News Flash:

Ochi nevazuti pe fiecare automobil

19 Aprilie 2001
595 Vizualizari | 0 Comentarii
Toti cetatenii romani care doresc sa isi inmatriculeze masinile aduse din strainatate trebuie sa le omologheze la Registrul Auto Roman (RAR). Aceasta este o institutie a statului din subordinea Ministerului Transporturilor, un organ de mediere intre producator si consumator. Producatorul fabrica masina, RAR o omologheaza, iar consumatorul beneficiaza de servicii. Obiectul de activitate al RAR este reprezentat de omologarea masinii la prima prezentare in Romania si, astfel, masina obtine unele documente, se face o constatare asupra caracteristicilor constructive, asupra categoriei de poluare si in final se da o nota de constatare asupra calitatilor tehnice ale masinii.
Seful reprezentantei RAR - RA Iasi - ing. Octavian Varvara, a declarat ca daca autoturismul nu se incadreaza in parametrii de poluare stabiliti de lege, nu poate fi omologat, dar se elibereaza o carte de identitate a masinii pentru o perioada de 30 de zile, termen in care posesorul masinii are posibilitatea de a duce masina la vanzatorul de la care a cumparat-o sau de a o vinde in alt stat in care nu exista acest regulament de poluare (Euro 2), fara plata taxelor vamale. Dupa ce se obtine nota de constatare vamala, posesorul masinii trebuie sa plateasca taxele vamale, apoi se prezinta la RAR de unde obtine cartea de identitate a masinii. Odata cu omologarea este inclusa si inspectia tehnica de poluare, activitate care se realizeaza la un an, pentru a se verifica gradul de poluare cu gazele de la esapament si se face planul de operatiuni corespunzator inspectiei tehnice periodice. Acesta este continut in RNTR-1 (Reglementari si Norme tehnice in Transporturile Rutiere)-aprobat de prin Ordinul Ministerului Transporturilor nr.353/02.07.1998, modificate si completate prin Ordinul M.T. nr. 565/01.08.2000, vizand reglementarile privind certificarea incadrarii vehiculelor rutiere, inmatriculate, in normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnica periodica.

Inspectia tehnica

Dupa ce masina este inmatriculata, toate vehiculele trebuie sa faca dovada ca au inspectia tehnica periodica. Pentru autoturisme, inspectia tehnica se face la doi ani, iar pentru taximetre, maxi-taxi, autobuze, la sase luni. Aceasta se face numai la statiile de inspectie tehnica autorizate, care lucreaza in regim de francisa cu RAR. In Iasi, exista doar 16 statii autorizate, care au dreptul de a efectua inspectia tehnica periodica pentru masini, iar pentru siguranta cetateanului in trafic, RAR controleaza si monitorizeaza din punct de vedere legislativ statiile. Acestea sunt dotate corespunzator pentru inspectiile periodice, preturile variind de la o statie de inspectie tehnica la alta, in functie de investitiile facute. Pentru a garanta siguranta cetateanului in trafic, RAR dispune de un laborator pentru verificarea autovehiculelor in trafic, efectuand un control zilnic al masinilor, prin sondaj, impreuna cu un echipaj al Politiei Rutiere. In cursul verificarilor se urmareste daca autoturismul corespunde din punct de vedere tehnic. Daca nu corespunde, Politia Rutiera ia diferite masuri: amenda, poate suspenda carnetul de conducere al soferului etc. Aceasta verificare in trafic are doua aspecte: primul vizeaza siguranta circulatiei in trafic a cetatenilor, iar al doilea aspect se refera la un control pentru examinarea corectitudinii verificarii efectuate de catre statiile de inspectie periodica.

Autorizarea service-urilor

O alta activitate a RAR se refera la autorizarea si controlul institutiilor prestatoare de servicii catre populatie, acordand autorizatie service-urilor auto care presteaza servicii de siguranta a circulatiei si protectia mediului si care isi desfasoara activitatea pe sisteme de franare, instalatie electrica, monitorizare, sisteme de rulare, vulcanizare. De asemeni, pentru a fi autorizate, service-urile trebuie sa aiba capabilitate din punct de vedere al dotarii minimale, al personalului angajat, al controlului activitatii pe care o desfasoara. Dupa ce obtin autorizatiile de functionare, service-urile incheie un contract de supraveghere pe cinci ani, in care RAR face verificari periodice pentru a se vedea daca se respecta conditiile initiale de autorizare. Daca aceste conditii nu sunt respectate, se restrange activitatea sau se ridica autorizatia de functionare a service-urilor. La ora actuala, in Iasi, sunt autorizate numai zece service-uri, aceasta autorizatie fiind limitata pe tip de masina si pe tip de activitati, amenzile date de RAR impreuna cu echipe ale Politiei pentru service-urile neautorizate fiind cuprinse intre 800.000-1.600.000 de lei, sume considerate destul de mici. Catalin Dobre director al Service Daewoo-COMAT, a declarat ca "service-urile neautorizate sunt un pericol pentru siguranta cetateanului in trafic, deoarece nu au facut investitiile necesare, nu pot oferii garantii clientilor, fac o concurenta neloiala si scad numarul clientilor service-urilor autorizate care platesc taxe catre stat".
La service-urile neautorizate nu se poate verifica nici calitatea lucrarii, siguranta cetateanului in trafic fiind foarte redusa. Pentru transportul rutier, dupa ce masina a fost omologata de RAR, societatile care realizeaza transporturi de marfa sau de persoane in afara municipiului Iasi pentru terte persoane, trebuie sa obtina de la Autoritatea Rutiera Romana (ARR) o licenta de transport si o licenta de executie pentru mijlocul de transport respectiv. Licentele de transport pentru taximetre, in cadrul municipiului Iasi, sunt eliberate de Primarie. Licenta de transport si cea de executie eliberate de ARR se acorda pentru o perioada de cinci ani si se vizeaza anual. Pentru activitatile de transporturi in interes personal nu este nevoie de aceste licente de transport si de executie. Activitatea ARR vizeaza transporturile internationale, judetene, agabaritice si cele cu cisternele. Firmele care doresc sa faca transport de persoane intre doua unitati administrativ-teritoriale trebuie sa obtina o licenta de transport si de executie de la ARR, prin licitatie. Daca societatile comerciale realizeaza transporturi neautorizate in afara municipiului Iasi, ARR, impreuna cu echipe ale Politiei Rutiere, pot da amenzi, iar la a doua abatere se ridica licenta de traseu a firmei respective. Dumitru Stan, inspector de specialitate gradul 1 la Autoritatea Rutiera Romana, a declarat ca, de la inceputul anului, ARR a dat peste 50 de amenzi, in suma totala de 150.000.000 de lei. Valoarea unei amenzi a fost cuprinsa intre 800.000-4.000.000 de lei, cele mai multe fiind date pentru transporturile de marfa fara licente de transport si de executie. Documentele necesare pentru obtinerea licentei de transport de la ARR sunt: cererea transportatorului cu indicarea eventualelor filiale, sucursale, puncte de lucru in alte judete; certificatul de inmatriculare de la Oficiul Registrului Comertului si codul fiscal; dovada posibilitatilor de parcare; cazier judiciar al administratorului/directorului; scrisoare de bonitate de la banca sau bancile unde are deschise conturi; actele persoanei desemnate sa organizeze si sa conduca nemijlocit activitatea de transport; aviz psihologic emis de laborator, din reteaua Ministerului Transporturilor.
Delia NAVROTESCU
Distribuie:  
Incarc...

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Site-ul bzi.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Mica publicitate

© 2017 - BZI.ro - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1764 (s) | 24 queries | Mysql time :0.013342 (s)

loading...