa precizeze Adrian Nedelcu. Directorul unitatii, Mihai Giubernea a declarat ca vor circula cu cel mult trei-patru calatori in plus, fata de numarul de scaune existente in microbuz. Pana la sfarsitul lunii, urmeaza sa fie aduse in parcul auto al unitatii si celelalte 20 de microbuze inchiriate.

De pe autobuz, pe maxi-taxi

Conducerea SC Autobuzul SA a inceput deja inscrierile pentru posturile de soferi pe maxi-taxi, create prin inchirierea microbuzelor. Pentru a participa la aceste inscrieri, candidatul care solicita postul de sofer trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: sa depuna garantie in numerar la casieria unitatii, contravaloarea unui salariu net si o garantie mobiliara sau imobiliara in valoare de 100 milioane lei, prin declaratie notariala. Soferul care va fi repartizat pe postul de sofer trebuie sa asigure intretinerea mijlocului de transport, iar in caz ca acesta va fi deteriorat, iar asigurarea CASCO a masinii nu acopera pagubele, cel implicat va fi obligat sa plateasca reparatia masinii sau va pierde garantiile depuse. Pe langa toate acestea, soferul are obligatia sa realizeze un plan al incasarilor, iar daca in termen de 15 zile nu realizeaza acest plan, ii va fi diminuat salariul in proportional cu nerealizarile. Daca alte 15 zile se scurg fara ca soferul sa poata realiza suma impusa de catre conducere, va fi trecut sofer pe un autobuz, in limita locurilor disponibile. Pana in prezent, s-au depus la conducerea unitatii 60 de cereri, in care se solicita postul de sofer pe maxi-taxi.

Operatorii de maxi- taxi sunt revoltati

Cele 30 de microbuze inchiriate de SC Autobuzul SA fac motivul disputei intre operatorii de maxi -taxi, care platesc lunar catre Primarie o taxa de redeventa de 10 milioane lei. Posesorii de microbuze intentioneaza sa depuna in aceste zile, la Primaria Iasi, o plangere in care vor specifica faptul ca Autobuzul nu a participat la vreo licitatie pentru traseele pe care se introduc microbuze si nici nu plateste taxa de redeventa, ceea ce este considerat intolerabil. In cazul in care Primaria nu va lua in considerare plangerile lor, operatorii privati de maxi-taxi din Iasi, intentioneaza sa se adreseze atat instantelor de judecata, cat si Oficiului Concurentei.

Coca VASILENCU
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1724 (s) | 22 queries | Mysql time :0.016218 (s)

loading...