News Flash:

Obiectia initiala - "Conflictul civilizatiilor" nu este o Biblie!

14 Mai 1999
984 Vizualizari | 0 Comentarii
Intreaga demonstratie a dlui Molnar se fundamenteaza pe tezele emise de Samuel Huntington in Conflictul civilizatiilor si pe utilizarea cvasi-paranoica de catre PDSR a doua harti in timpul campaniei electorale dinaintea celui de-al doilea tur al prezidentialelor din 1996. Mai precis, este vorba despre harta prin care Huntington fixeaza granitele dintre "crestinatatea occidentala" si cea "rasariteana" din Europa, care ar trece exact peste granita ce despartea Transilvania de Vechiul regat, si de o harta ce infatiseaza repartitia voturilor, pe provincii istorice, in primul tur al alegerilor respective, repartitie "ce urma cu precizie linia de demarcatie a lui Huntington pe teritoriul romanesc"1. Pentru inceput, propun sa lasam deoparte utilizarea demagogica a acestor harti de catre PDSR si sa ne oprim numai asupra tezelor lui Huntington si a modului in care ele sint primite de catre dl Molnar.
Ceea ce ma socheaza de la bun inceput este faptul ca un autor, totusi inzestrat cu un excelent simt critic si beneficiind de o informatie pe masura, isi insuseste tezele lui Hunington fara nici o rezerva. Totusi, inca de la prima lor enuntare2, aceste teze au fost supuse unor critici dintre cele mai vehemente, insa si competente. Mai mult, in citeva luni, polemica s-a internationalizat. Fara a intra in toate detaliile acestor polemici, voi mentiona totusi excelentul numar special din revista Commentaire, in care, pe linga versiunea franceza a studiului/eseului din Foreign Affairs, sint cuprinse nu mai putin de opt comentarii.3 Chiar simpla enumerare a titlurilor, indica un fapt incontestabil: niciunul dintre comentatori - iar unii sint cel putin la fel de cunoscuti si influenti ca Hunington - nu accepta fara examen critic tezele autorului american. Consultarea atenta a textelor indica un fapt iarasi de necontestat: mai virulent ori mai diplomatic, toti autorii resping tezele huningtoniene. Iata citeva extrase: "In rezumat, intreaga argumentatie a lui Hunington mi se pare improbabila, chiar neverosimila si contradictorie. Este o afirmatie apocaliptica in acord cu o anume metoda retorica, confundind cultura cu politica si, ceea ce este mai uimitor, neglijind complet economia".4 Sau: "Iata de ce programul de aparare sugerat de Hunington la sfirsitul eseului sau este lipsit de convingere - e ca si cum ar fi presimtit el insusi utopismul bunelor intentii".5 Sau: "Ca un spirit superior ca Hunington ajunge sa deformeze astfel realitatea cotidiana, ca el isi abandoneaza propriile scheme anterioare pentru o explicatie unilaterala, ambigua si passe-partout este un mister pe atit de uimitor pe cit este de iritant".6 Sau, in sfirsit: "Razboaiele intre civilizatii nu au nici solutii, nici limite. A vorbi despre viitor in acesti termeni inseamna a exprima o gindire apocaliptica, ce permite dialecticianului sa discute despre popoare si civilizatiile lor recurgind la stereotipii vulgare si periculoase si sa dezbata istoria ca si cum ea ar comporta solutii megaistorice. Este o reflectie inocent totalitara si pare a fi fundata pe regretul fata de categoriile si ideile totalitare ce-au dominat istoria secolului al XX-lea pina in 1989".7
Voi renunta sa mai extrag excepte din criticile aduse lui Hunington, inclusiv (si) dupa aparitia in volum a tezelor sale, cind autorul Conflictului civilizatiilor isi mai detaliaza si chiar nuanteaza argumentele si tezele. Rezumind, ceea ce se poate reprosa, in primul rind, lui Samuel Hunington sint urmatoarele:
1. Un organicism foarte ciudat, oarecum de factura spengleriana, absolut de neasteptata la un autor de la finele secolului al XX-lea care, pe deasupra, a dovedit in mai multe alte carti si studii ca are habar de teoriile contractualiste, de cele "fictioniste" (Habsbwn, Anderson etc) si este mai mult decit initiat in geopolitica, teoriile relatiilor internationale sau futurologie.
2. Confundarea de tipul pars pro toto a politicii cu cultura, ceea ce-l si conduce la o eroare fundmentala pentru intreaga sa demonstratie. In termenii lui William Pffaff: "Nici una din civilizatii, oricit de arbitrar au fost ele definita (n.m.L.A., in cartea lui Hunington), nu este si nu a fost, ca atare, un actor politic. Natiunile sint cele active. Guvernele fac razboaiele. Dar civilizatiile nu sint unitati politice si nici un indice nu probeaza ca ele vor deveni cindva".8
3. Incorecta definire a civilizatiilor, uneori in termeni aproape exclusiv religiosi, enontind un amatorism neasteptat pentru un autor atit de profund si de rafinat in alte parti ale operei sale. Este ca si cum un autor satul de exuberanta teoretica a secolului nostru, mai ales in domeniul umanitatilor si stiintelor politice s-ar reintoarce brusc la teoriile mediului ori la aritmetica aritmetica sociala. Dar aceasta obiectie devine aproape neimportanta fata de cele ce-o preced, daca nu cumva erorile semnalate mai sus se datoreaza acesteia din urma.
Din pacate, neluind in seama nici una din obiectiile pertinente ce i-au fost aduse lui Hunington, considerind tezele acestuia nu simple ipoteze de lucru, ci adevaruri de nezdruncinat, parca extrase din Biblie, dl Molnar este nevoit sa preia si erorile autorului american.

Nota:
1. Molnar Gusztav, Problema transilvana, pag. 1
2. Samuel Hunington, The Clash of Civilisation, in "Foreign Affairs", summer 1993. Primele reactii au aparut chiar in numarul din septembrie-octombrie al aceleiasi reviste, cele mai dure apartinind, probabil lui Fouad Ajami, profesor la Johns Hopkins School of Advanced Studies.
3. Revista "Commentaire", 66, xta 1994, pp. 238-280. Iata lispa contributorilor: Alain Becanson, Francois Duchane, Daniel Bell, Andra Fontaine, Pierre Hassner, William Pfaff, Giuseppe Sacco si Francis Fukuyama.
4. Daniel Bell, op. cit., p. 255
5. Alain Becanson, op. cit., p. 257
6. Pierre Hassner, op. cit., p. 265
7. William Pfaff, op. cit., 267-268
8. Idem, p. 266
Distribuie:  
Incarc...

Libertatea.ro

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2016 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2114 (s) | 22 queries | Mysql time :0.020659 (s)