News Flash:

Norme noi pentru infiintarea si organizarea firmelor

30 Decembrie 2006
5795 Vizualizari | 3 Comentarii
Norme noi pentru infiintarea si organizarea firmelor
• Noua lege care reglementeaza activitatea societatilor comerciale schimba din temelii vechea Lege 31 din 1990 • Conform reglementarilor noii legi, administratorii nu mai pot sa fie salariati, angajati cu carte de munca ai societatii • Noua lege confera o mai mare influenta actionarilor minoritari de la firmele mari


De la 1 decembrie a intrat in vigoare Legea 411 care reglementeaza activitatea societatilor comerciale, lege care a adus modificari esentiale Legii 31 din 1990. Aceasta lege a intrat in vigoare foarte rapid, fiind promulgata pe 28 noiembrie si intrand in vigoare de la 1 decembrie, nefiind prevazuta o perioada de tranzitie pentru implementarea acesteia. Aceasta graba s-a datorat faptului ca trebuia indeplinite cerintele de aliniere la Directivele Comisiei Europene in materie si la Cartea Alba a Organizatiei pentru Dezvoltare si Cooperare Economica (OECD) din decembrie 2004 cu privire la Romania. Acestea solicitau imperativ implementarea pana la integrarea in UE a unei guvernari corporatiste la firmele din Romania, practic asigurarea protectiei actionarilor minoritari si a investitorilor prin democratizarea societatilor comerciale, respectiv responsabilizarea administrarii societatilor si separarea puterilor in societatile pe actiuni. Modificari esentiale au fost operate in ceea ce priveste societatile pe actiuni, raporturile contractuale dintre manageri si actionari, dar nici societatile cu raspundere limitata nu sunt lasate deoparte. Una dintre modificarile majore aduse in domeniul administrarii societatilor pe actiuni este ca a fost introdus pentru prima data sistemul dualist, dar care nu este obligatoriu.

Consiliu de supraveghere

Acest sistem organizeaza administratia societatii comerciale pe doua paliere: directoratul si un consiliu de supraveghere, care are numai atributii de control, acesta asigurand obiectivitatea si corectitudinea conducerii societatii comerciale in cauza. Daca persoana care a fost numita manager a fost inainte de aceasta salariat al societatii, este obligatorie suspendarea contractului de munca pe perioada mandatului de manager. Daca managerul vine din exteriorul companiei, atunci pentru acesta va fi incheiat un mandat de management, pentru care acesta va primi o remuneratie. Deci, conform reglementarilor noii legi, se poate spune ca managementul devine o functie liberala. Cel care are incheiat un mandat de manager are obligatia de a-si plati singur contributiile la asigurarile sociale, la asigurarile de sanatate. Daca pana acum managerul trebuia sa depuna ca garantie valoarea a zece actiuni ale societatii, prin noua lege a fost introdusa asigurarea de raspundere profesionala, care este identica cu asigurarea pe care o incheie un doctor, avocat sau notar. Este obligatoriu ca managerii (administratorii) sa incheie aceste asigurari in termenul stabilit de comun acord cu actionarii, in caz contrar vor fi demisi. O clarificare pe care o face noua lege este aceea ca persoana care este numita in functia administrator, respectiv manager, nu este valabila decat cu conditia ca persoana sa fi acceptat in mod expres mandatul. La intrarea in vigoarea a legii pot exista, in principal la societatile pe actiuni, administrator unic, administrator membru al Consiliului de Administratie, care pot fi executivi sau neexecutivi, administrator membru al Consiliului de Supraveghere si administratori membri ai Directoratului care nu pot in Consiliul de Supraveghere.



Capital social de 25 mii Euro pentru SA

Odata cu intrarea in vigoare a Legii 441, societatile pe actiuni pot fi infiintate cu numai doi actionari, fata de cinci cat era necesar pana acum, iar capitalul social minim va fi egal cu echivalentul in lei a 25 mii de Euro. Capitalul social al unei societati pe actiuni sau in comandita pe actiuni va fi de minimum 90.000 lei. Transformarile pe care aceasta lege le-a adus in organizarea societatilor pe actiuni trebuie operate intr-o perioada limitata de timp. Astfel, perioada maxima in care pot fi convocate adunarile generale pentru a face modificarile in statutul societatilor este de 30 de zile de la 1 decembrie, data la care a intrat in vigoare legea. Daca pana acum convocarea adunarilor generale se facea in termen de 15 zile, in prezent convocarea se face in termen de 30 de zile. In ceea ce priveste conducerea SA in sistem unitar, legea prevede ca aceasta sa fie administrata de unul sau mai multi administratori, dar cu conditia ca numarul lor sa fie impar. Daca Consiliul de Administratie este format din administratori executivi si neexecutivi, numarul celor neexecutivi fiind mai mare decat cel al administratorilor executivi, aceastia putand fi de asemenea numiti si administratori independenti. O modificare esentiala adusa de aceasta lege este ca pentru societatile comerciale care sunt obligate sa tina audit este obligatoriu sa aiba cel putin 3 administratori independenti. Consiliul de Administratie are un presedinte, care este numit din randul acestora, dar prin actul constitutiv se poate stipula ca presedintele consiliului sa fie numit de Adunarea Genrala a Actionarilor (AGA). Acesta coordoneaza activitatea consiliului si raporteaza cu privire la aceasta AGA. Poate fi facuta o specializare a membrilor Consiliului de Administratie, care poate face parte din (comitete) comisii speciale, cum ar fi Comitetul de Audit care va controla Auditul intern sI financiar al societatii, comisia de remunerare a managementului. Cel putin un membru al fiecarui comitet creat trebuie sa fie administrator neexecutiv independent. Comitetul de audit si cel de remunerare sunt formate numai din administratori neexecutivi. Consiliul de Administratie la conducerea unui sistem unitar are anumite competente care nu pot fi delegate. Dar CA poate sa delege conducerea societatii unuia sau mai multor directori, numind pe unul dintre acestia directori generali, directorii putand fi numiti din randul administratorilor sau din afara CA. Daca in Consiliul de Administratie nu se deleaga atributii catre directori, atunci administratorii sunt practic Administratori executivi. Sistemul dualist, care este valabil numai pentru societati pe actiuni, constituie doar o posibilitate, acesta nefiind o obligativitate. In aceasta situatie, societatea in cauza functioneaza cu Consiliu de Supraveghere, care nu are decat atributii de control si supraveghere si Directorat care poate fi unic, respectiv director general sau poate fi format din mai multi membri, formand Directoratul Colegial. Numarul membrilor Directoratului trebuie sa fie intotdeauna impar. Sedintele Consiliului de Administratie si ale Consiliului de Supraveghere se vor tine o data la trei luni, si nu lunar ca pana acum. Asadar, managerul are timp sa se ocupe de afaceri, dar, in acelasi timp, membrii consiliului de supraveghere au timp sa se informeze realmente asupra a ceea ce vor sa discute in audiente. Stabileste liniile directoare ale strategiei societatii, tintele economice si sociale ale companiei. Sedintele Consiliului de Administratie si ale Consiliului de Supraveghere se vor tine o data la trei luni, nu lunar ca pana acum.



Societatile cu raspundere limitata

In cazul societatilor cu raspundere limitata, noua lege nu a adus modificari majore. Este valabila si pentru SRL-uri reglementarea conform careia administratorul nu poate fi angajat al societatii respective. In cazul societatilor cu raspundere limitata cu asociat unic acesta va exercita atributiile adunarii generale a asociatilor societatii. Asociatul unic poate sa fie salariat, dar cu conditia ca acesta sa nu aiba calitatea de administrator sau sa fie membru a consiliului de administratie. Articolul privind dizolvarea SRL cu asociat unic a fost abrogat, iar conform articolului 235 le este permis in unele cazuri lichidatorilor sa efectueze un partaj. Prin articolul 2521 din Legea 441 se transforma raspunderea limitata a asociatilor de la SRL in raspundere deplina in cazul dizolvarii societatii.



Fuziunea

Prin aceasta lege se introduce pentru prima data o definire clara a ceea ce inseamna fuziune. Astfel, dupa cum este prevazuta in lege, fuziunea este operatiunea prin care una sau mai multe societati sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera totalitatea patrimoniului lor unei alte societati, in schimbul repartizarii de actiuni la societatile beneficiare si eventual, al unei plati in numerar de maximum 10 la suta din valoarea nominala a actiunilor astfel repartizate sau mai multe societati sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera totalitatea patrimoniului unei societati pe care o constituie, in schimbul repartizarii de actiuni la societatile beneficiare si eventual al unei plati in numerar de maximum 10 la suta din valoarea nominala a actiunilor astfel repartizate catre actionarii societatii divizate. De asemenea, sunt stabilite in mod clar etapele fuziunii. Astfel, dispare aprobarea de principiu a AGA. Prima etapa consta in elaborarea de catre Consiliul de Administratie a proiectului de fuziune, apoi acest proiect semnat de catre reprezentantii societatilor participante se depune la Registrul Comertului si apoi acesta este vizat de judecatorul delegat se publica in Monitorul Oficial. Creditorii au 30 de zile la dispozitie de la data publicarii pentru a face opozitie. Legea introduce expertiza proiectului. Astfel, administratorii societatilor care participa la fuziune trebuie sa intocmeasca un raport scris, detaliat in care sa explice proiectul de fuziune. In ce priveste data de fuziune efectiva, aceasta va fi stabilita pe considerente contabile. Astfel, in cazul constituirii uneia sau mai multor societati noi, fuziunea se face de la data inmatricularii in registrul Comertului a noii societati sau a ultimei dintre ele. In celelalte cazuri, fuziunea este realizata de la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea, cu exceptia cazului in care, prin acordul partilor, se stipuleaza ca operatiunea va avea ca efect la o alta data, care nu poate fi insa ulterioara incheierii exercitiului financiar curent al societatii absorbante sau societatii beneficiare, nici anterioara incheierii exercitiului financiar incheiat al societatii sau al societatilor ce isi transfera patrimoniul.



Modificari importante

"Trebuie spus clar ca modificarile aduse de aceasta lege sunt ample si de mare substanta. Cele mai multe modificari se refera la societatile comerciale. Dupa parerea mea, in acelasi timp cu modificarile aduse de aceasta lege, in statutul administratorului ar fi trebuit sa fie legiferata si profesia liberala de manager (administrator, respectiv director). Pentru ca un mandat de administrator sa fie valabil, acesta trebuie acceptat in mod explicit, daca nu este acceptat in mod explicit, devine nul", a spus Pavel Badragan, presedinte Corpului Expertilor Contabili si al Contabililor Autorizati din Romania (CECAR), Filiala Iasi.



Mai multa putere pentru actionarii minoritari

Actionarii minoritari vor capata o putere mai mare in cadrul societatii. Persoanele care detin 5 la suta din capitalul social al unei companii pot convoca Adunarea Generala a Actionarilor (AGA). In sensul noii legi, se considera cvorum daca sunt prezenti actionarii ce detin impreuna un sfert din drepturile de vot. Anterior introducerii acestor prevederi, pentru a avea cvorum era nevoie de prezenta a jumatate dintre membrii cu drept de vot la adunarile generale ordinare. Potrivit modificarilor legii societatilor comerciale, pentru desfasurarea adunarii generale extraordinare este necesara prezenta actionarilor reprezentand 25 la suta din drepturile de vot la prima convocare si respectiv 20 la suta la convocarile urmatoare. Pentru adoptarea deciziilor, in ambele cazuri, este necesara o majoritate de doua treimi din drepturile de vot ale actionarilor prezenti. "Legea este binevenita. Cred ca s-a dorit o protejare a micilor actionari, a actionarilor minoritari. Insa legea nu ingradeste drepturile actionarilor majoritari, si este normal sa fie asa. Trebuie sa dai mai multa putere actionarului majoritar care investeste in acea firma", a sustinut ieri Ioan Nani, directorul Antibiotice SA Iasi. De aceeasi parere este si Roxana Lupascu, broker. "Modificarile aduse de noua lege sunt foarte bine vazute de catre investitori, in special modificarile care privesc intrunirile AGA si AGEA. La Societatile de Investitii Financiare (SIF), care au milioane de actionari, era foarte greu sa se intruneasca 50 la suta plus unu din actionari, conform reglementarilor noii legi vor trebui sa se intruneasca doar 33 la suta din actionari. In plus, acestia pot vota si telefonic, astfel usurandu-se foarte mult procedurile", a declarat Roxana Lupascu, broker la H&C Securities.



fuziunea modificari importante
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Comentarii (3)

misu  | #4488
clar, nimic clar
misu  | #4489
nimic clar
cristina  | #4490
daca va pare ceva in neregula cu ce am spus contactati ma pe id cristina_tudorel . Eu am aflat ca nu o sa mai avem voie sa dam cu petarde mie numi place regulamneutl asta pt vroiam sa dam macar cu artiifici ca asa ce reelion mai e asta daca decat stam si ne uitam pe geam ca este anul nou .eu vreau sa avem voie sa dam macar cu artifici va rog frumos poate uni oamni care dorm pe strazi nu i lasati si lor o zi de fericre sa vada cat de frumos e anul nou cu petarde si artiici pe sus? sau uni oameni care nu au bani si stau intr-o casa amarata nu au voie sa se bucure macar de frumso cer acoperit cu petarde . mie chir numi place regulamnetul asta dra am sal respect dar daca lati schimba vas multtmi.ATA :*
Adauga comentariu
Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2730 (s) | 24 queries | Mysql time :0.034984 (s)

loading...