News Flash:

Municipiul Iasi sub dictatura oamenilor lui Garlea

17 August 2000
1194 Vizualizari | 0 Comentarii
•Greva spontana de la RATC s-a generalizat •Angajatii cer cresterea nivelului subventiilor acordate de municipalitate •Negocierile cu reprezentantii executivului local au esuat •Grevistii sunt decisi sa continue miscarea de protest

Debutata la primele ore ale diminetii, greva spontana de la Sectia 2 din cadrul Regiei Autonome de Transport in Comun (RATC) Iasi s-a generalizat in toate compartimentele unitatii, paralizand activitatea de profil din oras. Mentinerea unei treimi din capacitatea de transport si a traseelor exterioare nu rezolva cu nimic situatia conflictuala intre municipalitate si angajatii RATC. Greva spontana a avut drept cauze indiferenta municipalitatii fata de realele probleme ale RATC, precum si indisciplina salariatilor.

•Subventii mai mari pentru RATC

Revendicarile grevistilor s-au limitat la subventiile pe care le acorda municipalitatea. Ei au cerut luarea din nou in calcul si acordarea subventiilor necesare activitatii de transport in comun; intrarea in legalitate a activitatii de maxi-taxi; reanalizarea si sustinerea cheltuielilor materiale ale regiei si reconsiderarea atitudinii municipalitatii fata de RATC.
Regia Autonoma de Transport in Comun a traversat de la inceputul anului in curs cea mai neagra perioada in ceea ce priveste starea sa financiara. Lunar, in absenta unei subventionari adecvate, RATC a inregistrat pierderi cifrate la cel putin trei miliarde lei. Pierderile respective au avut la origine majorarea pretului energiei electrice, carburantilor, uleiului, materialelor, pieselor de schimb si a anvelopelor. Conform unei statistici elaborate de RATC, in perioada iunie 1999 - iune 2000, majorarile aplicate la toate categoriile de necesitati ale regiei au fost de 46-168%. In acelasi interval, pretul biletelor de calatorie a cunoscut majorari de numai 25%. Cea de-a doua cauza care a condus la colapsul RATC a fost nivelul scazut al subventiilor acordate de Primaria Iasi. Cele 2,5 miliarde lei, acordate lunar de municipalitate pentru sustinerea transportului in comun, nu sunt suficiente. "Prin aplicarea a noua hotarari ale Consiliului Local si ale executivului suntem obligati sa suportam pierderi lunare de aproximativ sase miliarde lei. Toate gratuitatile si facilitatile acordate pentru transportul in comun sunt suportate de catre RATC. Municipalitatea se rezuma sa acorde doar 2,5 miliarde lei in fiecare luna. Diferenta o suporta regia. Daca la aceasta mai adaugam si restantele catre principalii furnizori, care se cifreaza la aproximativ 20 de miliarde lei, putem spune ca RATC subventioneaza Primaria si nu invers", a declarat Radu Barbu, viceliderul Sindicatului Administrativ al Lucratorilor din Transport.

•Simirad ameninta cu desfacerea contractelor de munca

Intalnirea dintre delegatia grevistilor si executivul local s-a soldat cu un esec de proportii. Toate doleantele exprimate de protestatari au fost respinse de primarul Constantin Simirad si de viceprimarul Vasile Dumitriu. In privinta solicitarii privind intrarea in legalitate a activitatii de maxi-taxi, primarul Constantin Simirad s-a eschivat de la solutionarea conflictului intre transportatorii locali, declarand ca nu poate sa se opuna concurentei. De asemenea, seful executivului local a considerat revolta vatmanilor o actiune de tip mineresc. El a declarat ca solicitarile acestora sunt nejustificate, grevistii fiind amenintati cu neplata zilei de munca. In aceeasi ordine de idei, primarul Constantin Simirad a mentionat ca grevistii vor fi concediati daca se continua protestul. Simirad a declarat ca, in locul lor, va scolariza alti vatmani. In finalul discutiilor, seful municipalitatii a apreciat greva drept ilegala, eventualele pretentii privind majorarile salariale considerandu-le nefondate.

"Situatia a scapat de sub control"

La ora 16, ultimele autobuze aflate pe trasee s-au retras catre garaje. La fel au procedat si troleibuzele. Practic, de la acea ora, in orasul Iasi, RATC nu a mai desfasurat nici o activitate de profil. S-a asigurat doar o treime din capacitatea de transport si au fost mentinute traseele exterioare. Esuarea negocierilor intre seful municipalitatii si grevisti a condus la o situatie tensionata in cadrul angajatilor de la RATC. "Din pacate, nu s-a ajuns la nici o solutie pentru reluarea activitatii. Situatia a scapat de sub control. Grevistii sunt decisi sa continue greva", a declarat Radu Barbu, viceliderul SALT.
"Uai, uai, badiguard, cinii aia cari noteazi. Puni mana pi ia si da-o afari", reprezinta rezumatul unei "declaratii" emise de un angajat al RATC a ordinului dat de Petru Garlea privind interdictia accesului presei in locul in care s-au adunat grevistii. Simtindu-se protejati de chiar seful lor, unii angajati ai RATC au profitat de ocazie, lansand injurii la adresa jurnalistilor tinuti dincolo de gardul depoului Sectiei 2. Discutiile purtate de Petru Garlea cu grupul de grevisti au fost punctate de hohote de ras. Din cand in cand, cate un grevist se mai desprindea din grup si traversa alene strada catre barul aflat vizavi de depou. Analizand actiunea spontana initiata de un grup de presiune din RATC, actiune soldata cu paralizarea transportului local, se poate trage concluzia ca nu doar liderii sindicali au fost depasiti de evenimente, ci chiar administratorul Petru Garlea. Aspectul nu trebuie sa mire pe nimeni. Criza de autoritate a administratorului Petru Garlea a fost unul din catalizatorii miscarii spontane a angajatilor din subordine. O trecere in revista a starii de disciplina a angajatilor RATC readuce in actualitate carentele pe care le au acestia la capitolul "cei sapte ani de acasa". Chiar imaginea pe care si-au facut-o iesenii despre RATC, intruchipata de controlorul cupid, grosolan si venal, spune destule despre cat s-a lucrat in interiorul regiei pentru aducerea in limite acceptabile a comportamentului multor angajati. Media concedierilor din randul controlorilor se cifreaza la aproximativ sase in fiecare saptamana. Comportamentul vatmanilor si soferilor, care injura chiar si atunci cand sunt rugati sa ofere o banala informatie, completeaza tabloul educatiei angajatilor din RATC. A vorbi despre disciplina, mai ales de disciplina muncii, in RATC este deja o actiune inutila. Greva spontana, care a debutat ieri si are toate sansele sa nu se termine prea curand, a confirmat-o.

Marcela DONCIU
Ovidiu MARDARE
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1333 (s) | 24 queries | Mysql time :0.020460 (s)

loading...